Gereden: KTM X-BOW R

Gereden: KTM X-BOW R

KTM staat vooral bekend om zijn motoren, wat veel mensen niet weten is dat men er ook apparaten maakt met vier wielen en een motor uit de Audi S3. Echte autoliefhebbers weten natuurlijk dat het gaat om de KTM X-Bow. Het lichtgewicht bommetje met carbon fiber kappen, geen dak boven je hoofd en je kont op de grond. Hoe is het om een aantal dagen met dit beest te rijden? Wij zijn het gaan proberen!


Gereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW R

Het importeurschap van KTM is sinds mei dit jaar in handen van DTmobility. De mannen uit Tilburg zijn daarnaast ook bekend van auto-chippen.nl. Een nieuwe uitdaging lag in het verschiet en wel in de vorm van het importeurschap van KTM. Deze werd met beide handen aangepakt en er werd ook meteen een X-BOW R naar Nederland gehaald. Dat er nog aardig wat werk aan de winkel is voor de nieuwe importeur is wel duidelijk als we in het kentekenbestand van de RDW duiken. Slechts zes exemplaren zijn er geregistreerd op Nederlandse kentekenplaten. Heeft dat te maken met het feit dat de X-BOW eigenlijk de perfecte circuitauto is en geen kenteken nodig heeft of omdat de auto nog niet zo'n bekendheid heeft onder de mensen die graag iets extreems willen rijden?

Gereden: KTM X-BOW R

Op pad dus met de KTM X-BOW R in het oranje met zwart. Op het eerste gezicht denk je dat het helse dagen gaan worden maar de samenwerking tussen Red Bull en KTM heeft, om maar met de deur in huis te vallen, geleid tot toch nog best een lekkere en enigszins comfortabele auto. Uiteraard gaat dat comfort overboord als het gaat regenen en het wat frisser wordt, maar op de dagen dat wij hem reden was de temperatuur aangenaam te noemen en was het puur genot om te rijden.

Gereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW R

Technisch zit de X-BOW gewoon goed in elkaar. Achterin ligt een Audi 2,0-liter viercilinder uit de Audi S3. Goed voor meer dan 300 pk. Deze motor ligt diep in het chassis en is rechtstreeks aan het frame bevestigd. Het resultaat? Een sneller en directer reagerende auto die je precies vertelt wat je aan het doen bent. Dat is ook te danken aan het lage zwaartepunt. Een hangbuikzwijn zou de bodemvrijheid van deze bolide uitlachen. Waar de mannen (en vast ook dames) van KTM echt goed werk geleverd hebben is in het stuurgedrag. Dit geeft perfect respons op wat je doet en met je heupen voel je intuïtief aan wat er zich achter de auto afspeelt. Geef je teveel gas? Dan voel je de kont lekker schudden. Te weinig gas kan je ook voelen, want dan ligt de auto als een blok op de weg en lacht hij je eigenlijk uit. De KTM wil dat je het uiterste er uit haalt en die limiet ligt ver, heel ver. Je moet echter wel je kop er bij houden. ABS en traction control zijn namelijk thuis gelaten net als een bagageruimte. Remmen en gas geven moet dus met je volle verstand erbij anders heb je bij te hard aanremmen twee nieuwe voorbanden nodig.

Gereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW R

Over het interieur is weinig te vertellen. Simpelweg omdat er weinig te zien is. Je hebt een stuur met de bediening voor de richtingaanwijzers, een toeter en verlichting. Verder zit er op het middenconsole de versnellingspook, de start en stop knop en een display met de belangrijkste informatie zoals toerental, snelheid en het aantal liter in de benzinetank. Instappen is relatief eenvoudig. Ook omdat het stuur af te koppelen is en je je daardoor met gemak in de "stoelen" kunt laten glijden. Vervolgens gesp je je vast in de vierpuntsgordels en snoer je je vast tot je geen kant meer op kan. De stoelen zijn overigens niet te verstellen omdat deze in de monocoque zijn verwerkt. Het stuur en de pedalen zijn naar je toe of van je af te schuiven zodat je altijd de perfecte positie kan innemen.

Uiteindelijk kunnen we na een aantal dagen in de X-BOW R maar tot één conclusie komen. Dit is speelgoed op het hoogste niveau en voor het bedrag van 75.000 euro ga je in deze klasse niet meer plezier en aandacht vinden. Dit weggedrag is uniek en volwassener dan menig Caterham en misschien zelfs Donkervoort. Door het gebruik van standaard materialen voor de motor is een eventuele reparatie ook geen enorme kostenpost en kun je dus snel door. Immers zijn onderdelen altijd wel op voorraad bij de Audi dealer. Uiteraard hopen we dat de mannen van DTmobility een goede voet aan wal kunnen krijgen met de KTM en we in het komende jaar weer de nodige KTM's op de weg gaan zien!

Gereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW RGereden: KTM X-BOW R


Fotografie door Adam van Noort Autofotografie

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    grandmasterb  -  20-11-2018 om 23:04

    Leuk speelgoed, maar je kunt er behalve 1 passagier niets in vervoeren en je wordt zeiknat als het regent. Dus het zal wel het speeltje blijven van iemand die veel geld en veel andere auto's heeft.

  2. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws