SEMA 2010: Vortex F1: Amerikaanse concurrent Ariel Atom

SEMA 2010: Vortex F1: Amerikaanse concurrent Ariel Atom

De SEMA Show is voor de meeste producenten en tuners het moment om een hippe versie of zwaar getuned exemplaar van een auto te laten zien. Dat is ook het geval bij de Amerikaanse firma Vortex. In de beurshallen van de SEMA Show laten ze hun concurrent voor de Engelse Ariel Atom zien, de Vortex F1.

De Vortex F1 is gebouwd vanuit hetzelfde principe als al die andere Europese lichtgewicht sportauto's. Relatief veel vermogen en een enorm laag gewicht. Het gewicht van de auto ligt op slechts 635 kilo en de basisversie krijgt 290 pk mee. Brutere varianten zullen komen in de vorm van vermogens van 330 pk of zelfs 360 pk. Hiermee wil de producent zelfs een gooi doen naar de recordtijd van de sprint naar 0 tot 60 mijlen per uur of 96 km/u. Het doel wat men nu voor ogen heeft is 2,7 seconden. Voor wie helemaall wat anders wil zal er ook een elektrische variant op de markt komen.

Vortex' basisversie met 290 pk is op zich een prima starter. De Ultimate versie wordt echter toch wel een must voor de hardcore liefhebbers. Deze krijgt namelijk scherpere sturing, carbon fiber remmen, een carbon fiber body en een sequentiële versnellingsbak met zes verzetten. De basisversie gaat voor $49,995, (35.000 euro) de deur uit. Vortex vraagt voor de F1 Ultimate $69,995, dat is net onder de 50.000 euro dus.

SEMA 2010: Vortex F1: Amerikaanse concurrent Ariel Atom
SEMA 2010: Vortex F1: Amerikaanse concurrent Ariel AtomSEMA 2010: Vortex F1: Amerikaanse concurrent Ariel AtomSEMA 2010: Vortex F1: Amerikaanse concurrent Ariel AtomSEMA 2010: Vortex F1: Amerikaanse concurrent Ariel Atom

Reacties op dit artikel