Preview: Project Cars 2

Preview: Project Cars 2

Racegames maken is geen makkie. Vaak zie je dat een spel zich erg toelegt op het zo goed mogelijk nabootsen van de auto's, maar dat het racen zelf eronder lijdt. Andere games rijden weer perfect weg, maar zijn grafisch niet erg indrukwekkend. De eerste Project Cars had hier al een hele goede balans in gevonden en vanochtend mochten we uittesten of deel twee minstens zo goed is.

Het spel ligt pas 22 september in de winkels, maar er wordt al druk door de pers ermee gereden en dus mochten ook wij vanmorgen een uurtje achter het stuur kruipen. Gezeten in een hele dikke Playseat-setup had Project Cars 2 alle kans om goed uit de startblokken te verschijnen. Als vervend speler van Project Cars was er al een bepaalde verwachting, en die is ruim overtroffen.

Om te beginnen biedt het spel meer diepgang dan voorheen. Veranderend weer zat ook al in de eerste versie, maar het oogt nu veel natuurlijker dan voorheen. Lichtinval is daarnaast ook nog eens supergaaf en ook ziet de Nordschleife er beduidend anders uit in de herfst dan in de lente. Kleine details die het spel zoveel meer diepgang bieden. Daarnaast mag gesteld worden dat ik nog nooit zo realistisch over de Nordschleife heb gereden als in dit spel, en dat is een prestatie op zich.

In een race waarin bewust werd begonnen met droog weer, waarna een goede storm eroverheen kwam, gevolgd door een sneeuwbui om weer af te sluiten met droog weer, was het goed te zien wat dit doet met de race. De eerste druppels hebben niet zoveel impact, maar als langzamerhand de regen toeneemt en de baan zichtbaar nat wordt, voel je ook steeds meer de auto glijden. Hoog tijd om de pitstraat in te duiken dus.

In Project Cars 2 is de pitstop geanimeerd. Er zijn dus mannetjes bezig met het verwisselen van banden en dit voegt een stuk meer beleving toe aan de pitstop dan voorheen. Eenmaal terug de baan op is de invloed van regenbanden goed te merken in het natte weer en is de grip aanzienlijk toegenomen. Het houden van je racelijn is sowieso van belang, want als je eenmaal op het vuil komt - ook in droog weer - dan is er beduidend minder grip dan wanneer je wel op de goede lijn zit. Dit merk je erg goed met raceauto's, maar ook met normale auto's.

Wat dat betreft heeft Project Cars 2 een breed aanbod aan auto's. Nieuw zijn de Rallycross-voertuigen en nieuw is ook het ijscircuit van Mercedes-Benz waarop klanten hun rijtraining krijgen. Hiervoor kozen we de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S Coupé. Opvallend was dat het geluid van deze auto echt waanzinnig goed klonk. Heel natuurgetrouw en ook echt heel bruut. Heel belangrijk voor een spel, want het grote pijnpunt van Gran Turismo was altijd het zeer magere geluid.

Om af te sluiten reden we nog een race in een Formule Renault-wagen. Vanuit de cockpit gezien was dit een erg gave belevenis. Niet alleen trillen de antennes voor je neus, ook de spiegels trillen mee als je harder rijdt of over de curbstones gaat. Daarnaast zie je aan de binnenkant van de banden niet alleen Michelin staan, maar ook nog andere tekst. Het zijn van dit soort kleine details die je het gevoel geven dat je in een heel behoorlijke simulatie rijdt.

Het schademodel was nog niet actief dus dat hebben we niet kunnen testen. Wel konden we de tegenstanders aan de tand voelen. Deze kan je instellen op basis van skills én agressie. Met een hogere agressie werd ik gerust achterstevoren getikt door een auto die z'n rempunt mistte en zo mijn race al in de vierde bocht om zeep hielp. Frustrerend, maar dat laat een gewonnen race nog meer voldoening geven dan wanneer het allemaal zo tammetjes gaat.

Moet je Project Cars 2 halen? Het is lastig voor iedereen te spreken. Als je een spel zoekt waarin je met veel gevoel en een hoog gehalte van simulatie wilt rijden, is dit absoluut je spel. De diverse raceklassen en typen ondergrond geven het spel veel meer diepgang dan voorheen, ook omdat de details zoals weersveranderingen en je positie op de baan nog meer van invloed zijn dan voorheen op je race. Het spel daagt je uit, zonder meteen met een verschrikkelijk hoog niveau te beginnen. Wij zetten 22 september onze stuurtjes klaar, want dan gaan we los. Zien we je online?

Preview: Project Cars 2Preview: Project Cars 2Preview: Project Cars 2Preview: Project Cars 2Preview: Project Cars 2

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag