We zeggen vervroegd vaarwel tegen de BMW M3 F80

We zeggen vervroegd vaarwel tegen de BMW M3 F80

‘Emissietests’, ‘NEDC/WLTP-cyclus’, ‘CO2-uitstoot’; zomaar een aantal woorden waarmee je de laatste tijd doodgegooid wordt als autoliefhebber. Sinds het zogeheten ‘dieselgate’ is de uitstoot van auto’s met een verbrandingsmotor steeds meer onder de loep te komen liggen. Helaas is de huidige generatie BMW M3 hier slachtoffer van geworden…

De BMW M3 F80 is een zeer fijne auto. Hij is betrekkelijk praktisch, bloedsnel en is bovendien de trotse vaandeldrager van de legendarische modelaanduiding die sinds generatie-E30 de harten van autoliefhebbers sneller doet kloppen. Toch moet hij helaas vervroegd het veld ruimen.

Dit heeft alles te maken met de invoering van de nieuwe WLTP-testcyclus, die de uitstoot van auto’s in de praktijk meet. Voorheen werd er altijd gebruik gemaakt van de beruchte NEDC-testcyclus, maar de omstandigheden die daar werden nagebootst zijn zó onrealistisch dat de cijfers die uit de test rollen totaal mank gaan wanneer je de auto op de straat gaat gebruiken. Bij de WLTP-cyclus worden deze praktijkomstandigheden een stuk beter nagebootst, waardoor de testcijfers een stuk dichter bij de realiteit komen te liggen.

Dit heeft tot gevolg dat de opgegeven uitstoot van een aantal auto’s opeens een stuk hoger uitvalt dan voorheen. Niet alleen heeft dit door de CO2-afhankelijke BPM in Nederland een grote invloed op de verkoopprijs (dat laat ik voor nu even liggen omdat dat een hele andere discussie is), maar dit zorgt er ook voor dat sommige auto’s simpelweg geen typegoedkeuring meer kunnen krijgen omdat de uitstoot te hoog is.

Zulks is het geval bij de M3 F80, die daardoor vanaf 1 juni uitgerust moet worden met een Otto-partikelfilter dat ingepast dient te worden in het bestaande uitlaatsysteem. Een complexe operatie, hetgeen BMW heeft doen besluiten de stekker vanaf mei uit de M3 te trekken. De productie van de M4 gaat gewoon door, maar toch is het jammer om te zien dat de M3 ons vervroegd gaat verlaten. Een nieuwe M3 laat ook nog even op zich wachten, die komt pas tegen 2020 in de showroom terecht. Dat wordt dus goed zoeken op de occasionmarkt binnenkort!

We zeggen vervroegd vaarwel tegen de BMW M3 F80

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    carspotter.eu  -  07-02-2018 om 19:42

    tsja ik snap dat het miljeu belagrijk is ,,maar wel jammer van sommige autoos

  2. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws