Welke primeurs kunnen we in 2009 verwachten?

  • Emil
  • 30-12-2008 17:38
  • 7474
  • 24

Welke primeurs kunnen we in 2009 verwachten?

Aankomend jaar staan er weer genoeg nieuwe bolides te wachten om hun debuut te maken op Autogespot. En dan te bedenken dat er afgelopen jaar al zoveel primeurs waren. Jullie spotters moeten natuurlijk goed op de hoogte blijven van wat er komend 'spotjaar' te spotten valt in de wereld. Kortom, wat is er handiger dan een overzicht te maken met hierin de auto’s die we komend jaar op Autogespot kunnen verwachten!

Alfa Romeo 8C Spider
In Nederland rijden al aardig wat van deze bijzondere Alfa’s rond. Zo heeft zelfs één van onze prinsen een dichte 8C. Er komen ook 500 exemplaren van de open versie van deze prachtige auto van de Italiaanse producent. Volgend jaar zullen waarschijnlijk de eerste exemplaren verschijnen op Autogespot. Het is echt een auto waarmee je heerlijk kan rondrijden langs de Cote d’Azur.



Aston Martin
Bij de Engelse fabrikant Aston Martin hebben we onze twijfels over de komst van deze volgende drie sportauto’s. Van de supercar, de One-77, is nog onbekend wanneer hij eigenlijk komt. Er is aangegeven dat hij eind 2009 in productie zal gaan, maar alles kan tegenzitten. We hopen natuurlijk tegen het einde van het jaar toch een paar exemplaartjes te zien. Er schijnt bovendien één exemplaar naar Nederland te komen, dus op naar de PC en spotten die One-77!

Dan is er de DBS Volante waarvan al vaker spyshots zijn opgedoken. Ook van deze open DBS is verder niet veel bekend. Onderhuids zal de auto wel hetzelfde zijn als zijn dichte broer. Hij wordt aangedreven door een V12 met 520 pk. De DBS heeft het imago van een James Bond auto, de DBS Volante die wellicht volgend jaar komt zal hier een schepje bovenop doen. De Ferrari F430 is bijvoorbeeld in open variant een macho mobiel, de Gallardo Spyder voor pornosterren en de DBS Volante wordt de gentlemens cruiser!

Daarnaast zijn er in het afgelopen jaar meerdere speculaties geweest rondom een V12 aandreven V8 Vantage. Die gaat waarschijnlijk de Aston Martin V12 Vantage RS heten. Er zijn ook al eens spyshots van opgedoken bij de Ring, dus Aston Martin is wel degelijk bezig met het testen van de auto. De laatste tijd is het weer wat stiller rondom dit unieke project. Wellicht dat er volgend jaar weer meer nieuws naar buitenkomt en rijdt hij, voor je het weet, rond in Amsterdam!




Audi
Bij Audi is het volgend jaar ook weer feest. Van de Audi TT verwachten we eindelijk dat ze de Audi TT-RS gaan onthullen, hier wordt al een behoorlijke poos mee getest. Hoeveel vermogen de sportauto gaat krijgen blijft nog even onbekend, maar wij gokken op een vermogen rond de 350 pk.

Van de grote coupé, de Audi A5, is er ook al een S5 variant. Volgend jaar verwachten wij twee extra spotwaardige varianten hierop te zien. Namelijk de S5 Cabriolet, waarvan al enkele beelden zijn verschenen en natuurlijk in een nog brutere vorm als RS-versie. Deze zal een V8 krijgen met ongeveer 420 pk. Wie weet volgt er als toetje nog een cabrioletvariant van de RS-versie, maar het is wel wat vroeg om hierover te gaan speculeren. De eerste twee genoemde versies zullen waarschijnlijk volgend jaar al te spotten zijn en wij wachten met smart op de eerste beelden!



Het topmodel bij Audi blijft de Audi R8. Niet lang terug liet Audi de eerste persfoto’s zien van de V10 aangedreven R8 die volgend jaar te koop zal zijn. De V10 aangedreven supercar heeft een 5.2 liter blok dat 525 pk levert. Daarmee blijft hij net steken onder de Lamborghini Gallardo LP560-4 die men natuurlijk niet mag overtreffen. De topsnelheid is 316 km/u en de prestaties zijn net iets minder dan een Porsche 911 Turbo, maar het uiterlijk van deze Duitser is om van te watertanden! Kom op jongens, snel naar Düsseldorf om het eerste exemplaar van de Audi R8 V10 te spotten!



Van de R8 met V8 zal volgend jaar de cabriolet verschijnen. De R8 Spider zal motorisch gelijk zijn aan zijn dichte broer, 420 pk en in ongeveer 4.5 seconden naar de 100 km/u. Als gevolg van een kleine gewichtstoename zal de topsnelheid misschien nét geen 300 km/u bedragen. Maar ach, deze R8 zul je niet aanschaffen voor zijn superprestaties, ondanks dat hij het wel kan!



Bentley
De Britse fabrikant verkocht het afgelopen jaar wat minder auto’s dan normaal. Al gaat het nog steeds prima met Bentley. Volgend jaar verwachten we sowieso weer twee primeurs op Autogespot. Namelijk de exclusieve Azure T, waar enkele honderden exemplaren van gemaakt gaan worden en daarnaast een Speed variant van de Continental GTC. Het zijn beiden de topversies van de series. De Continental GTC Speed zal waarschijnlijk een fikse meeprijs krijgen ten opzichte van de standaard cabriolet. Dat de Azure een prijskaartje van boven de € 500.000 zal krijgen weten jullie vast wel!



Iets wat jullie misschien alweer vergeten zijn, de slechts negen exemplaren tellende Bentley Zagato. Deze werd in februari 2008 getoond op de Autosalon van Genève. Het design van de Bentley, waarvoor als basis een Continental GT gebruikt is, is weer typisch Zagato. Scherpe vouwen en het typische dak. Motorisch is de auto gelijk gebleven, maar met 560 pk verveel je je natuurlijk ook nooit. Van de slechts negen exemplaren is het totaal onbekend waar deze terecht komen, maar we hopen natuurlijk dat we in 2009 één van deze handgemaakte Zagato’s tegen komen.



BMW X5 M & X6 M
De sportieve SUV’s worden in 2009 nóg sneller en zelfs spotwaardig. Er zullen namelijk twee M-versie gelanceerd worden. Zowel van de X5 als X6 verwachten we de eerste spots volgend jaar. Onderhuids zullen geen V10's plaats nemen, maar twin-turbo V8 motoren die het vermogen boven de 500 pk zullen stuwen. En daarmee gaan ze het de Porsche Cayenne Turbo en vele andere sportieve SUV’s lastig maken! De introductiedatum is nog niet bekend, maar men verwacht rond de zomer. De ideale periode dus, want dan trekken hordes spotters uit Nederland Europa in met hun camera’s, dus de kans dat hij dan gespot wordt is erg groot.



Bugatti Veyron Grand Sport
De grand primeur voor 2009 kan natuurlijk de Bugatti Veyron Grand Sport worden. Ja, de Grand Sport staat al twee keer op Autogespot, maar we wachten natuurlijk op beelden van een productie-exemplaar dat ergens in Londen bij Harrods zijn rondjes gaat rijden. Van de Grand Sport zullen slechts 150 exemplaren komen, hij wordt dus exclusiever dan de dichte Veyron. Eén exemplaar gaat in ieder geval naar België, dus met een beetje geluk zien jullie in 2009 één van de eerste Grand Sports in een exclusieve reportage. Tot zover kunnen wij jullie alleen veel succes wensen in het spotten van deze meer dan een miljoen kostende hypercar.



Chevrolet Camaro
De Chevrolet Camero is binnenkort al te koop in de Verenigde Staten. In Europa moeten we nog eventjes wachten op zijn debuut. Er zullen meerdere varianten verkrijgbaar zijn, waarvan de 2SS verreweg de lekkerste is. Je krijgt een oldskool hamerende V8 met 422 paardjes. Ofwel, bestel er vast wat extra banden bij. Het is een heerlijke nieuwe interpretatie van de oude Camaro. Ook in Nederland zal deze pure Amerikaan genoeg liefhebbers krijgen, want de laatste modellen die de Amerikanen vanuit historisch oogpunt opnieuw hebben getekend, zijn gewoon erg lekker om te zien.



Ferrari 430 Scuderia Spider 16M
De Ferrari 430 Scuderia Spider 16M zal één van de toppers van het jaar 2009 worden. Een nieuwe Ferrari, gelimiteerd en een hoge exotische spotfactor. De 430 Scuderia Spider 16M wordt gebouwd voor 499 rijke autoliefhebbers. Het enige probleem dat de Spider met zich meebrengt is dat dit snelle projectiel een raceauto voor de openbare weg is. Voor een echte raceauto moet je eigenlijk geen cabriolet hebben en daarom zal niet iedereen fan zijn van deze open Scuderia. Het komt dus neer op een Porsche GT3 als cabriolet of Gallardo Superleggera als Spyder. Volgens Ferrari is de auto qua prestaties nagenoeg gelijk aan de dichte Scuderia, en het gewicht is slechts met 80 kilo toegenomen. Grootste pluspunt is natuurlijk dat je met het dakje open nóg beter kunt genieten van de sound van de Ferrari.



Ford Mustang 2009
De nieuwe Mustang, die in 2009 van de band zal rollen, is er qua uiterlijk weer op vooruit gegaan. Hij oogt wat strakker en minder Amerikaans. Dat is namelijk het grootste probleem van de Amerikaanse auto’s, het design oogt té Amerikaans, en dat is juist wat veel Europeanen niet fijn vinden. In de VS kost de basis Mustang slechts $ 20.000 dollar, een schijntje van wat deze auto in Nederland moet opbrengen. De meest aantrekkelijke versie wordt de GT, met de V8. Later zullen er weer varianten verschijnen van Shelby en Roush. Dit worden de pk monsters met 500 pk of meer. De Mustang GT 2009 zal rond de 300 pk hebben.



Jaguar XF-R
De gevestigde Duitse orde is al jarenlang bezig met een pk-strijd. Jaguar wil graag tegengas geven, maar is eigenlijk altijd degene geweest die er een beetje achteraan huppelde. De XJ-R heeft slechts 400 pk, waar de Duitsers al meer dan 500 pk onder de motorkap van hun powersedans proppen. Met als basis de XF hoopt Jaguar afscheid te nemen van de matige powersaloons. De R versie van de XF moet een stuk meer potentieel in huis hebben om het de Duiters lastig te maken. Daarbij komt natuurlijk dat de Engelsman een stuk chiquer en eleganter is. De laatste spyshots die opdoken vertelden ons dat de introductie van de Jaguar XF-R nabij is. Volgend jaar is hij dus te spotten, nu nog rustig wachten op het eerste exemplaar!



Lamborghini
Lamborghini gaat ons komend jaar flink verwennen met sowieso twee modellen. Als slot van de Murciélago zal een brute Super Veloce editie komen. Een tweewiel aangedreven Murciélago met nóg meer vermogen en een nog extremere uitstraling. Het wordt het slotakkoord van een zeer succesvolle supercar.

Voor de mensen die het wat minder extreem willen is er de Gallardo LP560-4, de opvolger van de Gallardo. Deze komt nu ook als Spyder variant. Enkelen zijn al te bewonderen bij de dealers, langzamerhand komen ze dus in de handen van eigenaren terecht. Voordat Lamborghini-dealer Hessing in Nederland het eerste exemplaar heeft zijn we alweer een aantal maandjes verder. Hopelijk verschijnen aankomende zomer de eerste exemplaren op Nederlands kenteken. En anders zijn er altijd nog de tientallen spotters die er weer in de zomer op uit trekken om in Europa te spotten.

De derde nieuwe Lambo, die we volgend jaar misschien al kunnen verwachten is de Superleggera versie van de Gallardo LP560-4. Het is nog onbekend wanneer deze ten tonele zal verschijnen. De geruchten gaan dat Lamborghini terug gaat naar de tweewiel aangedreven supercars, althans bij de Superleggera. Dit zal een gestripte versie zijn van de normale LP560-4. Of de Lamborghini LP560-2 Superleggera ook meer vermogen zal krijgen blijft nog even een verrassing. De vorige Superleggera werd in beperkte oplagen gemaakt, dit zal ongetwijfeld ook weer zo zijn met de nieuwe. Wellicht zien we volgend jaar de eerste beelden van dit model, en anders wordt het in 2010.



Lexus LF-A
De Japanse fabrikant Lexus heeft aardig wat tijd gestoken in hun supercar. Met een basisprijs van $ 225.000 dollar zal de Lexus LF-A geen goedkoop autootje worden. De supercar krijgt een V8 met een geluid dat bij supercars als de Porsche Carrera GT en de Ferrari Enzo past, bijzonder fraai dus. Het vermogen zal ongeveer 500 pk bedragen en Lexus hoopt het de Ferrari F430 en de Lamborghini Gallardo LP560-4 moeilijk te kunnen maken. In 2007 werd aangegeven dat hij binnen twee jaar klaar zou zijn, dat zou dus 2009 moeten betekenen. Grote autobeurzen in steden als Genève en Detroit geven Lexus de mogelijkheid hun supercar te introduceren. Er is helaas nog twijfel over de exacte introductiedatum, maar we hopen in 2009.



Lotus Evora
Het nieuwste product van Lotus is de Evora. Dit model is nu al succesvoller dan de Europa, die vrij weinig successen heeft behaald. Zo valt de Evora zelfs in de smaak bij bekende sterren. Voor slechts 50.000 pond krijg je een sportieve auto die dagelijks bruikbaar is. Een 3.5 liter V6 met 280 pk zorgt voor prima prestaties, die vergelijkbaar zijn met die van een Porsche Cayman. Dankzij het lage gewicht van nog geen 1400 kg zal de wegligging van de Lotus Evora zeer goed zijn. In maart is de verwachting dat de Evora productierijp is.



Maserati
Het Italiaanse Maserati gaat ons ook weer vermaken volgend jaar. Twee nieuwe varianten verwachten we sowieso te verwelkomen. De eerste is een Spyder variant van de GranTurismo. Hiervan zijn al diverse foto’s opgedoken en we hebben er zelfs een photoshop van getoond. De GranTurismo wordt aangedreven door een V8, dezelfde zal ook in de Maserati Granturismo Spyder komen. Als cabriodak zal een hardtop fungeren.



Van de vierdeurs limousine, de Quattroporte, zal als een zeer sportieve variant leverbaar worden, de Maserati Quattroporte GT-S. Dit is natuurlijk geen limousine met rolkooi en kuipstoelen. Wel krijg je sportieve details in de vorm van sportstoelen en veel gebruik van alcantara en carbon. Daarnaast heeft de V8 meer vermogen, namelijk 440 pk. Aan de buitenzijde vind je meer spoilerwerk en andere uitlaten die een heerlijke sound ten gehore moeten brengen. Het eerste exemplaar is al gespot tijdens testritten, nu is het nog wachten op een exemplaar zonder enig plakwerk.

Volgend jaar horen we misschien ook nog wat over een gestripte GranTurismo in de vorm van een Maserati Granturismo MC Corse. De bedoeling is dat Maserati er sowieso mee gaat racen, nu hopen wij natuurlijk op een straatversie. Als GT is de Maserati eigenlijk te groot om een echte racer re zijn. Maar wanneer de auto een stuk lichter wordt gemaakt en zijn vermogen wordt verhoogd dan kan hij vast wel wat potten breken.



Mercedes
Het Duitse Mercedes komt volgend jaar met twee toppers, om de productie van de SLR McLaren een waardig einde te geven. Eerst zal de SLR 722 S Roadster, met een productieaantal van 150 exemplaren, verdeeld worden over de wereld. Daarna volgt het laatste model, de SLR Stirling Moss, hiervan worden slechts 75 exemplaren geproduceerd. De Roadster 722 S heeft 650 pk, evenveel als de Stirling Moss. De Stirling Moss kun je echter zien als een moderne 300 SLR, waarmee tijdens de jaren 50 geracet werd over de hele wereld. De 722 S Roadster is meer een luxe supercar. De 75 stuks van de SLR Stirling Moss zijn bestemd voor bekenden bij Mercedes. Zij krijgen de mogelijkheid om er eentje te kopen. Het prijskaartje ligt boven de 1 miljoen euro, dit is dus niet goedkoop. Volgend jaar zomer hopen we de eerste beelden te ontvangen van deze twee geweldenaren.




Nissan GT-R V-Spec
De Nissan GT-R kun je al een zeer indrukwekkende auto noemen. Mooi, niet echt, maar wel bijzonder goed in het neerzetten van indrukwekkende prestaties. Om de veeleisende klant niet teleur te stellen komt Nissan in 2009 met een nog snellere GT-R, namelijk de Nissan GT-R V-Spec. Deze zal nóg meer vermogen hebben en nog scherper rijden, het uiterlijk blijft nagenoeg gelijk. Het extra vermogen wordt verkregen door de turbo’s, uitlaten en ECU aan te passen. Daarnaast zal het gebruik van lichtgewicht materialen ervoor zorgen dat de auto ook nog eens lichter is. Nissan slijpt de auto eigenlijk gewoon bij, en het resultaat zal te zien zijn in de vorm van de GT-R V-Spec. Waarschijnlijk zullen belangrijke mensen alles al weten over de V-Spec, voor ons blijft het nog geheim. Mochten spotters op vakantie gaan buiten Europa dan maken ze een kans volgend jaar een V-Spec te spotten!



Porsche
Het grootste nieuws afgelopen jaar bij Porsche was de onthulling van de langverwachte vierdeurs sportauto. De Panamera liet zo lang op zich wachten dat het eigenlijk niet zozeer meer een onthulling was, het was meer een bevestiging van wat al gedacht werd. Volgend jaar verschijnt hij in verschillende varianten met als topmodel de Turbo. In Nederland vinden de eerste leveringen plaats in september. Tot die tijd moeten we het dus doen met de spots uit het buitenland.

Een andere primeur volgend jaar bij Porsche zal de facelift van de Porsche 997 GT3 RS Facelift zijn. Waarschijnlijk zal de GT3 dezelfde facelift ondergaan. De veranderingen zijn zowel op technisch vlak als het design. Qua techniek zal de GT3 helemaal fijn geslepen worden. Daarnaast krijgt de GT3 ook de beschikking over de nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling, PDK. Het uiterlijk wordt aan de voorkant en achterkant wat veranderd in lijn met de normale Carrera's. En voor de liefhebbers van kleurtjes, de giftige hippe kleuren blijven!

Op basis van de Porsche Boxster is volgend jaar een zeer speciale Porsche Speedster versie te verwachten. Kenmerken zullen een karakteristieke achterkant zijn met “bollingen” achter de inzittenden. Het model moet ons terug doen denken aan de oude Speedsters. Je kunt bijvoorbeeld denken aan klassieke velgen en natuurlijk een kleine lage vooruit. Qua techniek zal de Speedster ook verscherpt worden, meer vermogen en betere prestaties. Aan het einde van 2009 zal de productie van deze gelimiteerd Speedster beginnen.



Spyker
Volgend jaar hopen we twee primeurs te zien bij onze Nederlandse producent, Spyker. Qua nieuws ligt het een beetje stil bij dit bedrijf. Volgens nieuwsbronnen zou de productie van de V8 aangedreven SSUV, de Spyker D12, aan het begin van 2009 moeten starten, maar met Spyker weet je het nooit.

Op de Autobeurs van Genève waren de eerste beelden te zien van de Spyker C8 Aileron. Het grote verschil met de gewone C8 is een nieuw neusje en de mogelijkheid om een automatische versnellingsbak te nemen. Hierdoor zou de auto voor Amerikanen populairder moeten worden. Een V8 geeft je beschikking over 400 pk die je in 4.5 seconden lanceert naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 300 km/u, dus onze C8 Aileron is gelijk aan de V8 aangedreven Audi R8. Het prijskaartje zal alleen wel iets hoger uitvallen en ook zal de Spyker stukken exclusiever zijn.



Veritas SR3
De Veritas SR3 is een model waar wij zeker naar uitkijken. Het is eigenlijk een grotere en snellere versie van Donkervoorts en Caterhams. Net zo laag en sportief, alleen iets groter en met een dikkere motor. Veritas is een Duitse producent die de SR3 volgend jaar in productie wil nemen. Voor de aandrijving wordt een V8 van BMW gebruikt. Ongeveer 600 pk wordt er losgelaten op de achterwielen. Veritas is op dit moment nog druk bezig met het ontwikkelen van de auto, zodat hij uiteindelijk als echte goede supercar de weg op kan. In 2009 zal hij in de verkoop gaan. Het prijskaartje zal een behoorlijk bedrag zijn, reken op twee à drie ton in euro’s!



Zenvo ST1
Tot slot nog één supercar, waarvan de productie sneller gaat beginnen dan we in eerste instantie hadden verwacht. De Zenvo STI is een Deense supercar met meer dan 1100 pk! Daarmee plaatsen de Denen zich in een illuster rijtje van supercars die we er de laatste jaren bij zagen komen. Volgend jaar start de productie die slechts een handvol exemplaren per jaar zal tellen. Deze zeer agressief gelijnde auto zal meer dan een paar daalders kosten, en is ook niet bedoelt voor de doodgewone autoliefhebber. Met de gigantische hoeveelheid vermogen, losgelaten op de achterwielen, is het een beestachtige supercar! Wie durft?



Read this article in English

Reacties op dit artikel