Game Review: DiRT Rally 2.0

• Victor
  • 18-02-2019 19:28
  • 315
  • 0

Game Review: DiRT Rally 2.0

De rally games van Codemasters zijn al een poos in de omloop. Colin McRae (de rally legende) Rally kwam uit in 1998. Sindsdien zijn er vele opvolgers geweest, met vrij recentelijk een stap richting het sim racing, in de vorm van DiRT Rally in 2015. Eind deze maand komt de opvolger van deze game uit, DiRT Rally 2.0 en wij mochten hier al even mee aan de slag.

DIRT Rally werd met gemengde gevoelens ontvangen. Codemasters was altijd wel in staat om vooral leuke race games neer te zetten in de vorm van GRID en DiRT. Realistisch of grafisch verbazingwekkend waren ze niet, maar leuk zeker wel. Met de jaren werden diverse disciplines toegevoegd, zoals het welbekende Gymkhana; met pk vretende monsters de gekste trucjes uithalen op industrieterreinen en andere afwijkende locaties. In 2015 nam Codemasters een aangename wending met de DIRT franchise, door met DiRT Rally op de proppen te komen. DiRT Rally was een serieuze stap richting het populairder wordende sim racing. De physics (wegligging en gedrag van de auto) en game settings werden zodanig verbeterd dat de game een hele uitdaging werd. Uiteraard stoot je hier best wat publiek mee af, maar aan de andere kant trek je juist ook weer nieuw publiek aan. Voor de meer reguliere gamers kwam in 2017 Dirt 4 uit, wederom een meer arcade gerichte Rally game. In 2019 is het gelukkig weer de beurt aan de serieuze variat; DiRT Rally 2.0.

Als setup hebben we gebruik gemaakt van een reguliere Xbox One (dus geen X), een Thrustmaster TX Leather Edition met T3PA pedalen en de TH8A shifter. Het spel kan met de controller gespeeld worden, maar met een goed stuur maakt de ervaring toch wel een stuk intenser. We nemen per onderdeel door wat onze ervaring is.

Game Review: DiRT Rally 2.0

Gameplay
Na het opstarten wordt door een narrator per menu kort uitgelegd wat je kunt doen. De game bevat diverse mogelijkheden tot het opzetten van een Rally, met als belangrijkste de My Team mode. Deze mode omvat onder andere een Career mode voor zowel Rally als Rallycross, waarbij je je auto’s en staff moet managen. Je krijgt twee tragere auto’s om met beide disciplines bekend te raken. Je staff bestaat uit je Co Driver, een Chief Engineer, één Engineer en de mogelijkheid om nog vier additionele Engineers in dienst te nemen. Per staff member kun je diverse trainingen uitvoeren. Zo kun je je Co Driver trainen om sneller een lekke band te vervangen tijdens een stage, of train je de Engineers om sneller onderhoud te plegen tussen stages in. Dit geeft je dan de mogelijkheid om meer onderhoud uit te voeren, gezien je tussen elke x stages maximaal 30 minuten onderhoud uit mag voeren. In je garage kun je de huidige auto’s bekijken, upgraden en onderhouden. Nieuwe auto’s kunnen gekocht worden in een dagelijks vernieuwende voorraad auto’s, zowel nieuw als gebruikt. Koop je een gebruikt exemplaar ben je goedkoper uit, maar dien je wel te investeren in openstaand onderhoud. De events modus bevat een Career Rally, Career Rallycross en Daily en Weekly Challenges.

De Careers kun je starten met elke klasse die je wil, zolang je een auto uit die klasse in je garage hebt staan. De Daily en Weekly Challenges zijn als het ware speciaal opgezette events met enkele of meerdere stages, waarbij je tegen de AI of Community rijdt. Deze events duren zoals de naam al zegt een dag of week. Aan het eind van het event krijg je Credits, die je weer kan gebruiken om auto’s te kopen of upgraden of om je staff aan te pakken. In de Career modes is het helaas nog wel zo dat je geen moeilijkheidsgraad in kan stellen. Deze wordt voor je ingesteld aan de hand van het niveau van de auto. Rijdt je een snelle, huidige WRC klasse, dan mag je de borst wel nat maken. Kom je in een oudere klasse te rijden, dan valt het wel mee. Persoonlijk vinden we dit jammer, gezien de langzamere klasses dus automatisch ook makkelijker zijn en de snelle soms erg moeilijk. Dit geldt ook voor de hoeveelheid stages per locatie. Wanneer de wagens sneller worden, lopen het aantal stages automatisch op. Ook deze instelling zouden we graag zelf mee spelen.

Mocht je niet te vast willen zitten aan de Career modes, kun je altijd kiezen voor Freeplay. Hier kun je in de Custom modus een eigen rally in elkaar draaien, met mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad in te stellen. De Time Trail modus kan gespeeld worden om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten op een specifieke stage. Tevens bevat DiRT Rally 2.0 nog twee speciale type games; Historic en FIA World Rallycross Championship. In de Historic modus rij je rallyraces van oud naar nieuw, met keuze uit diverse auto’s en klasses. Een leuke extra voor als de Career iets te serieus is. Met de FIA World Rallycross Championship modus laat Codemasters zien een trotse samenwerking te hebben. Neem de plaats in van je favoriete coureur om te laten zien dat jij het net zo goed, of beter kan.

Game Review: DiRT Rally 2.0

Physics
De meest belangrijke vraag is of Codemasters met DiRT Rally 2.0 dezelfde of verbeterde physics zou behouden als in DiRT Rally. Naar onze mening is dit zeer zeker gelukt. De auto’s geven een mooie feedback naar het stuur en het is daadwerkelijk een hele uitdaging om de auto de juiste kant op de houden. Maar dit was precies het sterke punt van DiRT Rally en dus ook nog in 2.0. Je hebt de mogelijkheid om vele parameters te finetunen in de feedback naar je stuur of controller. Zo kun je de game zo optimaal mogelijk voor jou laten aanvoelen.

Graphics
De graphics van DiRT Rally 2.0 zijn in de gameplay niet overweldigend. Uiteraard zien de verschillende rally locaties er goed uit, maar inzoomend op details valt het op dat het wat ontbreekt aan finesse. Dit is dan ook niet de kracht van de DiRT Rally games voor ons gevoel. Het draait om het gevoel, het realisme. Maar het zou wel iets strakker en gedetailleerder mogen.

Geluid
Qua geluiden heeft Codemasters het altijd wel goed voor elkaar gehad. In de menu’s loopt een kalm deuntje, die je na een halve dag wel kent, maar niet je neus uit komt. Het is een soort thuiskomen in een bekende omgeving. De geluiden van de auto’s zijn wederom zeer goed. Een hoogtoerige viercilinder klinkt raspend, waar de boxer van de Impreza een mooie roffel produceert. Tevens vinden we in deze games een heuse flat-six in een Porsche 997 en een aantal V8’s. Het huzarenstukje is toch wel de Speed Car Xtrem, met een 110 pk producerend 600CC blok, afkomstig uit een motor. Een ander belangrijk deel is je navigator, welke in ons geval een vriendelijke Engelsman was. Je kunt het niveau van deze Engelsman aanpassen zoals gewenst, alsook de timing van zijn navigatie. Wil je eerder weten dat er een haarspeltbocht aankomt, dan is dit in te stellen.

Game Review: DiRT Rally 2.0

Content
Met content doelen we op de locaties en auto’s. De eerste grote wijziging t.o.v. DiRT Rally is het verdwijnen van Hillclimb. Het was een leuke niche, maar geen groot gemis. Er zijn zes rally locaties beschikbaar met elk zo’n vier verschillende stages. Deze worden in beide richtingen ingezet en soms aan elkaar geplakt, waardoor het best divers is. Elke locatie heeft zijn eigen snelheidsniveau en ondergrond (asfalt, gravel, modder, etc.). Hierdoor is het afwisselingsniveau best hoog. In DiRT Rally 2.0 vinden we een uitgebreider pakket Rallycross banen beschikbaar. In totaal zijn er acht locaties, waaronder het bekende Hell in Noorwegen en Silverstone in Engeland. Op het gebied van auto’s is er flink uitgebreid, zowel bij de nieuwe als oude auto’s. Om de diversiteit aan te tonen, treffen we onder andere een Citroen DS21,Golf 2 en Nissan 240Z in de tragere klasses aan. Group B is aanwezig met de pk vretende rallymonsters en we vinden legendes als de Lancers, Imprezas en Escort RS Cosworths terug. In de huidige staat vinden we van traag naar snel, met echter één afwezige klasse; de WRC. Helaas krijgen we geen toegang tot deze klasse in DiRT Rally 2.0. Persoonlijk vinden we dit geen ramp, gezien de game meer dan genoeg interessante klasses bevat, maar er zullen vast mensen afvallen. Een leuke extra toevoeging is de Rally GT klasse, waarin we onder andere een Porsche 997 en Mustang GT tegenkomen. En mocht je twijfelen, daar wordt inderdaad in het echt rally mee gereden.

Conclusie
Er is na vier jaar een nieuwe DiRT Rally game. De game voelt als vertrouwd en dat valt zowel positief als negatief uit. Het is goed om nieuwe auto’s en locaties te kunnen challengen met de vertrouwde handling van DiRT Rally. Dit heeft een zeer verslavende werking. Een valkuil van de game is echter dat de content eentonig kan worden. Gelukkig speelt Codemasters hier op in door de locaties van DiRT Rally 1.0 een make-over te geven en deze via DLC te implementeren in de game. Diverse locaties, waaronder Monte Carlo en Zweden komen dus gelukkig weer terug. Ook zullen er na de launch nog diverse auto’s via DLC’s verschijnen, zowel geüpdate uit de vorige DiRT Rally, als nieuw. Om niks te missen van deze content dient de Deluxe Edition van DiRT Rally 2.0 aangeschaft te worden. Wil je niet direct alles aanschaffen, is het mogelijk om later elk deel content (locatie of auto) los aan te schaffen. Als je de Deluxe Edition aanschaft mag je al beginnen op 22 februari, waar anderen moeten wachten tot 26 februari.

Game Review: DiRT Rally 2.0