Zo ziet de Porsche 992 GT3 RS eruit op de snelweg

  • Ruud
  • 22-08-2022 08:41
  • 519
  • 0

Zo ziet de Porsche 992 GT3 RS eruit op de snelweg

Als het embargo opgeheven is komen de auto's ook meteen naar buiten. Afgelopen week werd de Porsche 992 GT3 RS voorgesteld. Nu is hij al gespot op de snelweg!

Lang hebben we niet moeten wachten op de 992 GT3 RS, en in dit geval zelfs al met Weissach Package. Slechts enkele dagen na zijn introductie wist Lars@autogespot hem al te spotten. Porsche is keihard doorgeslagen met het ontwerpen van de GT3 RS en heeft geen concessie gedaan. De boxer motor levert 525 pk maar het echte werk zit hem in de aerodynamica.

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS maakt geen geheim van zijn intenties: hij is compromisloos ontworpen om maximaal te presteren. De basis van de significante prestatieverhoging is de centraal geplaatste radiateur die Porsche voor het eerst gebruikte in de Le Mans-klassewinnaar 911 RSR en vervolgens ook in de 911 GT3 R. In plaats van de vorige lay-out met drie radiateurs gebruikt de nieuwe 911 GT3 RS één grote, centraal geplaatste radiateur die zich bevindt waar bij andere 911-modellen de bagageruimte te vinden is. Dit maakt het mogelijk om de vrijgekomen ruimte te gebruiken om actieve aerodynamische elementen te integreren. Continu verstelbare vleugelelementen aan de voorzijde van de auto en op de tweedelige achtervleugel zorgen in combinatie met tal van andere aerodynamische maatregelen voor een totale downforce van 409 kilogram bij 200 km/u. De nieuwe 992 GT3 RS genereert daarmee twee keer zoveel downforce als zijn voorganger, de 991.2 GT3 RS, en drie keer zoveel als de huidige 992 GT3. Bij een snelheid van 285 km/u is de totale downforce maar liefst 860 kilogram.

Dan nog het Weissach pakket wat we hier op de GT3 RS zien. Het optionele Weissach-pakket is aanzienlijk uitgebreider dan de standaard GT3 RS. De voorklep, het dak, delen van de achtervleugel en de bovenschaal van de buitenspiegels zijn dan met zichtbaar carbon afgewerkt. De stabilisatorstangen voor en achter, de koppelstangen achter en een deel van de achteras zijn gemaakt van CFRP en dragen bij aan een verdere verbetering van de rijdynamiek. De rolbeugel van het Weissach-pakket is voor het eerst gemaakt van CFRP in plaats van staal. Dat bespaart ongeveer zes kilogram. Bij het Weissach-pakket horen ook de PDK-schakelpaddles met magneettechnologie uit de autosport. Schakelen is daardoor nog sportiever dankzij een nauwkeuriger drukpunt en een duidelijker waarneembare klik. Magnesium gesmede wielen zijn als optie verkrijgbaar bij het Weissach-pakket, waarmee acht kilogram gewicht valt te besparen.


Zo ziet de Porsche 992 GT3 RS eruit op de snelwegKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel