Gereden: Alpine A110

Gereden: Alpine A110

Een nieuw model maken van iets dat als een absolute klassieker mag worden gezien. Veel illustere namen gingen de Alpine A110 al voor, zoals de Mercedes-Benz SLS AMG, maar ook de Fiat 500 en zelfs de Volkswagen Kever. Sommigen zijn een enorm succes, anderen brachten niet wat ervan verwacht werd. Alpine krijgt maar één kans met de A110 en wij mochten oordelen.

We reden deze Alpine A110 vlak na de oranje Renault Megane RS. Onderhuids lijken de twee veel te delen, maar er zijn belangrijke verschillen en zelfs bijzonder weinig overeenkomsten. Zelfs de motor is niet identiek, want het onderblok is anders. Anders dan in de Megane vinden we in de Alpine A110 de motor achter je rug en is deze enkel te koppelen aan een automaat, wat een opvallende keuze is, en gaat het vermogen juist naar de achterwielen. Logisch, want de oude Alpine A110 had ook al het vermogen op de achterwielen en als je het gevecht aan wilt gaan met de Porsche Cayman, kan er ook geen andere aandrijving en indeling gekozen worden.

We startten de auto allereerst in de parkeergarage bij het hoofdkantoor van Renault in Nederland. De centrale uitlaat is overduidelijk luider dan bij de Megane en laat zich ook met kleppen bedienen. Na een korte uitleg van de systemen gaan we op pad. Al na vijf meter is het duidelijk dat dit een totaal andere auto is dan de Renault Megane RS waar hij veel mee lijkt te delen. De vergelijking schrappen we dan ook direct.



Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110


De Alpine A110 heeft diverse standen waarmee ook deze auto veelzijdig is. Van ‘normaal’ tot aan Race zorgt het systeem ervoor dat je ten alle tijden een auto hebt die past bij je wensen van dat moment. Natuurlijk kun je met de ruimte niet spelen en blijft de opbergruimte zowel in de cabine als in de kofferruimte zeer beperkt. Deels is daar de motor debet aan, maar ook voorin konden wij niet heel veel meer dan onze jassen en cameratas kwijt.


Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110

Binnen in de auto brengt het beperkte ruimteaanbod juist iets bijzonders met zich mee. Het is knus en krap en je mag niet te lang zijn om in deze auto te passen. Ik ben gelukkig slechts 1,84m en pas daarmee prima in de auto, maar mensen tegen de twee meter moeten goed kijken of het past. De positie in de auto is relatief vlak, waardoor je ligt in de auto en je nog meer dat sportieve gevoel krijgt dan in de Megane RS. Op het stuur vinden wee verder de sportknop waarmee we de rijmodi kiezen en grote flippers die we al kennen uit andere RS-modellen van Renault. Ook qua aandrijflijn en speelsheid probeert de auto je snelheid en sportiviteit in alle mate mee te geven.

Onder de motorkap - achter ons dus - vinden we een 1,8 liter viercilinder motor met 252 pk. Dat is minder vermogen dan in de Megane RS en lijkt ruimte te bieden voor een toekomstig sneller model, maar het is wel ruim voldoende. Al na 4,5 seconden staat de honderd kilometer per uur op de klok en als je lef hebt haal je door tot de 250 kilometer per uur. Onze rijdag was drijfnat en dus hadden we niet de kans om één van beide mijlpalen te halen, maar dat maakte het plezier er niet minder om.

Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110Gereden: Alpine A110


Hét hoofdingredient van deze auto is namelijk rijplezier. De auto weegt slechts zo’n 1200 kilogram, heeft het vermogen op de achterwielen en een ontzettend laag zwaartepunt. Hierdoor ben je enorm wendbaar en met het directe stuurgedrag en de gek genoeg niet eens heel straffe demping maakt dit de Alpine een ontzettend goede rijdersauto. Niet geheel verrassend is de auto onlangs in diverse rijtesten gekozen als de leukste auto van 2018 en we kunnen dat heel erg onderschrijven.

Rijden in de Alpine A110 is namelijk iets heel bijzonders. Relatief weinig vermogen, maar juist een lichte en lichtvoetige koets zorgen voor meer snelheidsbeleving dan menig snellere auto. Sturen gaat superdirect, de uitlaat ploft erop los en de zitpositie is voortreffelijk. De show stelen kan, maar wel stijlvol. Geen schreeuwerigheid, geen spoilers. Juist een flinke diffuser die je aan de grond zuigt, want opvallen doe je toch al. De blauwe kleur is fantastisch, de reacties van andere mensen nog leuker. Het is dat de auto persoonlijk nog lang buiten bereik zal blijven, maar wat deed het zeer om deze auto weer af te geven!


Gereden: Alpine A110

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag