Exoot onder de loep: Hennessey Venom GT

  • Gerjon
  • 15-08-2013 17:15
  • 2403
  • 5

Exoot onder de loep: Hennessey Venom GT

Lotussen zijn bijzonder rappe wagentjes. De Elise moet het echter niet hebben van zijn motor, maar meer van zijn wegligging en lage gewicht. Hij is uitgerust met een viercilinder die maximaal 220 pk biedt in combinatie met een supercharger. Naast de Elise kent Lotus ook de Exige, die naarmate de jaren vorderden steeds krachtiger is geworden. De nieuwste generatie, de Exige S 2012, biedt namelijk 351 pk. De 0-100 wordt nu afgeraffeld in een slordige 3,9 seconden. Helemaal krankzinnig wordt het in de auto die we vandaag behandelen in de rubriek 'exoot onder de loep': de op de Lotus Exige gebaseerde Hennessey Venom GT.


Geschiedenis
Het is 29 maart 2010. John Hennessey, op dat moment al bijna twintig jaar eigenaar van een tuninggarage, presenteert zijn eigen auto. Zoals we wel vaker zien, heeft hij met de auto de ambitie de legendarische Bugatti Veyron 16.4 voorbij te gaan. Er zijn tegenwoordig meer bedrijven met deze ambitie: eerder zagen we al de Icona Vulcano, de Belgische Minerva en de Australische HAL. Het uiterlijk kreeg veel weg van de Lotus Exige, niet gek: onder andere het dak, de deuren, de zijruiten, voorruit, dashboard, interieur, onderstel en de koplampen werden van deze auto geleend. De auto is echt Engels-Amerikaans: op basis van een Britse auto bouwt een Amerikaan zijn auto, die hij grotendeels laat bouwen in Engeland. De motor laat hij echter in de Verenigde Staten bouwen.

Exoot onder de loep: Hennessey Venom GTTechniek
In het midden van de Hennessey ligt het grote blok: de twinturbo V8-motor moet 1263 pk uit zeven liter halen. Dit lijkt niet gek veel meer dan de Bugatti Veyron 16.4 Super Sport: deze komt tot de 1200 pk. Veel bizarder wordt 1263 pk als je het gewicht van de auto laat meetellen: waar de Veyron maar liefst 2000 kg moet voortslepen, hoeft de Hennessey slechts 1200 kg in beweging te brengen. Dit wordt onder andere behaald door het veelvuldige gebruik van koolstofvezel. Ook de wielen zijn gemaakt van puur koolstofvezel, iets wat we in de autowereld nog maar weinig zien. Het is namelijk heel lastig om de ingewikkelde vorm van een wiel helemaal uit één stuk koolstofvezel te halen. Koolstofvezel moet namelijk, nadat het geweven is, gebakken worden in een mal in een oven om hard te worden. Er zijn op de auto allerlei systemen aanwezig om hem op de weg te houden. Zo is er een programmeerbaar tractiecontrolesysteem op de auto aanwezig. Ook is er een beweegbare achterspoiler op de wagen aanwezig, een systeem dat we ook op andere auto's, bijvoorbeeld de Bugatti Veyron, Porsche Carrera GT en Lexus LF-A zien. Bij andere omstandigheden is namelijk een andere spoilerhoek ideaal: bij het aanremmen van de bocht moet een spoiler redelijk recht in de wind staan, zo zorgt hij voor zowel veel downforce als extra remvermogen. In de bocht is er ook veel downforce nodig om de auto op de weg te houden. Op lange rechte stukken zorgt dit echter weer voor onnodig tegenwerkende krachten: De hogere weerstand door de spoiler zorgt ervoor dat de auto minder hard kan rijden. Verder is de rijhoogte van de auto aanpasbaar. Bij een lage rijhoogte is namelijk een hogere bochtsnelheid mogelijk, maar een lagere topsnelheid. Tot slot is de wagen uitgerust met Michelin PS2-banden die het vermogen op de weg moeten houden.

Prestaties
De auto haalt op papier de Bugatti Veyron Super Sport in qua topsnelheid, maar deze snelheid is nooit gereden met de auto. Bij een recordpoging op 3 april 2013 kwam de auto niet verder dan 427,6 kilometer per uur, terwijl de Bugatti Veyron Super Sport hier 431,072 kilometer per uur wist te rijden. Op papier rijdt de auto 437 km/u, terwijl de Veyron Super Sport het opgeeft bij 435 km/u. De sprint van 0 tot 300 km/u doet de Venom in slechts 13,63 seconden, waarmee hij iedere productieauto op aarde wegrijdt. Ook de sprint van 0-180 mijl per uur rondt hij in een wereldrecordtijd af. De voormalig recordhouder, de Koenigsegg Agera R, had hiervoor 17,68 seconden nodig, waarvan de Venom GT nog eens ruim drie seconden afsnoept (14,51 seconden). Een langzame gezinsauto heeft in deze tijd net de 100 km/u weten te behalen!

Exoot onder de loep: Hennessey Venom GTConcurrentie
Qua prestaties zit de Hennessey Venom GT aan de absolute top van straatauto's. De grootste rivalen van de auto zijn bijvoorbeeld de SSC Ultimate Aero TT, een andere V8-aangedreven supercar van Amerikaanse afkomst. Naast deze relatief onbekende auto zijn er ook wat bekendere rivalen. Allereerst is er natuurlijk de Bugatti Veyron 16.4. Verder komen de Pagani Huayra, Koenigsegg Agera, McLaren F1 en P1, LaFerrari en Porsche 918 Spyder dicht in de buurt van dit Engels-Amerikaanse monster.

Herkenning
Van de voorzijde lijkt de Hennessey Venom GT redelijk op de Lotus Exige. Ondanks dit zal je beide auto's niet gauw verwarren. Aan de voorkant heeft de Venom per kant slechts één koplamp, terwijl de Exige er twee heeft. Dit is echter niet op iedere Venom het geval. Wellicht is het dus aan de klant om te kiezen of hij één of twee lampen per kant wilt. Om ruimte te bieden aan de enorme V8 is het chassis van de Venom ook langer dan dat van de Exige: de Exige is 3,8 meter lang, bijna een meter korter dan de Venom, die 4,6 meter lang is. Die 4,6 meter is een lengte die vergelijkbaar is met die van de Lamborghini Murciélago LP640 (4,6 meter.) Aan de achterkant van de auto zien we twee hooggeplaatste uitlaten, aan beide kanten vergezeld door een tweetal achterlichten. Naast deze achterlichten zien we een enorm brede wielkast. De motorkap aan de achterzijde van de wagen, die je maar net boven de spoiler ziet uitkomen, bestaat uit een ruimte voor de luchtinlaat in het midden en roosters aan de linker- en rechterkant hiervan. Dit gedeelte is gelijk aan de Lotus Exige.

Exoot onder de loep: Hennessey Venom GT

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag