Verslag: bezoek aan tuner Kleemann

Verslag: bezoek aan tuner Kleemann

De stad Kopenhagen in Denemarken is niet echt een voor de hand liggende locatie om als spotter heen te trekken, dat besef ik zelf ook wel. Maar ik had het geluk daar iemand te kennen die er een half jaar verblijft voor zijn studies waar ik dan weer bij kon logeren voor een weekend. Uit interesse dan toch maar even gevraagd wat er zo allemaal te spotten valt in Kopenhagen. Hij wist me te vertellen dat hij daar in een behoorlijk rijke buurt bij een gastgezin verbleef en dat een eind verderop in de straat een Mercedes stond met een raar teken erop en een al even bizarre spoiler achterop. Na even zoeken op Autogespot werd al snel duidelijk dat het om een CLS van Kleemann ging. Met dit in het achterhoofd toch snel even opgezocht of de hoofdzetel van Kleemann daar dicht in de buurt was en het bleek een kleine 20 minuten trein te zijn om er te geraken. Een must voor mij om te doen tijdens m'n bezoek aan Kopenhagen dus!




De hoofdzetel van deze exclusief voor Mercedes-Benz werkende tuner bevindt zich aan de rand van Kopenhagen in een klein industriegebied, maar valt meteen op naast de andere bedrijven in de buurt. Het straalt niet alleen klasse uit, maar het nodigt ook uit om eens een kijkje binnen te nemen. Na een paar kiekjes van de voorgevel te hebben genomen snel naar binnen naar de toonzaal. Daar werden we ontvangen door een teleurstellend aantal van drie Kleemann voertuigen, waarvan bovendien nog eens twee een SL waren.




Als eerste indruk kon dit niet echt tellen, we were not amused. Na een snelle blik in de toonzaal werden we ontvangen door een werknemer waar wij ons aan voorstelden en we gaven aan dat we graag een special zouden schrijven voor een website. We dachten hiermee sneller ook de rest van het bedrijf te kunnen zien in plaats van de toonzaal alleen. En wonder boven wonder het bleek nog te werken ook, want nadat we ons hadden voorgesteld kregen we meteen van de werknemer het volgende te horen: "Well no problem take your time I just have to finish some things, but in about ten minutes I'll be ready, and I will give you a tour in our workshop!". Dat klonk voor mij natuurlijk als muziek in de oren!

Luttele minuten later werden we dan ook verder begeleid richting de workshop. Waar ik mijn ogen nauwelijks kon geloven toen de man me tijdens het binnenstappen zei dat ze net bezig waren aan een CLK 63 AMG Black Series en dat dit me waarschijnlijk wel zou boeien. Ik kon er alleen maar mee instemmen uiteraard! Maar een mens is niet snel tevreden en ik vroeg dan ook meteen waneer ze zouden starten met een SL 65 AMG Black Series, waarop ik het eerder ludieke antwoord kreeg dat ze eerst deze CLK nog van de hand moesten krijgen. Voor de Black Series heb ik natuurlijk mooi de tijd genomen om foto's te nemen, waarvan er tot mijn grote spijt een groot aantal niet scherp waren.




Verder werden we begeleid naar de persoonlijke dyno van het bedrijf waar de auto's ten volle kunnen getest worden. Ingenieurs bij Kleemann hebben de ruimte volledig ontworpen om aan de normen van Denemarkens sterkste testbanken te kunnen voldoen. De extra grote buizen voor luchttoevoer en -afvoer zijn speciaal voor die testbank gemaakt.



Net iets boeiender voor mezelf was het stuk achter het "garage" gedeelte, namelijk de werkplaats voor de intercooler systemen en het assembleren van de velgen. De speciale driestuks velgen worden met de hand gemaakt en het originele ontwerp met de zes openingen is gebaseerd op de doorsnede van een kompressor zo blijkt. Elk Kleemann onderdeel wordt zorgvuldig met de hand afgewerkt om vermorgenverlies te vermijden. In de kelder van de werkplaats bevindt zich nog een opslagplaats waar onder andere de originele velgen van de binnen gekomen Mercedessen zich bevinden. Zo zag ik er meteen ook de originele velgen van de Black Series liggen. Ik vroeg meteen aan onze gids wat er verder met deze velgen ging gebeuren. Ik was toch erg verbaasd door het antwoord op deze vraag, want dat luidde: "Oh well they probably will stay down here like forever I guess,...". Waarop m'n kennis vroeg of het niet mogelijk was een velge mee te nemen van de Black Series, maar dat zat er helaas net niet in.




Voldaan en tevreden keerden we na de rondleiding van de technicus terug richting het centrum van Kopenhagen om er de binnenstad te bezoeken.

Samengevat: mocht je ooit als spotter naar Kopenhagen trekken, dan is Kleemann een must om te bezoeken als je echt liefhebber bent van Mercedes-Benz. Indien ik zelf niet zo'n liefhebber geweest was zou ik het waarschijnlijk minder de moeite waard hebben gevonden, Wie overigens scans wil uit de folders van Kleemann kan mij altijd mailen op pleun_vanaudenaerde[at]hotmail.com.

Reacties op dit artikel