Gereden: Nissan GT-R 2017

Gereden: Nissan GT-R 2017

We mogen al bijna tien jaar genieten van een Japanse supercar. In het begin maakte hij het leven zuur van de duurste supercars die er maar waren voor een fractie van de prijs van die auto's. We hebben het hier over de Nissan GT-R. We reden onlangs met modeljaar 2017 op Circuitpark Zandvoort.

In 2009 konden we eindelijk kennis maken met de Nissan GT-R. Een auto die voor iets meer dan 100.000 euro verkocht werd en het leven van menig Ferrari, Lamborghini en in getunede trim zelfs een Bugatti Veyron zuur maakte. De jaren na de introductie werden de auto's veelvuldig getuned maar inmiddels lijkt die gekte een beetje bedaard. Is het omdat de GT-R inmiddels zelf over ruimschoots vermogen beschikt of is het leuke er van af? Modeljaar 2017 is een flinke verbetering ten opzichte van de eerste generatie. Tussentijds deed Nissan stapje bij stapje om de auto te verbeteren. Met succes, inmiddels is de auto een stuk volwassener en heeft hij minder kinderziektes.

De GT-R 2017 loopt nog steeds altijd even lekker en dat geluid van de 3,8 liter V6 is niet te missen. Inmiddels is de motor goed voor 580 pk en 637 Nm aan koppel. In negen jaar tijd is er dus nog 95 pk aan vermogen gewonnen. Is de auto daardoor echt sneller geworden? Dat is lastig te zeggen. De auto ramt je in je stoel als je het gas volledig intrapt. Sneller misschien niet, de auto is wel vele malen verfijnder dan de auto die we in 2009 reden. Her en der hoor je nog een mechanische rammel uit de versnellingsbak komen maar dat typeert de GT-R juist weer. Bij een Ferrari of Lamborghini van meer dan 3 a 4 ton in euro's verwacht je dat alles soepel en feilloos loopt. De Nissan GT-R, inmiddels verkrijgbaar vanaf 165.000 euro, heeft dezelfde prestaties maar is het allemaal net wat minder verfijnd en luxe. Het interieur heeft dan wel een flinke update gekregen met de keuze uit een lederen dashboard en meer. Het is toch allemaal al een beetje gedateerd.

Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017

Ondanks dat de body er nog steeds behoorlijk lomp uitziet heeft de auto een weerstandscoëfficiënt van 0,26. Mede behaalt door de onderkant dicht te maken. De onderkant is vrijwel helemaal bedekt met composietpanelen, waardoor een vlak, aerodynamisch oppervlak ontstaat en er dus minder opwaartse druk wordt gegenereerd door de wind. De spoiler achterop genereert juist weer neerwaartse druk om de auto tegen de grond te plakken en dus betere tractie te genereren.

Zoals gezegd reden we de auto al eens in 2009. In die acht jaar is de auto een stuk verfijnder en is de communicatie met de bestuurder stukken beter geworden. Het touchscreen in het midden vraagt nog wel altijd een stuk gewenning om de juiste knoppen te vinden maar de rest van de belangrijkste knoppen zijn intuïtief te vinden. Tijd om de auto eens de sporen te geven.

Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017

Het is een druilerige dag als we aankomen op Circuit Park Zandvoort. Het circuit ligt er verlaten bij en we hebben het circuit voor ons zelf. Naast de stilstaande foto's moet er natuurlijk ook nog een stukje gereden worden om de auto dynamisch vast te leggen. Dat is het moment om eens te voelen hoe de balans van de auto in de bochten is. Afhankelijk van de wensen van de bestuurder kan men de ophanging strakker zetten via de R knoppen op het middenconsole. Het verandert het karakter van de GT-R meteen. Het blijft apart dat een auto door middel van een druk op de knop volledig kan veranderen. De GT-R wordt keihard en laat merken het circuit met gemak aan te kunnen. Wij snappen wel dat dit beest zo vaak rond de Nürburgring en andere circuits te vinden is. Strak, snel en redelijk betaalbaar maken de GT-R een waar genot.

Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017

Is de GT-R nog steeds zijn geld waard? Ja en nee. Het wordt echt tijd voor een nieuwe generatie die met de technologieën van nu worden uitgerust. Qua prestaties doet de auto echt nog steeds niet onder voor een gemiddelde sportauto. Het is echter het design en het interieur die je twee keer na doen denken om 165.000 euro uit te geven. Mocht er nog een nieuwe GT-R op stapel staan dan weten we in ieder geval wel zeker dat deze ook weer een schok in de autowereld zal brengen. Daar hebben de Japanners immers een handje van en een eer om te verdedigen.

Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017Gereden: Nissan GT-R 2017

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws