Special: de gekte van de wereld van Zenvo

Special: de gekte van de wereld van Zenvo

Zenvo. Een grote kans dat dit woord niet direct een model bij je oproept, maar dat doe je wel als je deze auto een keer aan het werk hebt gezien. Dat dachten ze bij Zenvo ook en dus werden we overgevlogen om eens kennis te maken met dit Deense merk.

De locatie waarin dit gebeurt is niet een landweggetje ergens in de mooie natuur van Denemarken, maar een verlaten vliegveld in de buurt van Billund. Bij Zenvo zijn ze ook niet zo gek om dit zelf af te huren en dus namen ze deel aan een evenement wat door MyGarage.dk werd georganiseerd. Wij lieten ons dus een dag onderdompelen in de gekke wereld van de meest rijke autoverzamelaars in Denemarken én maakten bovendien kennis met de auto’s van Zenvo.

Zenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor Stephan

Zenvo had drie modellen meegenomen naar het evenement. De rode was al verkocht aan een klant, maar de gele en blauwe waren er puur voor promotiedoeleinden. Naast ons mochten ook andere partners, journalisten en geïnteresseerden instappen om kennis te maken met wat Zenvo nou precies is. Dat is lastig te duiden, want het voelt vooraf wellicht meer als een hobbyproject dan als een serieus merk.

Per jaar worden er slechts een handvol auto’s gebouwd en dat heeft een paar redenen. Allereerst is Zenvo enorm opkomend in de markt en moet het mensen uit hun Bugatti, Koenigsegg of andere hypercar trekken om juist deze Deense geweldenaar te rijden. Dat is al lastig, want het merk heeft nog geen ontzettende fanbase opgebouwd of een hele legacy aan geslaagde modellen. Alle reden dus voor Zenvo om deel te nemen aan dit evenement, want rij één keer mee en je bent eigenlijk waanzinnig verkocht. Daarmee voel je meteen hoe serieus Zenvo het bouwen van dergelijke auto’s neemt. Het is niet eenvoudig om te doen, maar ook zeker niet onmogelijk.

Zenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor Stephan

Achter het stuur zit een gerenommeerde testcoureur die voorheen bij Noble heeft gewerkt. Hij is dus al wat bekend met bijzondere auto’s die een eigenzinnig karakter hebben en alle moeilijkheden waar een klein bedrijf mee te maken heeft. We nemen plaats in de gele Zenvo TSR, een auto bedoeld voor het circuit en waar de straatlegale TSR-S van is afgeleid. Inderdaad, de TSR-S is een aangepaste TSR, niet andersom. De auto is dus gefocust op het circuit en dat voel je in alles terug.

Allereerst hebben we een beestachtige V8 achter ons die met twee superchargers (de T en S van de typenaam) enorm veel vermogen richting de achterwielen perst. De twee stukken rubber krijgen te maken met 1100 pk en kunnen dit begrijpelijkerwijs niet kwijt. Het volle vermogen komt pas op hogere snelheid los, al rij je wel altijd op de toppen van wat deze auto kan. Het vernuftige IQ-systeem zorgt ervoor dat altijd het maximale vermogen wordt afgegeven gebaseerd op grip van de achterwielen. Hét meesterwerk en de achilleshiel van deze auto is echter de versnellingsbak.

Zenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor Stephan

Een zogeheten dogleg-versnellingsbak ligt erin. Dat betekent dus geen synchromeshringen of wat ook van dat soort standaard technologie je kunt tegenkomen in een versnellingsbak. Nee, als je goed luistert hoor je dat een fractie van een seconde alle vermogen wegvalt, de versnellingen op een identiek toerental komen te draaien en de volgende versnelling zo ingehaakt kan worden. Het resultaat zijn waanzinnige klappen in je rug en een rijbeleving die zo intens is dat je blijft schreeuwen om nog een rondje. Het is ronduit bruut en sneller dan welk systeem ook beschikbaar is volgens Zenvo. Maar het is ook erg gevoelig, want het gaat met zoveel kracht gepaard dat de techniek niet helemaal vrij is van problemen. De boel warmt snel op en zeker op een trackday als deze ligt dat gevaar altijd op de loer.

Niet gek ook, want het circuit wat op de landingsbaan is uitgestald is kort, maar intens. Het is net te klein om het volle potentieel van de Zenvo te laten zien, maar lang genoeg om waanzinnig indruk te maken. De manier waarop deze auto door de bochten gaat is ongekend. Grip is oneindig, het gaspedaal laat zich subtiel genoeg bedienen om met een powerslide de bocht uit te razen en om dit alles in goede banen te leiden zijn er enorme remmen gemonteerd. Deze auto was sneller dan wat er ook rondreed, of het nu in de bochten was of op de rechte stukken.

De blauwe auto die je op de foto’s ziet is in essentie dezelfde auto als de gele versie, maar dan de straatlegale versie. Een toegankelijker interieur en andere aanpassingen maken dit een auto waarmee je wel normaal over straat kunt rijden. Echter, en dat is het mooiste van alles, qua technologie is er niks anders. Dezelfde motor, versnellingsbak en bijzondere vleugel zie je terug op de blauwe versie. Voor de foto’s gingen we er nog even een blokje mee om en dan zie je wat deze auto met mensen doet. Het is een unieke auto om te zien. Niet verfijnd, wel waanzinnig gespierd en sterk. Het front kijkt boos, de achterkant laat er geen gras over groeien. De auto lijkt te zeggen: je kent me dan misschien nog niet, maar nadat je me gezien hebt ga je me nooit meer vergeten.

Zenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor StephanZenvo voor Stephan

En dat geldt ook voor ons. Zenvo heeft een enorme sterke indruk achtergelaten. Het is veel meer dan een project van iemand met teveel geld. Het is een merk dat de strijd aan wil gaan met de allersnelste wagens van deze wereld. Met ongebruikelijke techniek weten zij een nieuwe rijervaring te bieden die je nergens anders vindt. De meedraaiende spoiler vraagt wat gewenning, maar het is hét toonbeeld van waar Zenvo voor staat. Sneller met ongewone techniek, bijzonder door de ultieme connectie die jij hebt met de auto.

Wil je deze auto zelf meemaken? Op 9 juni is de geweldenaar te zien op Supercar Sunday op Circuit Assen. Onderschat hem niet, want wij hebben zelden meer uitgekeken naar een weerzien met een auto als met de Zenvo TSR.

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws