10 mei. Bijna 1.400 kilometers, 318 liter benzine en een gemiddelde snelheid van 121 km/u. Dat zijn de cijfers die we op het dashboard zagen toen we de Jeep Grand Cherokee Trackhawk op het hoofdkwartier van Fiat in Turijn inleverden. Een bijzondere trip met een bijzondere auto.
We gaan terug in de tijd en noteren 11 april als er een e-mail in de inbox valt vanuit Fiat Nederland met als onderwerp “Return of the Trackhawk”. Het klinkt mysterieus maar de vraag is simpel. Of we een Jeep Grand Cherokee Trackhawk met 707 pk naar Turijn in Italië willen terugrijden. Dat antwoord laat zich natuurlijk raden nu je dit artikel leest en dus togen we op 8 mei richting Lijnden om deze bijzondere auto op te halen.
Bijzonder is hij omdat er maar weinig bolides zijn die 707 pk hebben en een gewicht van 2.531 kilo. Nog bijzonderder wordt het als je de rem tot de bodem trapt. Vervolgens het gaspedaal maximaal intrapt en dan de druk laat opbouwen. De remmen houden het maar net en als je deze los laat draait de aarde voor een kleine seconde iets harder. De kracht die de Track Hawk levert is abnormaal. In 3.7 seconden staat de 100 km/u op de teller en als je daarbij het gewicht in je achterhoofd houdt weet je dat dit een bizarre prestatie is.
Op pad en we stappen in de Trackhawk om ons weg te laten zakken in de zetels. Zetels die sommige mensen nog niet eens thuis hebben staan. Heerlijk comfortabel met genoeg steun. Steun die je niet al teveel nodig zal hebben want om serieus te sturen met de Trackhawk zal je van goede huizen moeten komen en ook genoeg ruimte moeten hebben. De Trackhawk blinkt wel uit in zijn comfort. Het interieur biedt zeeën van ruimte en de zetels geven je alle ruimte om te zitten zoals je wil zonder ergens last van te krijgen. Het infotainmentsysteem laat zich gemakkelijk bedienen maar kent zo zijn eigenaardigheden mede ook door de Nederlandse vertalingen. Dat zijn echter dingen die je snel vergeet als je met een gemiddelde snelheid van 170 km/u over de Franse snelwegen vlamt met op de achtergrond een zingende supercharger.
Wij daalden via Luxemburg af naar Bourg-En-Bresse waar onze eerste stop was. Zeven uur later kwamen we daar zonder centje pijn aan. Dit was om 20.50 uur en we moesten natuurlijk Ajax - Tottenham Hotspur kijken, een wedstrijd waarvan iedereen inmiddels de uitslag wel van weet.
9 mei is het tijd om de snelweg af te gaan en de bergen in te duiken. Niet echt het domein van de Trackhawk en daar komt dan ook meteen naar boven wat de Trackhawk is. Een nutteloze auto met 707 pk die dienst kan doen als ideale reisauto vanwege zijn ruimte en comfort. Leuk sturen zit er echter niet in want het is gevoelloos en echt vlot wil het niet gaan. Daarnaast geven de remmen niet echt de indruk dat ze het lang zullen volhouden als we de Col du Mont Cenis bestormen. Dat bestormen moet je overigens niet opvatten alsof we met hoge snelheden omhoog reden. De storm wordt veroorzaakt door die monsterlijk klinkende V8 die geen blad voor de mond neemt. Klinkt natuurlijk ook heerlijk en vanaf 2.000 toeren gaat de supercharger er ook nog doorheen zingen. Pure porno!
We rijden de pas op en langzaamaan begint het wit te worden en te sneeuwen. Temperaturen van -2 passeren de revue en dat zorgt natuurlijk voor lekkere plaatjes. Snel het topje van de berg over en we dalen alweer af richting Italië. Daar stijgen de temperaturen naar waardes waar we een stuk gelukkiger van worden. Een terrasje wordt opgezocht en een heerlijke pasta wordt verorberd met uitzicht op de Amerikaan met een prijskaartje van 238.710 euro. Dat bedrag bestaat voor 109.602 euro uit BPM. Dat is meer dan de netto catalogus prijs van deze auto. Die bedraagt namelijk 105.416. Besluit je deze auto dus te kopen dan betaal je meer belasting dan dat je voor de auto betaalt. Er komt natuurlijk ook nog 21% btw overheen van 22.137.
We komen eind van de middag aan in Turijn en dan zit onze reis erop. We schreven het al in de intro. 318 liter benzine is er doorheen gestookt. Een normale Jeep Grand Cherokee met de 3.0 V6 Multijet heeft er over dezelfde afstand slechts 100 nodig. De Trackhawk koop je dus als je een fan bent van het merk en type auto. Al het andere kan je vergeten. Maar toch vet dat Jeep de stap heeft gemaakt om de auto te maken. Het is dan ook een auto die gemaakt is voor de Amerikaanse markt. Zeker als je nagaat dat je daar slechts 86.000 dollar betaald. Omgerekend is dat ongeveer 77.000 euro. Tel uit je winst!