Review: F1 2018 sleept je mee!

Review: F1 2018 sleept je mee!

Eventjes geleden kregen we kort de kans kennis te maken met de nieuwste editie van het bekende F1-spel. Toen beviel het ons al en na een weekje spelen is die mening eigenlijk onveranderd. Sterker nog, de mening is nog positiever geworden.

Het eerste wat blijft opvallen als je speelt is de Halo. Vanuit de cockpit neemt het best wat ruimte recht voor je neus weg. Je leert er echter heel snel mee omgaan en het geeft wel écht het gevoel dat je in de auto zit. Zeker als je een weekje gespeeld hebt, weet je niet meer beter en is de aanwezigheid van de Halo normaal geworden.

Na dit weekje kunnen we jullie ook wat meer vertellen over de gameplay zelf. Om kort te zijn; die is uitdagend en realistisch. Weg zijn de tijden dat de concurrentie in een treintje achter elkaar reed. Als je in een Red Bull rijdt komt de Ferrari je echt wel inhalen na Eau Rouge en deze laat zich ook niet gemakkelijk uitremmen. Je zult goed op moeten letten en dat is gaaf. Zelfs op een lage moeilijkheidsgraad is de concurrentie moordend en dat geeft voldoening.

Preview: F1 2018Preview: F1 2018Preview: F1 2018Preview: F1 2018Preview: F1 2018

Grote stappen zijn vooral op grafisch gebied gezet. Mist en hitte zijn zichtbaar op de baan en zie je ook de hitte van de motoren af komen. Details die net dat stukje meer beleving meegeven aan een game en zeker in een replay is het net alsof je de race zelf aan het kijken bent. Pas daarnaast ook dingen aan je auto aan en de coureur begint daadwerkelijk aan de knoppen op zijn stuur te draaien. Voor en na de race krijg je daarnaast een televisie-achtig spektakel te zien met interviews en podiumceremonies. Erg gaaf gedaan en het voegt ook echt veel toe aan de beleving van het spel. Het enige is dat Max Verstappen er nog steeds uit ziet als een 17-jarige en dat is jammer. De gezichten ogen goed en zijn enorm herkenbaar, dus je voelt je echt onderdeel van de werkelijkheid geworden als je aan het spelen bent.

De echte verbeteringen zitten hiernaast in het rijgedrag van de game. Codemasters werkt nauw samen met de FIA om de data van de auto's te krijgen en daardoor een perfecte balans te vinden. Het is ook de reden dat een nieuwe editie van F1 vrij laat in het seizoen uit komt. De data moet vergaard worden en verwerkt en dat vergt iets meer werk dan je denkt.

David Greco, Car Handling Developer bij Codemasters, vertelde ons eerder al dat ze de auto's eerst afstellen op een simulator set waarvan de waarde in de tienduizenden euro's loopt. Als het daarop goed voelt wordt er verder gekeken naar de meer consumenten-georienteerde sets. Honderden tot duizenden uren worden er in het ontwikkelen van de game gestopt om de gebruiker dat perfecte gevoel te geven. Dat F1 2018 ook echt tegen de realiteit aan zit blijkt wel als we onze rondjes aan het draaien zijn op het circuit van Spa-Francorchamps. Na Eau Rouge kom je op het hoogst van de heuvel en dan reageert de auto fors anders dan wanneer je in het laagste punt van Eau Rouge tegen de grond wordt gedrukt.

Preview: F1 2018Preview: F1 2018Preview: F1 2018

Codemasters heeft zich niet alleen toegespitst op de moderne Formule 1 auto's. Ook de liefhebbers van klassieke auto's kunnen hun hard ophalen. Liefst acht klassieke auto's zijn toegevoegd, waaronder de veelgevraagde succesvolle 2009 Brawn GP. Het is leuk met deze wagens te rijden, maar het echte werk speelt zich in het heden af. Je carrière ontwikkelt zich niet bepaald exponentieel en je zult echt onderaan moeten beginnen. Reken dus niet erop dat je na seizoen één al bij de topteams rijdt, want dan heb je de moeilijkheid simpelweg te laag staan.

F1 2018 vraagt je om jezelf uit te dagen en de grens op te zoeken. De besturing is zowel toegankelijk als precies en brengt voor iedere liefhebber voldoende uitdaging mee. Zet daarnaast alle rijhulpen uit en de drang om je tijd te verbeteren per rondje wordt iets obsessiefs. Het zijn die gevoelens die een racegame moeten geven. Uiteraard is F1 2018 weer de beste die er gemaakt is, maar het is ook nog eens de eerste F1-game die me zo gekluisterd houdt sinds Grand Prix 2 voor Windows werd uitgebracht in 1995.

Op 24 augustus komt de game dus uit en is deze beschikbaar voor de Xbox One, Playstation 4 en Windows. Bij de release zal ook meteen een Day One patch uitkomen die nog een aantal goede updates zal doorvoeren.