Spotter Oussama vertelt meer over het onbekende spotland Marokko

  • Emil
  • 12-08-2013 16:15
  • 2861
  • 10

Spotter Oussama vertelt meer over het onbekende spotland Marokko

In ons laatste interview op Autogespot waren wij in gesprek met Patrick uit Dubai. Wij spraken met hem over spotten, de autocultuur en het luxe leven in Dubai. De komende tijd willen wij meer landen of steden aan bod brengen met dergelijke interviews. Dit keer is Marokko aan de beurt. Een groep fanantieke autospotters zorgt regelmatig voor mooie spots uit dit, voor ons onbekende spotland. Een goede reden om een gesprek aan te gaan met Oussama, één van de fanatieke autospotters die ons al enkele mooie reportages bracht.


Je bent op Autogespot actief sinds het einde van 2011. Hoe heb je Autogespot gevonden en ben je al langer actief als een spotter?
Ik ontdekte Autogespot op het moment dat ik op zoek was naar meer spots uit mijn land. Per toeval ontdekte ik toen Autogespot én de wereld van het autospotten. Het was het moment dat ik realiseerde hoe internationaal deze hobby eigenlijk is en dat hij vooral ook gedeeld wordt. Ik was al actief als spotter voordat ik actief werd op Autogespot. Dit begon in een zomer toen ik een Porsche 997 Carrera S in mijn wijk spotte.

Vooral in Europa is Autogespot en autospotten een bekende hobby. Hoe zit het met Marokko en het autospotten??
Je merkt dat spotten in Marokko op dit moment bekender wordt als hobby en populairder begint te worden, zowel onder spotters als onder eigenaren van exclusieve auto's. Eerst was het een kleine blog waar wij actief mee waren en tegenwoordig zijn wij ook actief met een grote Facebook groep. Sinds dat moment is het een steeds grotere groep aan het worden met dagelijkse content.

Spotter Oussama vertelt meer over het onbekende spotland MarokkoIn ieder land zijn privacy en autospotten een issue. Hoe wordt hiermee omgegaan in Marokko
In Marokko is privacy tijdens autospotten erg belangrijk. Veel eigenaren van supercars vinden het niet leuk wanneer zij een foto van hun supercar terugvinden op het internet. Daarom zie je nog altijd veel foto's terug waarop het kenteken niet te zien is. Dit is het minimale wat je kunt doen. Al komt het tegenwoordig voor dat meer mensen de hobby accepteren en het niet erg meer vinden wanneer een foto wordt gemaakt van hun auto.

Waarom denk je dat mensen het niet leuk vinden dat er foto's worden gemaakt van hun auto in Marokko
De meeste supercar eigenaren vinden het autospotten niet leuk omdat ze de hobby nog niet volledig begrijpen. Ze denken dat je vaak een foto van hun kenteken wilt maken en hun vervolgens wilt lastig vallen. Het laatste jaar merken wij echter dat ook de eigenaren begrijpen dat de spotters in Marokko gewoon net zulke grote autoliefhebbers als zij zelf zijn.

Wanneer wij aan Marokko denken, zullen de meesten aan een arm land denken. Kun je ons misschien wat vertellen over de verschillen tussen rijk en arm op dit moment in je land.
In Marokko heb je verschillende klassen, de arme gezinnen, modale gezinnen en de rijken. Wat je ziet is dat de rijken en de modale klasse rijker wordt en de armen ondertussen armer. Je ziet dat ook terug op straat, winkels en meer. Ferrari heeft een officiële dealer geopend en Maserati volgt op korte termijn. Daarnaast worden Porsches en Bentleys erg goed verkocht in ons land.

Hoe gaat het met auto-fotografie in Marokko? Is dit het simpel maken van een foto of gaat het verder dan dat?
In eerste instantie was het inderdaad een simpele foto maken van een supercar. Je verbaasde daarmee al vaak vrienden wanneer je een supercar had gezien. Op dat moment was autospotten ook niet populair en de eigenaren vonden het, nogmaals, niet heel fijn en vroegen ons ook om geen foto's te maken. Tegenwoordig kunnen wij dankzij ons eigen 'team' in Marokko, Huntercars, meer in contact komen met eigenaren en andere autoliefhebbers om hen zodoende bekend te maken met de hobby van autospotten. Je merkt dat in vijf jaar tijd er heel veel veranderd is in de wereld van autospotten in Marokko.

Hebben jullie dan ook leuke projecten lopen met jullie groep? Wij zagen al een reportage van een Mercedes-Benz SLS AMG op Autogespot.
Wij denken dat de reportage van de Mercedes-Benz SLS AMG het begin kan zijn van iets moois. Het ontmoeten van deze erg jonge eigenaar van een supercar was boeiend. Hij begrijpt de passie volkomen en gaf ons de mogelijkheid een unieke reportage te maken en een onvergetelijke rit te bezorgen. Inmiddels hebben wij al nieuwe verzoeken voor een fotoshoot waaronder een Audi RS5 en Jaguar F-TYPE. We proberen dichter bij eigenaren te komen en het mooiste zou zijn het organiseren van een Cars & Coffee-achtige meeting, maar dat lijkt nog erg ver weg.

Wat voor plaatsen in Marokko zijn het beste om te spotten en kun je ons daar wat over vertellen?
De beste plek om te spotten is Marrakech. Een prachtige traditionele plaats met rode huizen en overal fraaie palmbomen. Het landschap is ook nog eens prachtig wat het maken van foto's van auto's erg leuk maakt. Omdat Marrakech een zeer toeristische plek is zijn er veel restaurants, casino's en clubs. Precies de plek waar je dure auto's verkocht te komen. Dan zijn er nog de hotels waar je goed kun spotten. De meeste auto's zijn te vinden in L’Hivernage. Het luxueuze gebied in de stad dat is gevuld met alle hotels en andere uitgaansgelegenheden.

Een tweede stad is Casablanca, de industriële hoofdstad die is gevuld met dure auto's bij de Coastal Boulevard. In Casablanca is er een speciaal tijdstip, ook wel het 25e uur genoemd tijdens de Ramadan. Een uur voor het einde van de Ramadan geven de Marokkanen een show met hun auto's voor honderden mensen. Er wordt dan hard geaccelereerd en gedrift. Het is ieder jaar een erg gave gebeurtenis.

In ieder land zijn bepaalde merken populair. Zijn bepaalde auto's in Marokko erg populair, en hoe zit het met getunede auto's?
In Marokko zijn AMG's erg populair. Daarnaast zie je ook veel Porsches en Bentleys. Tuning is nog niet zo populair op dit moment. Wel zien wij dat iedere zomer veel immigranten met hun auto's naar Marokko komen om op vakantie te gaan. Denk dan vooral aan tuners als Lumma Design, Mansory, Hamann Motorsport en AC Schnitzer. Er gaat tijd overheen voordat tuning voor exclusieve auto's hier aan gaat slaan. In ons land zijn auto's vooral een statussymbool en grote merken spelen daar een rol bij. Het is een manier om je succes aan te tonen. Je spot auto's dus altijd in de beste staat.

Is er zoiets als een Marokkaanse petrolhead?
Er zijn wel een aantal petrolheads in Marokko. Maar deze kun je niet zo duidelijk omschrijven als een Engelse of Russische petrolhead. Het zijn ingetogen mensen die graag in het weekend gaan rijden op afgelegen wegen buiten de stad. De auto's van hen zul je dus niet veel zien, het zijn mensen die graag aandacht willen hebben. Eén van de grootste petrolheads in Marokko is de eigenaar van meerdere FAB Design auto's. Hij heeft zelfs een one-off FAB Design, op basis van een Caddilac Escalade.

Ook heb ik de eer gehad een Arabische petrolhead te ontmoeten uit Abu Dhabi. Zijne Hoogheid Sjeik Hamad Ben Hamdan Al Nahyan, beter bekend als de "Regenboog Sjeik". Dit omdat hij iedere auto in iedere mogelijke kleur laat uitvoeren. De meeste tijd van het jaar is hij in Rabat woonachtig. Ik zou hem beschrijven als een simpel iemand die gek is van het modificeren van auto's zoals wij dat vroeger als kind deden met speelgoed. Hij combineert verschillende soorten auto's tot één voertuig. Zo heeft een auto genaamd de "The Spider". Dit is een Jeep Wranger die op een Ford F550 chassis gezet is en vervolgens een enorme grill kreeg van een internationale truck. Hij heeft ook een groot scala Nissan Patrols, in allerlei varianten zoals zes en acht wielen met aparte assen. Zijne Hoogheid heeft meer dan 600 auto's van bijna ieder merk dat je kunt verzinnen. Wat mooi is, is dat hij ook veel verstand heeft van auto's en er veel over kan vertellen. Het is iets wat je gezien moet hebben!

Spotter Oussama vertelt meer over het onbekende spotland Marokko

Met ons team hebben wij ook nog de eigenaar van de witte SLS AMG ontmoet. Waarschijnlijk één van de jongste eigenaren met een SLS AMG wereldwijd. Voor deze special op Autogespot vroegen we hem wat passie voor auto's eigenlijk voor hem betekent. Hij zei hierop: "Op mijn zestiende kwam ik eigenlijk voor het eerst pas echt in aanraking met auto's. Ik was eigenlijk direct verkocht aan het vervoersmiddel, maar auto's zijn niet alleen een passie maar ook een uitdaging. Bij alles wat ik doe wil ik altijd de beste zijn, in alles. Op mijn zeventiende begon ik te dromen van mijn eigen auto. Tijdens lange nachten keek ik video's van Bentley's, Bugatti's en Ferrari's op YouTube. Niet veel later kocht ik mijn eigen auto, een Mercedes-Benz CLS. Dit was een auto die ik zonder rijbewijs in Marokko reed, je rijbewijs kun je immers pas op je achttiende halen. Ik droomde al van andere auto's die ik wou kopen. Voor mijn achttiende verjaardag kocht ik een witte SLS AMG. Voor mij was het een droom die werkelijkheid werd, een AMG rijden en niet zomaar één. Het is het nastreven van een uitdaging een droom te realiseren. Een auto voor een jonge man van achttien met dergelijke schoonheid en zoveel macht. Bij elke stop heb je het gevoel dat de wereld om jou draait. Maar als ik andere auto's zie zoals een Ferrari 458 Italia of een Rolls-Royce Ghost droom ik al weer verder. Binnenkort word ik negentien en ik zal vertellen dat verrassingen mijn specialiteit zijn."

Zijn in Marokko enkele mooie stuurmanswegen te vinden?
In dit land zijn echt prachtige snelwegen te vinden. Onlangs was Top Gear ook in Marokko voor een test. De snelwegen zijn glad en vooral recht. Ideaal om eens te kijken wat de topsnelheid is van een auto. Helaas zorgt het rijgedrag van andere weggebruikers ervoor dat het eigenlijk te gevaarlijk is dit te proberen. In Duitsland wordt op een veel betere gebruik gemaakt van de kwaliteit van de wegen. Maar ook buiten de steden zijn echt heel erg veel prachtige afgelegen wegen te vinden. Maar die zijn heel moeilijk te vinden! De komst van een circuit lijkt met de steeds grotere aantallen sportauto's ook slechts een kwestie van tijd.

In 2004 deed de Gumball 3000 Marokko aan. Wat voor gebeurtenis was dit voor het land, zeker omdat de Gumball 3000 in die tijd een legendarische status kreeg?
De Gumballers kwamen op uitnodiging van onze koning, Zijne Hoogheid Mohamed VI. Ik begon pas in 2008 met autospotten maar heb later wel teruggezien en gelezen wat voor impact de komst had hier. Er werd op een krankzinnige manier door het land gereden maar gelukkig gebeurden er geen ernstige ongelukken met gevolgen. Veel Gumballers waren gek van Marokko en kochten zelfs een huis hier voor de vakantie. Ook veel Marokkanen werden autoliefhebber na de komst van de Gumball 3000. Maar dat is niet onlogisch als je ziet wat voor aantrekkingskracht dit event heeft.

Zijn er dan eigenlijk verder auto-events in Marokko?
Eigenlijk niet. De meeste bekende is de "Rally Maroc Classic". Veel klassiekers zijn voornamelijk te vinden bij deze rally die door heel Marokko gaat. Dan zijn er nog "private-events" maar die zijn zoals de naam al zegt alleen toegankelijk voor genodigden. De meest spectaculaire is toch wel de WTCC die jaarlijks in Marrakech plaatsvind. Het is de ideale gehelegenheid om veel supercars te zien in de stad.

Wat zijn je verwachtingen van de komende jaren
Jullie kunnen de komende jaren heel veel van Marokko verwachten. Een paar jaar terug bestond autospotten en Autogespot bijna niet in Marokko. Nu groeit het enorm en beginnen meer en meer mensen het te begrijpen. We kunnen fotoshoots houden en wie weet wat nog meer volgt. In economische termen was Marokko afgelopen decennium booming. Marokko zit vol met verrassingen, dus reken erop dat deze nog gaan komen.

Spotter Oussama vertelt meer over het onbekende spotland Marokko

Met dank aan Oussama from Huntercars

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag