Gereden: Dodge Hellcat XR

Gereden: Dodge Hellcat XR

Soms komen dingen op je pad die je niet verwacht, zoals de Dodge Hellcat XR. Eigenlijk voorbestemd aan de Amerikanen, maar toch zijn er enkele exemplaren te vinden in Europa. We mochten een dagje op pad met een flink aangepakte Hellcat, de Hellcat XR.

XR? Ja, dat is de naam van een iPhone, maar ook de naam van een sterk aangepakte Dodge Hellcat. AEC wierp zich op om de Hellcat nog beter te maken dan hij was en zorgden ervoor dat de 727 pk sterke V8 voortaan 888 pk en 999 Nm kreeg. Alles op de achterwielen, uiteraard. Dat werd bereikt door de 2,4 liter supercharger met een kleinere pully te voorzien en een aangepaste ECU te maken, waardoor je ook kunt kiezen om met ‘slechts’ 500 pk te rijden.

Gereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XR


Als je zoiets rijdt wil je het liefst zon, een kurkdroog asfalt en geen risico’s dat de achterkant ervandoor gaat. Het ESP zit er namelijk wel op, maar is zo lui als je van een Amerikaan verwacht en gaat je dus echt niet redden. We begonnen in de regen en dus reden we op de tamme stand; 500 pk. Nadat we de auto ophaalden in Best zijn we de snelweg op gegaan om te wennen aan de auto. De neus is oneindig, het hele gevaarte is gigantisch breed en het zicht rondom zo slecht als je het je voor kan stellen. Op de snelweg vonden we de moed om de 500 pk eens los te laten en dat ging behoorlijk goed. Hoog tijd dus om het volledige potentieel van deze auto te ontdekken.

Daarvoor klikten we op de SRT-knop waarna we in een heel walhalla aan schuifjes en opties kwamen. “Laat het ESP aan”, werd ons verteld en dat advies namen we op de natte weg ter harte. De versnellingsbak ging in de sportieve stand en het volledige vermogen werd losgelaten. Je moet even een drempeltje over om op een vochtige weg 888 pk aan te spreken, maar de attractie die het je geeft is enorm. Met de uitlaat open komt er een gebulder uit de achterkant die volledig matcht met de brute krach die voorin wordt gegenereerd. De pully van de supercharger gilt het uit en dat geluid alleen al is waanzinnig verslavend. In no-time tikt de snelheidsmeter de 200 kilometer per uur aan, maar toch voelt de acceleratie minder snel dan wat je zou verwachten.

Gereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XR

Debet hieraan zijn de Amerikaanse zetels waarin je je nestelt. Groot, breed en zompig neem je er heerlijk op plaats. Ze houden je goed op je plek, maar zijn tekenend voor de Dodge Hellcat XR. Een supersportmachine die ontzettend zwaarlijvig is, maar wel heel graag hard buldert. Een beetje de gangmaker op het verkeerde feest, maar wel eentje waar je van gaat houden. Verder vinden we binnen alle snufjes die we zoeken, zoals stoelverwarming en -verkoeling en ook stuurverwarming. De audio is prima, de kwaliteit van het interieur is dat wat je ervan verwacht.

Gereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XR

De buitenkant zorgt ervoor dat je alle aandacht krijgt, zelfs als je stilstaat. Knalgroen, nog een stukje breder dan normaal en met de zwarte details een vervaarlijk uitziende auto. Parkeren lukt amper in normale parkeervakken en zoals gezegd zul je in het begin moeten wennen aan de dimensies van de auto. Eenmaal rijdend gaat het goed, al is hij enorm gevoelig voor spoorvorming op de snelweg. De brede banden van 305 millimeter rondom dragen hier zeker hun steentje aan bij, maar zijn ook nodig om alles op de weg te houden. Qua verbruik kwamen we ongeveer op 1:4 tot 1:5 uit en daarmee is deze auto ook rijdend amper te betalen in Nederland. Alleen al aanschaffen is een hel met de bpm die we voeren en dus zul je deze auto’s zelden tot nooit op geel kenteken zien rijden.

Zonde, want wat een waanzinnige attractie is deze auto gebleken. Perfect is hij niet, in geen enkel opzicht, maar dat maakt hem zo gaaf. Het is een beul die een fijne afwisseling is met de perfecte auto’s van tegenwoordig. Je moet zelf bij de les blijven om te overleven en dat gevoel is pas een écht verfrissende rijervaring.

Gereden: Dodge Hellcat XRGereden: Dodge Hellcat XR

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    NETHERLANDS LFphotography  -  04-02-2020 om 16:59

    Dit is zo mega dik zeg! Sommige mensen zijn hier geen fan van, maar ik zeker het tegenovergestelde! Echt een droomauto, Prachtige foto's en interessant verhaal! ;)

  2. Profile pic
    NETHERLANDS jasper1  -  04-02-2020 om 19:23

    Leuk stukje! Erg aparte auto voor nederlandse begrippen, des te leuker om er een ervaring in op te doen!

  3. Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws