Verslag: Essen Motor Show 2008 deel 1

  • Jeroen
  • 01-12-2008 08:54
  • 7412
  • 17

Verslag: Essen Motor Show 2008 deel 1

Vandaag stond een bezoekje aan de jaarlijkse tuning-show in het hart van het Duitse Rührgebied weer op het programma. Zoals elk jaar was er ook dit jaar weer een behoorlijke diversiteit aan activiteiten en auto's. Van subtiele tuning tot compleet gesjonnificeerde pimpmobielen die zo bij "De Grote Beurt" vandaan zouden kunnen komen. Wij reisden af naar het pitoreske Essen om ons te wanen in de andere wereld dan die van kraampjes met plastic opsmuk, Bratwursten, Bier und transparante achterlichten.



De Essen Motor Show bestaat eigenlijk uit een aantal onderdelen. Zo heb je onder andere het normale beursgedeelte met nieuwe modellen van tuners. Hier vind je tuners als 9ff, RUF, Techart, Lumma en Brabus. Daarnaast heb je ook nog de kleinere en de minder bekende bedrijven als Irmscher, PPI en Abarth. Om ook de mensen in trainingsbroeken tegemoet te komen is er een vrij riante ruimte ingericht alwaar men in een wereld van bumpers, koplampen, neon, pimp-toerentellers, transparante achterlichten a la de oude Lexus IS-serie en allerlei ander opsmuk. Aan het eind van zo'n dag zie je toch zat mensen die via een dergelijke beurs een nieuwe bumper hebben weten te scoren. Het is een cultuur op zich. Een cultuur waar je in principe van moet houden. Zelf hou ik er niet zo van. Ik kijk wel regelmatig even op de afdeling waar men modelauto's verkoopt. Vaak kom je hier best nog wel wat aardige aanbiedingen tegen die je zo een aantal tientjes kunnen besparen. Kijk goed rond aangezien er ook wat mensen zijn die echt veel te veel vragen voor een simpel model. Last but not least is er elk jaar een hal ingericht voor echt bijzondere auto's. Zo heb je een rij met alleen maar supercars, je kan dan denken aan een Ford GT, Ferrari Enzo of Maserati MC12. Hier vind je ook veel klassiekers, van oude Bentley's en Rollsen tot vroegere Porsche 911'jes en nieuwerwetse Ferrari's. Erg gaaf, het is weer eens van anders dan foute tuning die een hal verderop te zien is.

Het is zeker de moeite waard om even rond te kijken, er zijn redelijk wat bedrijven die fraaie concepts en bijzondere supercars meenemen. Zo stonden er vorig jaar een tweetal Maserati MC12's en een Pagani Zonda. Ik zal een aantal bijzondere modellen uitlichten.

Lumma
We trappen af met Lumma. De tuner van voornamelijk BMW's komt naar Essen met de CLR 550 R, een opgepompte SUV die na de Lumma-treatment een dikke 612 pk produceert. De auto is voorzien van een fraaie bodykit en met de verlaging staat er toch een behoorlijk dikke auto. De andere Lumma is gebaseerd op een BMW X6, te weten de CLR X 650. Via een carbon diffuser, een enorme verandering aan het front, een verlaging en nieuwe 23" sloffen probeert Lumma de X6 op een andere manier te laten zien. Wat ons betreft erg geslaagd alhoewel de meningen over een standaard X6 wisselen.



Cobra Technology & Lifestyle
Cobra toonde een Nissan GT-R die nieuwe velgen had gekregen. Deze zien er wel erg fraai uit, ook met het gele randje om de velg. Jammer genoeg zit diezelfde gele striping ook op de rest van de auto en dat is toch wel erg jammer.



9ff
Helaas wansmaak-woensdag op de stand van 9ff. Bij één auto dan. De Carrera GT is door 9ff omgedoopt tot GTT900, een premiere op de beurs in Essen. We kennen 9ff natuurlijk al van de GT9R, de Veyron-killer, maar dit monster mag er ook wezen, op de rare luchtinlaat aan de zijkant na. Met 910pk heb je te maken met een auto die enorme snelheden kan bereiken. Verder was er weinig veranderd aan de auto.



Brabus Tesla Motors
Brabus had wat mij betreft de mooiste auto van de beurs. De Duitsers uit Bottrop kwamen een tijdje terug op het idee om een elektrische auto te tunen. Daarmee waren ze één van de eerste tuningbedrijven die zich waagde aan het aanpakken van elektrische auto's. De Tesla Roadster by Brabus is een unieke auto die door het ontbreken van motorgeluid voorzien is van een soort geluidengenerator waardoor je toch nog het idee hebt dat je in een luide auto zit. Niets is minder waar uiteraard. Het geluid klonk apart maar niet verkeerd. Natuurlijk koop je zo'n auto ook niet voor het geluid.


Brabus
Net als vorig jaar had Brabus ook dit jaar weer eigenlijk dezelfde modellen meegenomen. De nieuwe SL was een leuke aanvulling op de collectie van vorig jaar. Ook dit jaar konden we ons weer vergapen aan de schitterende door Brabus getunede McLaren SLR Roadster. Deze vrij prijzige Roadster kost een dikke zeven ton op Nederlands kenteken.



Techart
Heet nieuws bij Techart! De Duitsers namen hun nieuwste creatie mee, een GT Street R op basis van de 997 Turbo. Dit specifieke exemplaar was voorzien van een twotone lak, zwart en grijs. Wat mij betreft één van de meest dikke Porsches die op dit moment rondrijden. Het enige nadeel zou wellicht de enorme spoiler kunnen zijn. Deze heeft echter wel een functie. De spoiler zal voor meer downforce zorgen en dat is zeker wel nodig bij zo'n auto. Met 660 pk en een 0-100 tijd van 3.4 seconden laat Techart wederom zien wat voor extreem goede tuner het is.




Maar er was meer heet nieuws bij Techart. Er is een bodykit ontwikkeld voor de Carrera MKII. Dikke sideskirts, een vette spoiler, mooie velgen en vijftien pk's bovenop het huidige volume maken je 911 toch net even wat strakker. De combinatie van zwarte velgen, een witte lak en andere zwarte accenten op de auto maken het plaatje compleet. Zet u hem even bij ons op de oprit?


PPI
Dit jaar had PPI niet één maar twee R8'jes meegenomen. Naast de standaardversie van de R8 PPI stond er ook een zeer extreme en brute R8 Razor GTR. Voorzien van een matzwarte carbon 'lak', een riante doch subtiele spoiler, oranje remklauwen en twee dikke airscoops op het dak. Door gebruik van carbon heeft PPI de R8 via een dieet een dikke 250 kilo laten afvallen. Met 580 pk gaat dat als de brandweer. De GTR heeft een topsnelheid van zo'n 332 kilometer per uur. De spoiler achterop zal zorgen dat je op dit soort hoge snelheden nog stabiel op de weg zal blijven liggen.


Lotus
Helaas waren er maar bar weinig Lotussen te ontdekken. Tussen al het tuning-geweld stond deze Lotus Elise S1. Op het eerste gezicht lijkt er weinig anders maar deze auto heeft meer dan 300 pk. Zoveel vermogen op de achterbanden bij een gewicht dat ver onder de 1000 kilo zit kan voor een onervaren bestuurder vragen om moeilijkheden.



9ff GT9R
Vorig jaar zagen we de normale GT9 nog in het donkerblauw toen de mannen van 9ff de auto voor de helft hadden meegenomen, zo onafgebouwd was hij op dat moment. Nu is de ontwikkeling alweer een stukje verder en kunnen we zeggen dat we hier te maken hebben met een heuse Veyron-killer. De GT9R van 9ff zal in dertien seconden naar de 300 kilometer per uur rijden vanuit een stilstaande positie. De auto is goed voor 1120 pk en 1050 nm aan koppel.



Speedart
Speedart deed het wat rustiger aan en nam een Carrera MKII mee om te laten zie hoe retestrak hun nieuwe velgen hier onder staan. Niet alleen de velgen zijn nieuw maar er is ook een complete bodykit ontwikkeld voor de MKII. De voorkant is voorzien van een nieuwe voorlip. Via Techart-achtige sideskirts gaan de naar de achterkant alwaar een subtiele spoiler, nieuwe uitlaten en een andere diffuser te zien zijn.



Rinspeed Squba
De Squba is een op een Lotus Elise gebaseerde amfibievoertuig dat zowel over land als onder water zich kan voortbewegen. Onder water zal dit tot een diepte van tien meter zijn. Door alle aanpassingen, met name aan de motor, heeft de Squba een topsnelheid van 120 kilometer per uur. Onder water kan een 'snelheid' van drie kilometer per uur bereikt worden. Een bizarre concept auto die wellicht in de toekomst dienst kan gaan doen in een nieuwe James Bond film.



Binnenkort meer in deel twee!

Reacties op dit artikel