Gereden: Range Rover Sport SVR 2018

Gereden: Range Rover Sport SVR 2018

Het rijden in een Range Rover is altijd een genot. Een luxe, statige uitstraling die mogelijk is met allemaal verschillende motoriseringen. Het begint allemaal met een SDV6 met 249 pk en eindigt met een dikke V8 met 575 pk en een koppel van 700 Nm. Die laatste variant reden wij, en of dat leuk is?


Dat is heel leuk als bestuurder zijnde en misschien zelfs tegen het asociale aan. Zouden we een cijfer moeten geven dan zou dat met een fatsoenlijke uitlaat naar een 10 uit 10 gegaan zijn. We houden het nu echter op een 9,9. Het geluid van deze Range Rover Sport SVR is zo overdonderend dat het bijna onmogelijk is om onzichtbaar door de stad te rijden, ondanks dat er een knop beschikbaar is die het geluid enigszins moet dempen. Het zorgt er dan ook voor dat omstanders omkijken en verschrikt opkijken. Niemand verwacht namelijk een flatgebouw dat op je afstormt.

Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018

Niet alleen het geluid van de SVR is indrukwekkend. De gehele body geeft al te kennen dat je niet met een standaard Range Rover van doen hebt. Een dikke voorpartij benadrukt het prestatievermogen door de geïntegreerde louvres in de Carbon Fibre motorkap en door de grote luchtinlaten in de voorbumper. Een heerlijk aangezicht maar ook functioneel. De V8 in het vooronder met supercharger heeft natuurlijk de nodige koeling nodig om maximaal te blijven presteren. Er moet immers constant 2.310 kilo plus inzittenden op gang gebracht en gehouden worden. Kijken we verder naar de buitenkant van de SVR dan ademt dat één en al sportiviteit. Sportiviteit? Het klinkt raar om te zeggen maar de SVR is sportief te noemen. Aan de zijkant zien we dikke sideskirts en carbon fiber luchtroostertjes in de zijschermen. Aan de achterkant puilen vier dikke uitlaten uit de achterbumper en zien we een mooi stripje carbon fiber op de achterklep zitten. Laten we onze ogen iets naar boven glijden dan wordt alles benadrukt door de achterspoiler die er voor zorgt dat ook op hogere snelheden de SVR stabiel op de weg blijft liggen.

Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018

Ondanks dat de V8 een gigantische brulaap is blijft het een heerlijke motor om te rijden. In de verschillende rijmodi past hij zich aan aan de bestuurder. In comfort kan er in alle rust gereden worden en blijft de motor niet constant vragen om gas. De V8 zit gekoppeld aan een acht verzetten tellende automatische versnellingsbak en in de achtste versnelling draait de motor rond de 130 km/u slechts 2.000 toeren. Cilinderuitschakeling is niet aanwezig op de SVR dus die draaikolk in de tank zal altijd aanwezig blijven. Daar gaan we verder niets over zeggen. Een V8 en 2.310 kilo zegt genoeg denken we. In Dynamic mode gaan alle trossen los en in de SVR een beest. Brullende uitlaten met een popcorn machine erin als je het gas loslaat. Bij volgas wordt de neus het luchtledige in geduwd en lijkt het alsof je elk moment van de grond los kan komen. Wat een geweld! In 4,5 seconden zit de SVR op de 100 km/u en een topsnelheid van 250 km/u is gelimiteerd. Simpelweg omdat het niet echt veilig meer zou zijn om harder dan dat te gaan met deze kolos.

Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018

Qua wegligging moet je natuurlijk geen sportauto verwachten maar de SVR doet het boven verwachting goed. In wat scherpere bochten merk je dat de auto wel wat in veert maar je rijdt deze auto ook niet om de beste rondetijd op Zandvoort neer te zetten. Alhoewel je daarin nog wel eens een serieuze poging kan wagen. De Nürburgring werd immers in acht minuten en veertien seconden gedaan met de vorige generatie.

Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018

Een grote vooruitgang voor de Range Rover Sport SVR van modeljaar 2018 is het interieur. Land Rover heeft het complete multimedia systeem op de schop genomen en alles werkt nu als een mes door warme boter. Ook de overige opties zoals climate control, rijmodi en dergelijke zijn nu op een touchscreen verwerkt in plaats van een set aan knoppen waar je tureluurs van wordt. Het werkt allemaal zeer intuïtief en ook de knoppen op het stuur zijn een complete vooruitgang. De knoppen veranderen aan de hand van het menu waar je je in bevind. Dit zijn overigens geen touch knoppen maar normale ouderwetse drukknoppen met een lcd scherm erin verwerkt. De award voor beste achterbank gaat natuurlijk nog steeds naar deze Range Rover Sport SVR. Zowel voor als achterin kan men zich in kuipstoelen nestelen.

Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018Gereden: Range Rover Sport SVR 2018

Ja, de Range Rover Sport SVR is een begeerlijke auto die we zo voor de deur zouden zetten. Al is het alleen maar om het plezier dat je zelf hebt aan het geluid van de brute V8. Anderen zouden er wel eens moe van kunnen worden maar met een toefje gas de wijk uit rijden moet geen probleem zijn. Je moet de auto toch warm rijden. De Range Rover Sport SVR 2018 is al beschikbaar met een vanafprijs van 208.000 euro. Uiteraard te danken aan die V8. Dan ben je echter net begonnen. Opties aanvinken zal je al snel naar hogere regionen brengen.

Gereden: Range Rover Sport SVR 2018



Fotografie door Ansho Bijlmakers

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    rutger superleggera  -  17-09-2018 om 17:15

    Heel dik! Is de auto die te koop stond bij t bedrijf waar ik stage loop. Echt een geweldige auto dit!

  2. Profile pic
    grandmasterb  -  18-09-2018 om 09:52

    Hij klinkt heel lekker. Alleen jammer dat hij niet, zoals de andere RR sportuitvoeringen met een derde zitrij is te bestellen. Trouwens voor ongeveer dezelfde prijs kun je ook een heerlijk klinkende Jeep GC trackhawk bestellen met 707 pk en die is vele malen sneller (maar heeft ook geen derde zitrij).

  3. Profile pic
    Boink  -  18-09-2018 om 11:03

    @grandmasterb Leuk zo'n Jeep maar die evenaart het comfort en luxe van een Range Rover nooit natuurlijk ;-)

  4. Profile pic
    grandmasterb  -  18-09-2018 om 12:01

    Boink: zeker wel, ik heb tot vorig jaar 10 jaar lang een Jeep GC SRT-8 gehad, die reed beter en sneller dan de RR sport 5.0 V8 (die is wat minder strak geveerd waardoor je een zweefgevoel krijgt) bleek tijdens een lange proefrit met de laatste. Daarnaast vrijwel geen enkel probleem ermee gehad, of dat met een RR ook zo zou zijn, betwijfel ik. Niettemin blijf ik de RR sport, net als de Jeep, een mooi model vinden, alleen zijn beiden erg duur in aanschaf.

  5. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws