Het ultieme monster van de 90's

  • Andele
  • 21-01-2024 20:00
  • 264
  • 6

Het ultieme monster van de 90's

Veel mensen durven hier niet eens van te dromen. Begrijpelijk, want deze auto was van 1995, 1996 en 1997 de snelste productieauto ter wereld.

RUF Automobile werd opgericht in 1923 als garage, deze werd later uitgebreid met een tankstation en een busbedrijf. Alois Ruf jr., zoon van Alois Ruf sr., had het meer voorzien op sportauto's en na de dood van zijn vader in 1974 stopte hij met de garage, het tankstation en het busbedrijf. Hij ging aan de gang met het tunen van Porsches en in 1977 was de eerste officiële RUF een feit.

De RUF CTR "Yellowbird" (de eerste RUF) is net zoals de RUF CTR 2 (de tweede RUF) een echte zeldzaamheid. Van de CTR zijn slechts 29 exemplaren gemaakt, van de CTR 2 zijn dat 16 standaard CTR 2's en 12 sport versies. De CTR 2 is gebouwd op een Porsche 993 Turbo, deze produceerde 450 pk. RUF paste de 3,6 liter twin-turbo flat 6 motor zo aan dat het blok nu 520 pk produceerde. De latere sportversie die in '95 en '96 gemaakt werd leverde 580 pk! Hiermee presteerde deze CTR 2 het zelfs om in 1995 de snelste productieauto ter wereld te worden met een topsnelheid van 349 km/h! De Ferrari F50 en de Jaguar XJ220 bleven achter in het stof, alleen de straatlegale Nissan R390 GT1 zou even snel zijn, maar dit is nooit bewezen. De Mclaren F1 slaagde erin om in 1998 het record van de RUF af te nemen met 386 km/h.

Het spotten van deze zeldzaamheid moet geweldig zijn geweest, @Spotter_23_ CT zette met zijn spot de teller op 7 CTR 2's op AG. We hopen dat we de CTR 2 gauw terug zien, want de laatste spot was alweer ruim 4 jaar geleden.
Het ultieme monster van de 90'sKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag