Zeer unieke Lotus gespot: Elise Esthi

  • Jeroen
  • 29-01-2011 18:29
  • 3745
  • 9

Zeer unieke Lotus gespot: Elise Esthi

Jaren geleden kwam de opvolger van de Lotus Elise S1 op de markt. De Elise S2 had een strakker design met scherpere lijnen. Met 120 pk en een laag gewicht van 850 kilo was het een auto waar je in principe veel lol mee kon beleven. Natuurlijk wilden sommigen altijd meer in de vorm van vermogen. Het liefst gecombineerd met minder gewicht. Een Duits bedrijf genaamd Brandes & Dschüdow Automobilmanufaktur had dat ook in de gaten en ging aan de slag om bizar veel vermogen uit de Elise S2 te halen.

Het resultaat is een auto met enorm veel vermogen uit een grote motor. Rainer Dschüdow was de ontwerper van de auto en bood de mogelijkheid om de Elise om te bouwen met een motor die 235 pk levert. Dat was dus bijna een verdubbeling van het originele vermogen! Er was echter meer en dus bood het bedrijf in samenwerking met MTM een Audi Cosworth Biturbo motorblok aan. Deze V6 had een cilinderinhoud van 2671 cc en produceerde dankzij de co-ontwikkeling van MTM, 428 pk. Even rekenen leert dat dit een vermogensstijging is van 308 pk.

Natuurlijk nam het gewicht wel toe door die enorme motor. Zo woog de auto ineens 986 kilo, meer dan 100 kilo bovenop het originele gewicht. Om dat massale vermogen op de weg te houden werden er veel aanpassingen aan de auto verricht. Zo werden er extra luchtinlaten op de auto geplaatst om meer koeling binnen te laten. Nieuwe remschijven kwamen van de Lotus Esprit en hadden een diameter van 32 centimeter. Audi leverde ook de versnellingsbak uit een oude A8 diesel. De handgeschakelde zesbak was net wat betrouwbaarder dan de versnellingsbak van Lotus zelf. De auto werd ook breder gemaakt en lag lager bij de weg. De ophanging van Wilbers was volledig instelbaar en in het motorcompartiment was een brandblussysteem ingebouwd.

Al dat extra vermogen zorgde er wel voor dat de auto als de brandweer ging. De Esthi werd elektronisch begrensd op 305 kilometer per uur. De sprint naar de honderd kilometer per uur duurde slechts 3,75 seconden. Om te zorgen dat de auto ook nog een beetje te berijden was heeft men getest in de windtunnel bij Porsche. De vernieuwde Elise produceerde 29,5 kilo downforce aan de voorkant en 36 kilo aan de achterkant bij een snelheid van 217 kilometer per uur.

Hoeveel exemplaren er uiteindelijk van de Esthi gebouwd zijn is niet echt duidelijk. Sommigen spreken over drie exemplaren waarvan er twee in Duitsland rijden (die ook allebei op Autogespot staan) en een derde exemplaar in het geel die in Engeland staat. Het bedrijf had de intentie om tien exemplaren te bouwen maar of dat ooit gehaald is is dus niet bekend.

Zeer unieke Lotus gespot: Elise Esthi

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag