Een Bentley waarvan ik het bestaan niet af wist. De Bentley Turbo R Val d'Isere is een bijzondere auto welke is ontworpen en gebouwd door Robert Jankel Design. Spotter davileon spotte deze estate in hartje London.
Van de in totaal 11 stuks welke ooit zijn gemaakt, zijn er nu maar pas twee gespot. De Bentley begon zijn leven als een Bentley Turbo R. Tussen 1989 en 1992 zijn er dus 11 stuks omgebouwd tot Val d'Isere. Er zijn ook een aantal Rolls-Royce omgebouwd tot Val d'Isere. Deze is gebaseerd op een Silver Spirit.
De Val d'Isere is een elegante maar praktische omgebouwde stationwagen, gebaseerd op Rolls-Royce- en Bentley-auto's met lange of korte wielbasis.
Tijdens de ombouw wordt de achterkant van de auto ingekort en wordt de carrosserie omgebouwd tot stationwagenconfiguratie.
Het eigen vierwielaandrijvingssysteem van Robert Jankel Design is optioneel op alle Rolls-Royce- en Bentley-conversies. Het werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de Val d'Isere, om bij lage snelheden alle vier de wielen aan te drijven. De achterwielen worden conventioneel aangedreven door de normale motor en het transmissiesysteem van de auto. De voorwielen worden echter hydraulisch aangedreven door motoren die in elke aangepaste voornaaf zijn ingebouwd. De motoren worden aangedreven door een hydraulische pomp die via een tandriemaandrijving met de transmissie is verbonden.
De aandrijving naar de voorwielen wordt ingeschakeld door een lage versnelling of achteruitversnelling te selecteren en wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de snelheid van de auto de 60 km/u overschrijdt.
Val d'Isere refereert naar het gelijknamige Franse skidorp. Ideaal dus om in de winter je omgebouwde Bentley of Rolls-Royce mee te nemen met je ski's op het dak of achterin. Als dit echt je plan was om te gaan doen, dan was de vier-wiel aangedreven optie wel een goed idee geweest om aan te vinken op de bestellijst.
Van de Rolls-Royce ombouw is nog maar één exemplaar gespot. Een roze... en waarom deze roze is? Dat kan je nog eens rustig terug lezen in een stukje uit 2011 geschreven door Michel. klik hier voor het nieuwsbericht uit 2011.
Klik op de foto voor meer foto’s van deze spot!