Verslag: World Series By Renault 2009 op Spa Francorchamps

  • Bart
  • 04-05-2009 18:51
  • 3222
  • 18

Verslag: World Series By Renault 2009 op Spa Francorchamps

In het weekend van 2 en 3 mei organiseerde Renault de World Series By Renault. Op zondag 3 mei bracht Autogespot een bezoek aan het gratis, jawel gratis, evenement wat dit jaar werd gehouden op het prachtige circuit Spa Francorchamps.

Renault had het evenement een lange tijd van tevoren aangekondigd op internet. Tijdens de aankondiging werd er al flink aandacht besteed aan het Formule 1-team van Renault dat op beide dagen demonstraties zou gaan geven. Opvallend was dat het evenement gratis kon worden bezocht. Je hoefde alleen maar even naar de Belgische website van Renault te gaan en daar je kaarten op te vragen die je dan via de mail kreeg toegestuurd. Even afdrukken en je was gratis welkom op Spa Francorchamps tijdens de World Series By Renault.



Vlakke grond
Het in België gelegen circuit is gevestigd in de prachtige omgeving van de Ardennen. Hierdoor gaat een bezoek aan het circuit al snel lijken op een soort vakantie. Vooral voor Nederlanders, die voornamelijk vlakke grond gewend zijn. Het was de tweede keer dat de World Series By Renault neerstreek op Spa Francorchamps, voordien werd het evenement gehouden op het circuit van Zolder.



Radicale
Gedurende de twee dagen moest de passie voor auto’s centraal staan en dat was ook zeker het geval. Op de bezochte dag, zondag, waren er vele leuke Franse auto’s te vinden. Neem bijvoorbeeld vele Renault Mégane R26’s die je niet op twee handen kon tellen. Ook waren er een paar R26R’s te zien waarvan de laatste ‘R’ staat voor Radicale. Van deze 230 pk sterke en op semi-slicks rollende Fransmannen met 310 Nm zijn er slechts 450 stuks gebouwd. Van nul naar honderd km/h sprinten doet de R26 Radicale in slechts 5,9 seconden. Maar niet alleen deze snelle Méganes sprongen in het oog, want na een kleine wandelingen kwamen we terecht bij vele Renault Alpines. Neem bijvoorbeeld de snelle Alpine A310 en de A110. Eveneens waren er een aantal Renault 5 Turbo’s aanwezig. Ook niet verkeerd. Al deze auto’s kwamen we tegen nog voordat we pas richting het échte spektakel liepen.



Classic-parade
Eenmaal aangekomen op de plek waar Renault ons veel spektakel beloofde waren de Formula Renault 3.5 Series al aan het rijden. Om de haverklap hoorde je een heerlijke zescilinder voorbij komen verpakt in een aerodynamische jas. Deze Renault 3.5 hebben overigens een 500 pk sterke motor onder de kap, gecombineerd met een gewicht van 600 kilogram levert dit monstrueuze prestaties op. Van nul naar honderd km/h in 2,4 seconden en een top van 260 km/h. Maar vergeleken met een F1-auto is dit niets. Nog voordat het Renault Formule 1-team de demonstratie zou gaan geven werden we vermaakt met klassiekers uit de rijke geschiedenis van het Franse automerk Renault. Klassiekers als de Renault Nervasport uit 1932, een Renault Dauphine 1093 uit 1962 en de uit 1985 afkomstige Renault 5 Maxi Turbo reden dan ook vele keren claxonnerend voorbij. Nadat de classic-parade het circuit had verlaten werd er plaatsgemaakt voor hét evenement waar alle aanwezigen op hadden gehoopt; de demonstratie van het ING Renault Formule 1-team. Plots hoorde we hard en fel geronk, de tienduizend toeren van de F1-motor werden verhoogd naar vijftienduizend toeren. Het geluid was oorverdovend maar tegelijkertijd prachtig, woest en indrukwekkend. De bestuurder, de 23-jarige Adam Khan die testrijder is van het Formule 1-team van Renault, gaf meteen vol gas op de bekende omhooggaande bocht net na het rechte stuk. In de verte hoorde je Formule 1-sound nog lang nagalmen. Het was onvergetelijk. Nadat Khan een aantal ronden had gereden vermaakte hij het publiek met een aantal burnouts. Renault had gelijk bij de aankondiging van het evenement - de demonstratie van het Formule 1-team van Renault, welke overigens twee maal per dag werd gegeven – was het absolute hoogtepunt.



Opwindend
Op beide dagen reed overigens ook de Belgische Clio Cup, de Eurocup Formula Renault 2.0 en de Eurocup Mégane Trophy. Om te beginnen met de Clio Cup welke al een lange tijd bestaat. Vandaag de dag worden de Clio’s aangedreven door een viercilinder met 205 pk. Schakelen gebeurt met een sequentiële zesbak. Door het aantal paardenkrachten gecombineerd met het gewicht van 1060 kilogram zijn de kleine hatchbacks aardig rap. Nog rapper zijn de Méganes welke rijden in de Eurocup Mégane Trophy. Deze ruig uitziende Fransmannen zijn net zo snel als ze eruit zien. 360 pk met 950 kilogram zorgt voor een sprint van 4,2 seconden om de honderd km/h te bereiken en een topsnelheid van 260 km/h. Vooral de start van deze cup is spectaculair om mee te maken. Nadat er enkele ronden zijn gereden en de auto zich verspreid hebben over het circuit is de spanning er al snel vanaf. Het soort circuit heeft natuurlijk invloed op de spanning van de race. Hoe langer het circuit, Spa Francorchamps meet overigens 7004 meter, en hoe kleiner het deelnemersveld zijn factoren die de pret kunnen verminderen. Toch blijft het kijken naar een race als je autoliefhebber bent even opwindend als het kijken naar een mooie vrouw. Dan blijft over de Eurocup Formula Renault 2.0, op zich net zo spectaculair als de Renault 3.5 Cup, alleen hebben de racewagens wat minder paardenkrachten aan boord. 196 pk om wat preciezer te zijn, nog altijd genoeg om de 490 kilogram wegende racewagen in 3,2 seconden naar honderd km/h te katapulteren en een top te bereiken van 260 km/h.



Italian Beauty
Op het tentoonstellingsterrein waren overigens ook de nieuwe Clio en Scénic te bewonderen. Tevens stonden de krachtigste uitmonsteringen van de Mégane en de Clio opgesteld in prachtig en opvallend geel wat ze buitengewoon goed staat. De dag vliegt voorbij door het aantal evenementen dat Renault had ingeboekt. Helaas hielden de voor de zon zorgende weergoden rond kwart voor drie een kleine koffiepauze waardoor het zondag niet droog bleef. Maar door de aanwezige sfeer op en rond het circuit had niemand hier moeite mee. Rond de klok van tien voor half vijf was het tijd om huiswaarts te gaan, maar op de parkeerplaats kwamen we nog een 520 pk sterke Italian Beauty tegen. Het was een Lamborghini Gallardo Spyder, wat een auto. Door de geplande activiteiten van Renault was het voor ons en voor andere absoluut een geslaagde dag. De bijna anderhalf uur durende file op de terugweg richting Nederland was dan ook geen enkel probleem, we hadden toch genoeg ‘gespreksvoer’…





Bart Oostvogels

Reacties op dit artikel