Verslag: British International Motor Show 2008

  • Jeroen
  • 23-07-2008 12:31
  • 6416
  • 18

Verslag: British International Motor Show 2008

Van 23 juli 2008 tot en met 3 augustus 2008 wordt in Londen de British International Motor Show 2008 gehouden. Voor dit jaar stonden er een aantal interessante auto's in de planning om gelanceert te worden, waaronder de Lotus Eagle, vanaf heden beter bekend als Evora. Uw Londen-reporter was de hele dag ter plekke in het veel te warme Excel Conference Center om verslag te doen van allerlei nieuwe voitures.

Het London Excel Conference Center, gevestigd nabij London City Airport, is dit jaar wederom de plaats waar de British International Motor Show wordt gehouden. Voor dit jaar stonden er maar liefst 23 internationale primeurs klaar en een dubbel zo hoog aantal voor Engeland. Grote afwezigen waren Ferrari, Lamborghini, Maserati en Porsche. Voor dergelijke merken is het natuurlijk een fantastische aangelegenheid om wat nieuwe modellen te tonen en de huidige modellen mee te nemen. De afwezigheid van deze grote merken werd gecompenseerd doordat een aantal supercarclubs een aantal auto's hadden meegenomen. Zo waren er onder andere twee Jaguar XJ220's, drie Zonda's, twee Koenigsegg's, een F40, F50 en Enzo.

Alfa Romeo Mito
Op de stand van Alfa stond de nieuwste telg van het merk uit Italië. De productie van de Alfa Romeo Mi.To is inmiddels begonnen en in september begint de verkoop bij de dealers. De Mi.To is ongeveer net zo groot als een Mini Cooper en heeft een lieve maar toch ook pittige uitstraling. Dit zal zeker flink pittig zijn bij de GTA versie die gaat komen. Daar vinden we dan ook een 230 pk sterke motor in. Een leuk feitje; Een standaard systeem op de kleine Alfa is het Ferrari Manettino-systeem. Hiermee kun je onder meer de afstemming van het onderstel regelen.



Bentley Continental Flying Spur Speed
Begin juni werd de Bentley Continental Flying Spur Speed aangekondigd. Hier in het Excel Conferention Centre was deze in levende lijve te bewonderen. Tegelijk met de Speed versie werd ook de facelift onthuld. In de Flying Spur Speed (FSS) vinden we een 6.0 liter W12 met 610 pk. Hierdoor schiet deze luxe sportieve limousine door naar een brute 322 km/u en legt de nul naar honderd in 4,8 seconden af. Indrukwekkende prestaties voor een 2440 kilo wegende Bentley. De FSS kun je herkennen aan de grille met donkerder chroom, 20 inch velgen, twee dikkere uitlaatpijpen en een 10 milimeter verlaagd onderstel.



Ford Fiesta ECOnetic
Groen is hip en ook Ford houdt zich hier mee bezig. Ze moeten natuurlijk wel wat compenseren als ze de benzineslupende Focus RS introduceren. Daarom hebben ze Ford Fiesta ECOnetic gemaakt. Met een gemiddeld verbruik van 3,7 liter per 100 kilometer is deze diesel zeer zuinig. Ook de uitstoot van CO2 is maar 98 gram per kilometer en volgens Ford is men met deze Fiesta ECOnetic de gunstigste in zijn klasse. Ofwel een prima bakkie om als auto van de zaak te rijden.



Ford Focus RS
Daar is hij dan, de Ford Focus RS, al een aantal keer werd hij op de Nordschleiffe gesignaleerd. Eerst flink gecamoufleerd, maar laatst al redelijk volgens het conceptmodel. Nu is het eindelijk zo ver, hij is officieel aan het publiek getoond. Wat ziet hij er lekker uit! De voorkant oogt lekker stoer maar ook het kontje is lekker. Uiterlijk zegt natuurlijk niet alles. De 300 pk sterke turbocharged Duratec 2.5-liter motor zorgt ervoor dat de sprint naar de 100 kilometer per uur in minder dan zes seconden gedaan is. Ook de wegligging is goed verzorgd door een limited-slip differentieel. Aan de binnenkant vinden we een "racy" uiterlijk met veel geborsteld aluminium, Recaro sportstoelen en een aantal carbon-look elementen. Dit scheurijzer zal in 2009 de dealers uit moeten gaan rollen.



Honda Open Study Model
De Honda S2000 kan met pensioen. Tenminste dat zijn de geruchten, want de Honda Open Study Model zou de S2000 op gaan volgen. Ook bij dit studiemodel staat het milieu weer centraal. Het is geen suffe en geitenwollensokken-mobiel zoals de Prius, maar een stoere open tweezitter met een sportief uiterlijk en een milieuvriendelijk hart. Het design is netjes en strak te noemen. Of dit model daadwerkelijk een plekje gaat vinden op de markt valt nog te betwisten. Honda zegt in ieder geval dat dit puur een studiemodel is. Tsja... wij rijden ook nooit te hard.



Lotus Evora
Eindelijk! Na maanden van wachten is hij dan eindelijk onthuld. Diverse fora wisten al tekeningen van de nieuwe Evora te tonen maar hier zijn dan eindelijk de eerste foto's. De auto stond maandenlang bekend als Project Eagle maar is dus uiteindelijk Evora genoemd. Het gerucht ging nog dat de naam Ethos zou worden maar dat gerucht blijkt toch niet waar te zijn. De onthulling was een erg interessante show. Er werden een tiental 'faceless people' het podium opgestuurd om de enorme mensenmassa versteld te doen staan. Een behoorlijk creepy idee maar het trekt wel mensen aan. Het motto van de Evora is dan ook "True character in a faceless world". De Evora is de eerste mid-engined 2+2 van Lotus en sinds dertien jaar hebben we eindelijk weer een nieuw model Lotus erbij. De Europa kenden we immers nog van vroeger. Dan nog even de specificaties. De auto is voorzien van een 3.5 liter Toyota DOHC V6 VVT-i motor die 280 pk levert aangezien Lotus zelf het motormanagementpogramma heeft herschreven. Hierdoor was het mogelijk om meer vermogen uit de motor te pompen. Binnen vijf seconden zit je op de 100 kilometer per uur. Overigens wordt deze Lotus in tegenstelling tot de Elise en Exige standaard gewoon geleverd met airconditioning, inklapbare buitenspiegels, bandenspanningmanagement en een navigatiesysteem!



Lotus EcoElise
We zijn weer drie maanden verder dus tijd voor een nieuwe voortborduursel op de Elise. Ook Lotus is de laatste tijd erg begaan met het milieu dus is het dan ook niet geheel onverwacht dat de Britse "Change the rules" -fabrikant van kleine sportauto's nu ook met een economisch verantwoorde Elise op de proppen komt. Onder het motto "Reduce, Re-use and Recycle", gebruikt Lotus in de auto vooral veel duurzame materialen als ecowol, sisal en hennep. Hennep inderdaad, dat kan tegenwoordig dus ook gebruikt worden voor andere zaken dan als een genotsmiddel. De EcoElise heeft de motor van de Elise 111S maar is zo'n 32 kilo lichter. Het kan dus altijd minder! Zelfs bij Lotus... Deze auto is perfect geschikt voor eenieder die geen saaie Japanner in de vorm van een Prius wil maar wel minder Co2 wil uitstoten en zuiniger wil rijden.

Mastretta MXT
Hola amigos! Deze sportauto komt uit Mexico. Het Mexicaanse bedrijf Mastretta presenteert op de Londense autobeurs de MXT, een kleine sportauto die net als diverse Loti veel vermogen hebben en een laag gewicht. Momenteel gaat Mistretta de auto alleen nog in Engeland verkopen en is het dus nog niet zeker of de auto ook naar de rest van Europa komt. De MXT is een serieus kleine auto met z'n lengte van nog geen vier meter, 1,15 meter hoogte en 1,79 meter breedte. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur, dit wil zeggen dat de auto wel harder kan maar niet harder mag. Je gaat je dan ook bijna afvragen of harder nog verantwoord is met een gewicht van 900 kilo en 240 pk onder je rechtervoet. Het lage gewicht is bereikt doordat de gehele body bestaat uit koolstofvezel.



Renault Sport Megane R26R
Hij is officieel! Gisteren werd op de Londense autoshow de Renault Sport Megane R26R gespot. Deze R26R is zo'n 123 kilo lichter dan de gewone R26 en zal gebouwd worden in een oplage van 450 stuks. Dat deze Fransman een snelle jongen is liet hij onlangs al wel zien op de Duitse Nürburgring. Het rondje was ten einde na 8 minuten en 17 seconden. Daarmee was de auto achttien seconden sneller dan de Astra OPC, welke in dezelfde klasse zit. Voor zover bekend is zullen er tien exemplaren naar Nederland komen die door de Renault Sport dealer VKV-Renault geleverd worden.



NICE SLC
Het milieuvriendelijke bedrijfje NICE heeft een concept car ontwikkeld met de naam SLC, dit staat voor Super Light Concept. De auto heeft het formaat van een bejaardenvoertuig (maximaal-45-kilometer-per-uur) en rijdt op electriciteit. De auto weegt 400 kilo inclusief de batterijen. Je kan hem makkelijk opladen door hem in te pluggen in het stopcontact. Per oplaadbeurt kan je zo'n 160 kilometer rijden. Superzuinig dus! Hopelijk gaan we dit soort karretjes veel zien in het straatbeeld aangezien dergelijke verbeteringen enorm goede ontwikkelingen zijn voor het milieu.

Lightning GT
Heet nieuws van "The Lightning Car Company"! LCC toont hun eigen Ligtning GT. Wat deze auto bijzonder maakt zijn de vier electromotoren die zich in de wielnaven bevinden. Daardoor is elke motor goed voor zo'n 750 Nm en samen voor een dikke 700 pk! Voor zover bekend is het nog nooit voorgekomen dat een electrische auto zoveel vermogen kan genereren puur uit electriciteit. Met dit vermogen zit je binnen vier seconden op de 100, dat is dus bliksemsnel als je bedenkt waar dat vermogen vandaan komt! Helaas is de topsnelheid niet echt revolutionair te noemen, hij blijft steken op 210 kilometer per uur. Voor een auto met zoveel vermogen uit electriciteit is dat wel te begrijpen overigens.



Toyota Aygo Crazy
Regelrecht uit de stallen van 2 Fast 2 Furious! Gelukkig maar dat dit een concept versie is want het ziet er absoluut niet uit. De standaard erg toffe Aygo is door Toyota onder handen genomen en daaruit is deze gesjonnificeerde versie gekomen. Met 197 pk is het dan wel de snelste Aygo maar zeker niet de mooiste. Met een topsnelheid van 204 kilometer per uur is het ongetwijfeld hartstikke leuk om over smalle bergweggetjes te tuffen maar de rallygedachte is nou niet echt van toepassing voor stadsgebruik. Dan wordt je in Nederland toch al gauw nagekeken en uitgemaakt voor Sjonnie. Dit model is een eenmalige actie, een soort van studiemodel. Toyota is dus niet van plan om dit model in productie te nemen.

Vauxhall Insignia
In Nederland natuurlijk gewoon bekend onder de naam Opel maar de Britten noemen hem Vauxhall. Dit is de nieuwe Insigia. Opel pakt groots uit met deze nieuwe Duitser en heeft een ruime collectie aan Insignia's meegenomen naar Londen. De eerste indruk is dat de auto echt een plaatje is. De Duitsers hebben wederom een fraai ontwerp neergezet waarmee men de lijn van de Passat CC doorzet. Vandaag is ook bekend geworden welke motoren de Insignia gaat krijgen. De vier- en vijfdeurs auto zal leverbaar zijn met een 1.6 liter met 115 pk, een 1.8 liter met 140 pk en een 2.8 liter V6 met 260 pk. Alle motoren zijn benzinemotoren.



Seat Ibiza SportCoupe
Een maandje terug heeft Seat de eerste beelden van de nieuwe Ibiza Sportcoupe vrijgegeven. Nu we een maandje verder zijn komen we deze auto ook tegen op de British International Motor Show in Londen. De SportCoupe is lager, korter en daardoor dus ook een stuk sportiever. De auto is grotendeels gebaseerd op de lijnen van het vijf-deurs-model maar deze auto is duidelijk een stuk sportiever. Seat levert de auto momenteel met een 80 pk sterke 1.4 liter benzinemotor maar er kan ook gekozen worden uit de vlottere 1.6 liter met 105 pk. Geïnteresseerden voor deze vlotte bak kunnen vanaf september bij de lokake Seat-dealer gaan buurten voor een SportCoupe in de Reference, Stylance of Sport-Up uitvoering. De richtprijs ligt momenteel rond de 15.000 euro.



Chevrolet Beat
De ontwerpers bij General Motors hebben de Chevrolet Beat meegenomen naar Londen. Het model is al een tijdje een concept car maar is kennelijk nog niet in productie gegaan. Erg jammer aangezien het wel een hele fijne en kleine stadsauto is! De Beat is samen met de Chrevrolet Groove en Trax onthuld op de autobeurs van New York vorig jaar. Via een website kan men stemmen en de winnaar zal dan in productie gaan. De GM Design studio in Incheon, Zuid Korea, is verantwoordelijk voor het ontwerp van de Beat. General Motors heeft op nog tien andere plaatsen in de wereld dergelijke ontwerpstudio's. Er is nog niet veel bekend over de auto maar momenteel is hij voorzien van een 1.2 liter turbomotor die voor de voorwielaandrijving zorgt. Chevrolet heeft een concept car gebouwd die trendy en 'good-looking' is waardoor de Beat zeker een auto zal zijn die we ooit eens in het straatbeeld kunnen tegenkomen.



Lotus Europa SE
Wat doe je als een model niet goed loopt? Juist, dan bouw je een verfijnde versie van hetzelfde model in de hoop dat potentiële klanten dan wél happen. De Europa S is in Nederland behoorlijk geflopt. De Lotus die na een aantal jaar in een nieuw jasje is gestoken doet het in Nederland niet goed. Bij Hessing staat de demoauto alweer een tijdje op dezelfde plek en in België hebben er om en nabij de zes exemplaren een baasje gevonden. De meer comfortabele versie van de Elise is dan ook behoorlijk aan de prijzige kant. "De nieuwe Europa SE bevindt zich meer aan het verfijnde uiterste van het Lotus-spectrum dankzij een fantastische mix van prestaties, handlingeigenschappen en stijl, maar met behoud van de Lotus-merkwaarden en –heritage" aldus Lotus-importeur en snelle rijder Willem van der Kooi. De Europa SE heeft meer vermogen, 225 pk, waardoor de sprint naar de 100 kilometer per uur net even wat sneller gaat met 5,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 235 kilometer per uur!

Mazda Furai
Ook deze Furai is nog een concept auto. Mazda zien we eigenlijk niet zo vaak met concept auto's maar nu men eindelijk iets in elkaar heeft geflanst is het toch wel een auto waar de ontwerpers bij Mazda trots op mogen zijn! Mazda heeft de Furai dit jaar voor het eerst getoond op de North American International Auto Show en daarmee viert men het veertigjarig bestaan van de rotatiemotor. Furai is een Japans woord voor "geluid van de wind". Jammer genoeg zullen we deze auto nooit op de openbare weg gaan zien aangezien het een ontwerpoefening is voor toekomstige modellen.



Spyker C8 Aileron
Woohoo, een nieuwe Spyker?! Nee, niet helemaal. De Spyker C8 Aileron is een uitgerekte versie van de C8 Laviolette. Deze Aileron is voorzien van een 4.2 liter die regelrecht uit de Duitse stallen van Audi komt maar uiteraard is hij op z'n Spykers wel een beetje opgevoerd. De 400 pk zorgt er voor dat je binnen 4.5 seconden op de 100 zit en een topsnelheid van 300 kilometer per uur kan bereiken. De Nederlandse autofabrikant uit Zeewolde, die continu maar weer van de ondergang wordt gered, bracht drie modellen mee naar Londen, een C8 Spyder, de C8 Aileron en de door Zagato ontworpen Spyker. Alle drie de auto's leken van binnen enorm op elkaar, zelfde interieur en dezelfde kleuren. De bestuurder moet niet al te lang zijn want dan is het toch behoorlijk moeilijk instappen. Daarnaast is het uitzicht ook niet echt je-van-het, veel kijkruimte heb je niet.



Morgan Aeromax
Slechts 100 stuks! Meer dan dit aantal worden er niet gebouwd van de Morgan Aeromax. De spotter die hem als eerste op Autogespot zette mag dan ook van geluk spreken er eentje gespot te hebben. De auto is overigens in slechts vier maanden ontwikkeld! Het ontwerp vinden we gedeeltelijk terug in de Aero 8. De voorkant komt redelijk overeen met die van de Aeromax. Morgan fabriceert de spiegels en deurgrepen van elke Aeromax handmatig overigens, dat was nodig aangezien de speciale vormen alleen op die manier gerealiseerd konden worden. De toekomstige eigenaar kan kiezen uit vele hout- en leersoorten. In tegenstelling tot een Elise heeft deze auto wel gewoon ABS, een bandenspanningcontrolesysteem, cruise control en airco. Gemak dient de mens. De auto is geprijst op 100.000 pond. In Nederland zal dit dus ongeveer 120.000 euro + BTW + slurptax + Bos-tax en andere onnodige kosten.



Naast al het autonieuws is er natuurlijk ook ruimte voor luchtigere zaken. Om de woorden kracht bij te zetten zijn hieronder een aantal foto's verzameld van de aanwezige auto's.







Jaggie

Reacties op dit artikel