Exoot onder de loep: MG XPower

  • Emil
  • 09-02-2010 15:41
  • 3912
  • 10

Exoot onder de loep: MG XPower

Het is één van de meest exclusieve auto’s die te vinden is op Autogespot. De meesten van jullie zullen het inmiddels failliete MG Rover kennen als een waardeloze autofabrikant. Gelukkig rolden er naast slechte en onfraaie auto’s ook een aantal zeer exclusieve auto’s van de band. Wat begon als de MG X80 werd uiteindelijk de MG XPower SV, een brute sportwagen die zijn weerga niet kende. Het is een onbekende supercar en dé perfecte kandidaat om eens onder de loep te nemen.

Het project X80 begon met het idee om een nieuwe sportwagen te maken op basis van de Qvale Mangusta. Het moest een unieke sportwagen worden die gepositioneerd kon worden tussen de grote namen. Denk aan Ferrari, Lamborghini en niet te vergeten Porsche. De basisprijs van de wagen mocht niet meer dan 100.000 pond bedragen. De concept car van MG had maar liefst 1.000 pk onder de motorkap en de eerste reacties op de concept car waren positief in 2001. Ontwerper Peter Stevens, tevens ontwerper van de McLaren F1, toonde echter een jaar later een nog agressiever ogende MG. De uiteindelijke naam van de wagen werd MG XPower SV. Het ontwerp van de auto mag op vele manieren uniek genoemd worden. Er zijn geen elementen in te vinden die te herleiden zijn naar een andere supercar. Tegenwoordig zijn er veel meer supercars op de markt en regelmatig zijn er dan diverse onderdelen dan wel stijlelementen van terug te vinden bij andere supercars. Dat is jammer. MG zette met de XPower een uniek project neer in een drukke markt vol met exotisch voer voor de rijke burger.

Exoot onder de loep: MG XPower

In eerste instantie werd een planning aangehouden van 240 exemplaren per jaar met een maximale oplage van 840 stuks, verspreid over een periode van iets meer dan vier jaar. Een exclusieve auto werd de XPower dus sowieso. Dankzij Peter Stevens waren de kwaliteit en techniek van de auto hoogstaand. De body werd vervaardigd uit carbon en in Italië gemaakt. Ditzelfde geldt voor het chassis dat in het mekka van supercars, Italië, werd gemaakt. Kortom, in de eerste fase van het project kreeg de auto al techniek en materialen mee waar de meeste supercars in die tijd al u tegen zeiden. In Longbride, Engeland, werd de auto uiteindelijk voltooid voor de klant die in die tijd maar liefst £75.000 neertelde voor de basisversie. Naast dure onderdelen als het carbon fiber waren er ook onderdelen op de auto te vinden die afkomstig waren van Fiat. Zo komen de achterlichten van een Fiat Coupé en de koplampen van een Fiat Punto.

Het motor-aanbod van de supercar startte bij een Ford V8. Een 4.6 liter V8 met 320 pk was het basismodel. De sterkere SV-R had een vijf liter V8 in het vooronder met iets meer vermogen, namelijk 385 pk. Helaas kwam de monsterlijke 1.000 pk sterke MG nooit. Deze Club Sport versie was standaard al de sterkste van de serie met 410 pk, de productie ging echter nooit van start. Een ander, onbekender model is de XPower SV-S. Hiervan zijn er maar drie gemaakt. Bijzonder aan de auto was het feit dat het een 4.6 liter versie betrof, echter dankzij een supercharger produceerde hij hetzelfde vermogen als de vijf liter versie. Qua prestaties was de XPower tijdens de gloriedagen één van de snellere auto’s op de markt. De minst sterke versie accelereert in ongeveer 5.5 seconden naar de 100 km/u en de 385 pk sterke SV-R doet dit sprintje in minder dan vijf seconden. De SV haalt een topsnelheid van 266 km/u, de SV-R doet daar bijna twintig km/u bij met 285 km/u. Het meest indrukwekkende is toch de Clubsport-versie die een gelimiteerde topsnelheid heeft van maar liefst 310 km/u. Dat is sneller dan dat van de concurrenten in die tijd.

Exoot onder de loep: MG XPower

Volgens vele liefhebbers kan deze XPower als de ultieme MG gezien worden. De auto heeft een unieke rauwe styling en volgens velen een unieke soundtrack. Je schaft een auto natuurlijk niet alleen aan voor het vermogen en de prestaties. Volgens autobladen biedt de XPower een unieke rij-sensatie en een geweldige kick. Autokenners weten dat Engelsen als geen ander weten hoe ze een heerlijke sportauto moeten bouwen. TVR is samen met Caterham een mooi voorbeeld hoe Engelse passie samenkomt met sensationele auto’s. Tot slot is het een buitengewoon zeldzame auto want volgens de MG XPower Club zijn er uiteindelijk slechts 82 exemplaren gemaakt. De oorzaak hiervan was het gebrek aan interesse en de crisis waarin de fabrikant verkeerde aan het begin van de 21e eeuw. Het is meteen ook de laatste échte supercar van de fabrikant want in 2008 ging MG Rover failliet. Op Autogespot staan op dit moment zes spots van de XPower. Dit zijn vier unieke exemplaren. Een groot gedeelte van de overige auto’s zal waarschijnlijk in collecties staan opborgen in Engeland waar de wagen over een jaar of twintig een bijzondere status zal bereiken, die van een onbekende rauwe exotische klassieker.

Exoot onder de loep: MG XPower

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag