Review: Sebastian Loeb Rally Evo

Review: Sebastian Loeb Rally Evo

Er zijn van die spellen waarbij je je hart vasthoudt. Het zijn dan voornamelijk spellen waarbij grootheden uit de sport hun naam koppelen aan een spel wat een studio voor het eerst uit gaat brengen. Pakt Sebastian Loeb nog een keer de leiding of vliegt hij gigantisch uit de bocht met Sebastian Loeb Rally Evo? Je leest het in onze review.

De gevestigde orde qua rally-spellen bestaat al een hele tijd uit de racespellen die door Codemasters rondom Colin McRae zijn opgebouwd. Het eerste spel daarvan kwam in 1998 uit en nu, zeventien jaar later, worden er nog steeds spellen onder zijn naam uitgebracht. Die achterstand moet Sebastian Loeb in één keer goed proberen te maken met zijn rallyspel dat door Milestone is uitgebracht. Natuurlijk lukt dit niet, maar Loeb heeft een aantal ijzers in het vuur die het spel toch de moeite waard maken.

Allereerst gaat het om de inhoud van het spel. Het spel mist de WRC-licenties en dat is jammer, maar dit maken ze ruimschoots goed met de banen. Ze zijn smal en laten geen fouten toe, eigenlijk precies zoals je dat in het echt ziet. Op onderstaand filmpje kun je goed zien dat Sebastian Loeb Rally Evo echt zijn best heeft gedaan om een realistisch spel neer te zetten, want de karakteristieken van veel stages zitten er overduidelijk in.

Het spel oogt echter niet zo fraai. Waar dat aan ligt is niet helemaal duidelijk, maar de auto's lijken een beetje te zweven boven de weg en soms heb je dat gevoel ook bij de besturing. Ze zeggen weleens dat Audi's veel onderstuur hebben, maar dan heb je duidelijk nog niet met dit spel gespeeld. In het begin heb je dan ook de neiging om het spel uit te zetten en je frustraties ergens op los te laten, maar naarmate de tijd verstrijkt merk je dat er toch wel meer realisme in schuilt dan je aanvankelijk dacht. Rally rijden is niet eenvoudig en dat wil dit spel je dan ook laten merken. Het zorgt echter ook voor een stukje ontoegankelijkheid waar alleen de die-hard rallyfanaat naar zal zoeken.

Het spel biedt zo'n 300 kilometer aan wegen die enorm moeilijk uit je hoofd te leren zijn. Dat maakt het uitdagend en dat is goed, want al snel een baan perfect onder de knie hebben is leuk voor een zondagmiddag, maar zorgt ervoor dat je op maandag al gauw wat anders wilt gaan doen. Daarnaast kun je meedoen in de Rallycross, een spectaculair kampioenschap waarin helaas niet de allersterkste auto's aan mee doen.

Inmiddels is het spel beschikbaar op de consoles en de pc, maar we zijn benieuwd hoe het gaat lopen. Het zou zomaar eens de grootste flop van de carrière van Loeb zijn en dat is zonde, want het spel heeft zeker wat te bieden. Je moet alleen even door de droge presentatie en het gemis van spektakel op je scherm kijken. Daarvoor ben je beter af bij Colin McRae's Dirt-reeks, maar die biedt weer geen enorm realistische kijk op het rallyrijden. Aan de andere kant, bij Sébastian Loeb Rally Evo begin je met de Peugeot 205 Rallye en dat brengt voor velen van ons het spel enorm dichtbij en dat is precies waar het spel het van moet hebben: de intensiviteit van het rallyrijden een stukje tastbaarder maken voor de gamer. Daarin slaagt het spel ruimschoots, maar het vraagt wel een bepaalde mindset van de speler.

Review: Sebastian Loeb Rally EvoReview: Sebastian Loeb Rally EvoReview: Sebastian Loeb Rally EvoReview: Sebastian Loeb Rally EvoReview: Sebastian Loeb Rally EvoReview: Sebastian Loeb Rally EvoReview: Sebastian Loeb Rally Evo