De elektrische auto van gisteren, vandaag & morgen

  • Ruud
  • 20-02-2023 08:01
  • 171
  • 2

De elektrische auto van gisteren, vandaag & morgen

Vandaag zijn elektrische auto’s actueler dan ooit, maar vergis je niet, het is geen recente uitvinding. Voor het eerste exemplaar moeten we al terug naar 1888. Het was de Duitser Andreas Flocken die in dat jaar de allereerste elektrische wagen ter wereld uitbracht. In niets te vergelijken met de elektrische auto die we vandaag kennen, in tegendeel, de elektrische wagens van toen waren logge gevallen met zware interne batterijen. Hierdoor lagen de snelheid en het bereik erg laag en moesten de wagens plaats ruimen voor exemplaren met benzine- of dieselmotoren.

Elektrische auto: actueler dan ooit
Tot zover het stukje geschiedenis, want de tijd dat de snelheid en het bereik van een elektrische auto laag waren, ligt lang achter ons. Elektrisch rijden biedt vandaag meer voor- dan nadelen. Uiteraard weet je graag welke. We zetten er dan ook enkele voor je op een rij:

- je verplaatst je 100% ecologisch
- je rijdt stiller
- je geniet fiscale voordelen
- je krijg toegang tot Lage Emissie Zones
- je hebt nog meer vermogen
- je brandstofkost daalt
- je onderhoudskost vermindert

Kortom, elektrisch rijden is vandaag goed voor je portemonnee en de planeet. Win-win toch? En voor het laden hoef je het ook al niet te laten, want ook dat is vandaag kinderspel. Zo herlaadt je een Audi Q8 e-tron in een korte laadstop van amper 30 minuten aan een high-power laadstation (HPC) van 5% naar 80%. De Audi e-tron GT steekt nog een tandje bij en klaart dezelfde klus in amper 22,5 minuten. Tel daar een luttele 20 minuten extra bij en je elektrische auto zit op de volle capaciteit van 100%. BAM.

Zo, nu je elektrische wagen opgeladen is, weet je vast ook graag hoe ver je ermee geraakt? Net als bij klassieke brandstoffen hangt uiteraard veel af van je rijstijl, dat is ook bij een elektrisch exemplaar niet anders. We kunnen je wel meegeven dat ze elektrische wagens zoals de Audi Q8 e-tron lange afstanden net zo goed aankunnen als een klassieke verbrandingsmotor. Door de innovatieve technologie zoals intelligent energiebeheer combineert deze generatie elektrische wagens een grote autonomie (> 500 km WLTP) met een hoog koppel.

Elektrische auto: blik op de toekomst
Ambitieus, dat zijn de cijfers zeker. Zo zouden er tegen 2025 maar liefst 2 miljoen 100% elektrische wagens over onze Europese wegen bollen. Nog ambitieuzer is het Europese klimaatakkoord waarin gesproken wordt over een totaalverbod op de verkoop van diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Of we daar vandaag klaar voor zijn? Neen, absoluut niet. Er is tot die tijd nog een hele weg af te leggen. Hoe dan ook, we kunnen er niet omheen, het elektrisch gamma groeit. Zo zullen er ook bij Audi tegen 2025 meer dan 20 modellen volledig elektrisch zijn.

Vier keer meer vooruitgang
Wanneer mensen iets nieuws durven proberen, wordt wat onmogelijk werd geacht plots toch mogelijk. Wie vooruit wil, moet grenzen verleggen, een deel van de wereld veranderen, en anderen inspireren om te volgen. Om dit te bereiken, definiëren we bij Audi vooruitgang op vier gebieden: duurzaamheid, design, digitalisering en prestaties.

Reacties op dit artikel