%}

De nieuwe Mini Cooper SE is hier!

De nieuwe Mini Cooper SE is hier!

9 juli 2019, MINI ELECTRIC WORLD PREMIERE te Rotterdam – Gisteren was de dag dat Mini hun nieuwste Cooper aan het grote publiek toonde. Hij is niet veel anders dan een normale Cooper, maar er is één essentieel verschil: hij is volledig elektrisch.

In Rotterdam aangekomen, mocht ik mijn pasje bij de balie afhalen. Rijk Pronk, namens Autogespot. De entree was leuk: allerlei elektrische en hybride modellen van BMW en Mini stonden opgesteld, met aan het eind een gecamoufleerde Mini Cooper SE. Om maar alvast in de stemming te komen. Nadat ik was doodgegooid met allerlei lekkere hapjes en drankjes, begon de presentatie.

De nieuwe Mini Cooper SE is hier!

BMW Group wil zich meer gaan richten op elektrisch en hybride rijden. Volgens hen is dit de toekomst. De komst van de Mini Cooper SE is een volgende stap naar het elektrificeren van ieder model in het gamma. Mini staat natuurlijk bekend om zijn leuk sturende modellen. Door het lage gewicht en een goede gewichtsverdeling ontstaat een zogenaamde ‘go-kart feeling’. Het is niet gek als een zwaar accupakket dit gevoel de das om doet. Toch beweert Mini dit behouden te hebben. De cijfers liegen er niet om: met een gewicht van 1365 kilo is hij ‘slechts’ 145 kilo zwaarder dan reguliere Cooper S. Niet slecht voor een rijdende accu. Door het slim plaatsen van het accupakket ligt het zwaartepunt zelfs lager bij de weg en is de gewichtsverdeling optimaal. Echter staat hij wel ongeveer twee centimeter hoger op zijn poten.

De nieuwe Mini Cooper SE is hier!

Hartstikke leuk dat stuurgedrag, maar niet onbelangrijk: hoeveel kilometer kun je afleggen op een volle accu? Hier moet ik even terugkoppelen naar het relatief lage gewicht. Mini wil Mini blijven, maar dat gaat niet gepaard met een zware auto. Ze hebben dus wat aan accucapaciteit moeten inleveren en logischerwijs ook actieradius. Er zit een 32,6 kWh sterke lithium-ion-accu in die 184 pk en 270 Nm moet afgeven. Met een actieradius van 232 kilometer is deze Mini absoluut niet baanbrekend, maar in principe moet het voldoende zijn. Zeker gezien het een op steden gericht wagentje is.

‘It goes from zero to sixty in 3.9 seconds’, aldus de heer Pieter Nota. Aardig rap niet? Dat dacht ik ook, tot ik naar de autocue keek. Blijkbaar sloeg meneer ‘km/h’ over in zijn uitleg. ‘Kom maar even wisselen (...).’ Nul naar honderd doet deze Cooper SE in 7,3 seconden. Bij 150 km/u houdt het feest op.

De nieuwe Mini Cooper SE is hier!

Qua uiterlijk is Mini erg dicht bij hun vertrouwde iconische design gebleven. In een eerste oogopslag kan hij zo worden weggezet als een doodnormale Cooper. Pas als je verder inzoomt en op de details gaat letten, komt zijn ware aard naar boven. Zo verraden de groengele accenten, de dichte grill, het ontbreken van een uitlaat en de aparte velgen (zacht uitgedrukt) dat het hier om een elektrisch model gaat. Ook staat er een logo op de tankklep, zodat mevrouw (of meneer) eraan wordt herinnerd dat er geen brandstof in gaat.

De nieuwe Mini Cooper SE is hier!

De nieuwe Mini Cooper SE is hier!

Een stekker schijnt wel te passen. Snelladen kan tot 50 kW, hiermee is de accu voor 80% vol in 35 minuten. Laden kan aan een zogenaamde wallbox, bij een openbare laadpaal en natuurlijk thuis. Bij een maximale laadcapaciteit van 11 kW duurt het 2,5 uur alvorens de Mini 80% aantikt. 3,5 uur voor de volle 100%.

De productie gaat van start in november dit jaar. Ergens in maart 2020 komt de auto op de markt. Je kunt gaan shoppen vanaf 34.900 euro, wat betekend dat hij in aanmerking komt voor 8%-bijtelling in 2020. Het is mogelijk om direct een order te plaatsen op de website van Mini, hiervoor is wel een aanbetaling van 1250 euro nodig.

Afgezien van de aandrijflijn en wat details, is er weinig veranderd aan het model. Gelukkig maar, want laat dat nou net hun bedoeling zijn. Mini wil met dit model bewijzen dat elektrisch rijden ook leuk kan zijn. De prijs is ook zo gek nog niet. Dit zou zomaar eens een succes kunnen worden.

De nieuwe Mini Cooper SE is hier!

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws