Weineck 780 cui Limited Edition: ‘slechts’ 12,9 liter motorinhoud

Weineck 780 cui Limited Edition: ‘slechts’ 12,9 liter motorinhoud

2006 was een prachtig autojaar. Niet alleen werden pk-kanonnen als de Ferrari 599 GTB Fiorano en de Lamborghini Murciélago LP640 vrijgegeven, maar ook kwam Weineck met groot nieuws op de proppen. Zij kwamen namelijk met de Cobra 780 cui Limited Edition aanzetten. Wie kan rekenen ziet meteen dat 780 cui staat voor 780 cubic inch aan motorinhoud. Inderdaad, 12,9 liter(!).

Bad Gandersheim, dat ligt in Duitsland, is een klein dorpje in de middle of nowhere waar mensen gewend zijn geraakt aan de rustige omgeving. Het is zelfs zo rustig dat voor deze mensen het gaan van de kerkklok om het uur al een enorme ervaring is. Maar het is tevens de plek waar Weineck Engineering is gevestigd. Een tuner die de gekste dingen bedenkt (daar zijn het Duitsers voor). In 2006 kwamen ze op het idee een vijftiental auto’s te gaan bouwen die niet alleen verschrikkelijk snel moesten kunnen accelereren, maar ook over een flinke hoeveelheid motorvermogen moesten beschikken. Normaal gesproken heb je dan aan turbo’s genoeg, maar de technici van Weineck dachten dat het ook anders kon. Een grotere motorinhoud vonden ze veel beter. Na lang overleg hoe groot de motor moest worden, zijn de mensen dan toch tot een besluit gekomen. Het resultaat van het overleg? Een lekker grote achtcilinder met een inhoud van 12,9 liter vonden ze wel een goed idee. Om even een vergelijking te doen: de Scania R620, jawel een truck, met 620 pk heeft een 16 liter motor en dat is één van de grootste motoren voor vrachtwagens. Een 12,9 liter motor in een auto is dus echt huge! Als basisauto wordt de Shelby Cobra 427 SC gebruikt.

Tip
Om dan ook maar meteen met de specificaties te beginnen; het blok – wat maximaal 8.000 tpm kan draaien - levert 1100 pk aan vermogen bij 7.000 tpm. Bij 5.600 omwentelingen per minuut levert de V8 1,760 Nm aan trekkracht. En al dit zonder enige hulp van turbo’s of compressors. De injectie van de brandstof – Weineck beveelt 98 Ron ongelood aan voor maximale prestaties – gebeurt digitaal. Het blok moest wel aan bepaalde stevigheideisen voldoen. Zo is het blok in elke cc helemaal ‘fijngeslepen’ en beschikt over de beste materialen als we Weineck Engineering moeten geloven. Wel is een high-performance uitlaatsysteem, oliekoelsysteem en een speciaal koelingsmechanisme voor de versnellingsbak gemonteerd. Sommige elementen van de tweezitter dragen ook bij aan extra koeling, maar daarover later meer. Het vermogen wordt regelrecht naar de achterwielen getransporteerd waar 315/35 ZR 18 banden zorgen voor voldoende grip. Voor liggen 255/40 ZR 18 banden. Schakelen doe je handmatig door middel van een vier-versnellingsbak. Een opvallend feit is dat het limited slip differentieel meer dan 2000 Nm koppel (!) kan verwerken. Het zou absurd zijn als deze Cobra niet zou beschikken over de bekende veiligheidssystemen. ESP, ABS en meerdere systemen zijn dan ook niet vergeten en krijgen een flinke taak voor hun kiezen. Weineck geeft wel een tip, laat in de eerste versnelling rustig de koppeling opkomen…



Kleefpasta
De acceleratietijden zijn overweldigend. Dat komt niet alleen door de gigantische motor of de pk/gewichtsverhouding van slechts 0,9 kilogram per pk, nee, dit komt tevens door het relatief lage gewicht van net meer dan 1100 kilogram. Weineck geeft geen tijd op van nul naar honderd km/h, maar van stilstand naar 300 km/h is echter wel bekend. Dit duurt net geen tien seconden. Zorg dat je kunstgebit dus goed vast zit met kleefpasta wanneer je vol gaat accelereren, het kan anders zijn dat deze achter in je keel vliegt.

Luchthapper
Koeling - we hadden het al eerder genoemd - is een essentieel onderdeel voor de motor. Buiten de koelingsystemen zorgt ook de gigantische luchthapper op de motorkap voor extra motorkoeling. De luchthapper is zelfs zo groot dat je er net overheen kan kijken tijdens het rijden. Eveneens de bekende ronde vorm bij de snuit van de Cobra zorgt voor enige afkoeling van de motor.

Titanium
Enige stevigheid was niet alleen vereist in de motor maar ook voor het hele chassis. Het chassis is opgebouwd uit een buizenframe wat zorgt voor extra torsiestijfheid welke je ook nodig hebt bij 1,760 Nm aan trekkracht. De ophanging is eveneens vervaardigd van lichtgewicht en vooral sterke materialen. Denk aan titanium en aluminium. Het krachtige remsysteem – welke gebaseerd is op onderdelen van Brembo – heeft geventileerde remschijven en beschikt over gigantische remschijven voor voldoende stopkracht. Volgens Weineck wordt hierdoor het rijden een stuk veiliger. Naast de motor en wat subtiele veranderen aan het exterieur – met uitzondering van de luchthapper uiteraard – werd het interieur ook licht aangepast. Maar toch is het nog heel goed te herkennen als een écht Cobra-interieur.

Vijftien exemplaren
Omdat de auto in 2006 werd uitgegeven zijn inmiddels alle vijftien exemplaren al verkocht. Maar door de apartheid van deze auto, de klassieke vormen en vooral de duivel die onder de motorkap ligt van deze Weineck Cobra 780 cui Limited Edition, wilde wij deze gespierde krachtpatser niet aan jullie voorbij laten gaan, ook al is de auto al weer drie jaartjes oud.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag