Verslag: Dunlop Sport Maxx Endurance cup Francorchamps

Verslag: Dunlop Sport Maxx Endurance cup Francorchamps

Het eerste weekend van de paasvakantie begon weer opperbest met een weekendje “Trophée des Fagnes” op het wondermooie circuit van Francorchamps. Op zaterdag was er de 'ahum'… 2CV-cup. Gelukkig waren we iets te laat om dit spektakel te missen. Daarna was het de beurt aan de deelnemers van de “Dunlop Sport Maxx Endurance cup” om zich te kwalificeren. De eerste wagen die we de Raidillon zagen opstormen, was een Mosler, gevolgd door een knaloranje Utima GTR, die behoorlijk knalde bij het schakelen en een witte Viper. Een geslaagde start van het weekend!







In de paddock stonden uiteraard de nodige supercars geparkeerd. De Lamborghini Diablo Roadster was een echte publiekstrekker voor families met kinderen. (die dan natuurlijk allemaal denken "ga er maar even naast staan".) Voor mij was de BMW M1 absoluut de mooiste wagen van de paddock. Velen onder jullie zullen dit misschien helemaal niets vinden, maar als je dit ding ziet staan en de motor hoort begrijp je wel wat ik bedoel. 30 jaar oud en nog steeds de looks van een echte supercar. Tijdens de race had ik al een Saker gezien op het circuit en er stond ook een Saker GT geparkeerd in de paddock. Met z’n 2,0 liter Subaru-motor (260pk) en het lichte gewicht van 750kg is dit toch wel een dikke sportwagen.

Een Techart Magnum en een 996 Turbo Techart GT Street stonden broederlijk naast elkaar geparkeerd, wat verder stonden een DB9, Corvette Z06 en een BMW M5 mooi in een rijtje, met daarachter een oranje GT3RS. Op de parking stonden er o.a. een Porsche 996 Turbo ‘GT2-Look’, een Lotus Elise Supercharged ‘Type 25’ (slechts 25 van gemaakt!), een Aston Martin V8 Vantage, een Mercedes C63 AMG en een Audi S4 en RS4. Blijkbaar is de economische crisis nog niet zo hard toegeslagen in het racewereldje!













Toen we zondag na de race vertrokken om iets te gaan drinken, in het Racing Hotel, zagen we een witte KTM X-bow zich klaarmaken om te vertrekken. Handschoenen aan, helm op, en als een raket vloog hij de parking af. Gelukkig stond dit carbon-monster twee minuten later aan het hotel geparkeerd, dus kon ik nog genoeg foto’s maken.




Op maandag was er een trainingsdag voor de Formula BMW. Toch maar eens gaan kijken hoe deze éénzitters over het circuit scheurden. Jammer genoeg werd er nogal veel afgesteld en bijgeregeld aan de wagens en daardoor was er niet veel actie op het circuit.

In de namiddag bezochten we het “Musée du circuit” in Stavelot. Heel groot is het er niet, en aangezien het museum zich in de kelder van de abdij van Stavelot bevindt, is het nogal moeilijk om er mooie foto’s te maken. Maar als race- en rallyliefhebber zul je er wel een klein uurtje kunnen genieten van enkele legendarische wagens. Zo staat de Porsche 917 van Steve McQueen er, staan er enkele Le Mans-racers zoals een Sauber en een Argo C1, wat oude F1’s (JPS van Jackie Ickx), en nog veel meer. De meest indrukwekkende wagen voor mij was toch wel de Bizzarrini Grifo (2004). Er is slechts één exemplaar van gemaakt en er werd nogal zeer uitbundig met carbon gewerkt.










Na het bezoek was het al weer tijd om aan de lange rit huiswaarts te beginnen. Volgende afspraak: 9 en 10 mei, “1000km of Spa”. Nog zo lang wachten! Gelukkig is er de rally van Tielt dit weekend!

Scorpion

Reacties op dit artikel