Verslag: Australian International Motor Show

  • Cel
  • 11-10-2008 14:04
  • 5372
  • 16

Verslag: Australian International Motor Show

De Australian International Motor Show is weer van start gegaan, van 9 tot 19 oktober is er weer veel nieuws in de Australische autoindustrie te bewonderen.... of niet? Het begint in ieder geval erg slecht met het nieuws dat veel merken dit jaar afzien van de Motor Show en besluiten niet te komen. Slecht nieuws voor iedereen die naar het nieuwste van het nieuwste hebben uitgekeken de laatste paar maanden. Onze verslaggever Cel from Down Under was hier aanwezig.

In totaal hebben achttien (voornamelijk Europese) merken afgezegd voor de show. In een nieuwsbericht wordt bekend gemaakt dat oa. Porsche, Mercedes, BMW, Audi, Aston Martin, Jaguar, Bentley, Rolls-Royce, Citroen, Fiat en Alfa Romeo niet aanwezig zullen zijn.

Erg jammer, maar dan maar genieten van wat er wel is. Er waren weer een aantal leuke concept cars die ons weer een blik in de toekomst werpen. Het eerste wat ik zie als ik binnen kom, is het nieuwste concept van Nissan, de Mixim. Een volledig elektrische auto waarvan een groot deel van het concept binnen niet al te lange tijd ook werkelijk in productie gaan. De Mixim is gericht op jonge kopers die geen band met de huidige auto’s meer hebben. Vanaf 2010 zal Nissan een volledig elektrische auto op de markt brengen in Japan en de VS en de Mixim laat zien wat we kunnen verwachten.



Mazda heeft het vierde model van de Nagare concept serie naar Sydney gezonden, de Taiki. Er gaan geruchten rond dat Mazda een concept laat zien van een toekomstige RX-7 met de Taiki, Mazda heeft het gerucht bevestigd noch ontkend. Andere modellen in de Nagare-serie zijn de Nagare, Ryuga en de Hakaze.



Het ziet er naar uit dat de Toyota Hybrid X de opvolger van de populaire Prius gaat worden. De Hybrid X geeft in ieder geval een goed zicht op wat we van Toyota kunnen verwachten in de toekomst.







Suzuki is van plan met een sports sedan te komen en de Kizashi 3 laat zien waar Suzuki tot in staat is. Dit concept laat de nieuwe richting van Suzuki zien, eind 2009 willen ze beginnen met de productie van een spannende nieuwe sedan.




Er waren ook nog andere concepts aanwezig. Zo bracht Cadillac de CTS Coupe Concept, Lexus bracht de LF-Xh Hybrid concept en de Holden liet de adembenemende Coupe 60 zien. De Holden maakte zijn debuut op de Melbourne International Motor Show en is door Holden ontworpen als een cadeau voor fans wereldwijd om te vieren dat 60 jaar geleden de eerste volledig Australische auto van Holden gemaakt werd.










Lamborghini had drie wagens meegenomen, de Lamborghini Murcielago LP640 Roadster, Gallardo LP560-4 en de Gallardo Spyder. De LP640 was mijn hoogtepunt van de hele Motor Show, voornamelijk door de prachtige kleur, Draco Verde, wat een schitterende wagen! Verder was het leuk om eens geen witte LP560-4 te zien maar een gele. Er zijn ondertussen alweer zo’n 7100 Gallardo’s wereldwijd verkocht sinds de start in 2003 en meer dan 100 daarvan hebben ervoor gekozen om de lange reis naar Australië te maken.







Uiteraard was Ferrari ook aanwezig met de nieuwe California, persoonlijk vind ik het een erg mooi ontwerp maar toch heb ik het gevoel dat er wat mist, de California is denk ik net iets té gelikt, maar het ziet er zeker uit als een wagen die het erg goed zal doen in de verkoop. Hopelijk zullen er ook veel onderdak vinden Down Under. Verder op de stand van Ferrari waren de 612 Scaglietti, F430 en een witte 599 GTB Fiorano te zien. Helaas was de 430 Scuderia niet te bewonderen.







Maserati had twee Australische primeurtjes, de GranTurismo S en de nieuwe Quattroporte. Terwijl de GranTurismo S al volop gespot wordt in Europa zal hij hier pas begin 2009 in de verkoop gaan. De cijfers laten zien dat de populariteit van Maserati maar blijft groeien in Australië: in 2006 werden er 107 exemplaren verkocht, in 2007 groeide dat met 25% tot 134 wagens en 2008 is nog niet voorbij en er zijn er reeds 151 verkocht met nog een aantal maanden te gaan!




Nissan was gelukkig de nieuwe GT-R niet vergeten mee te nemen, wat een fantastische wagen is dat! Ook deze wagen zal hier officieel pas begin 2009 verkocht worden. Ik weet wel dat er in het hele land al een tiental exemplaren zelfstandig zijn geimporteerd, die wachten op goedkeuring voordat ze geregistreerd kunnen worden. Zodra dat rond is zullen de eerste exemplaren ook hier rondrijden met mensen die niet kunnen wachten op officiële exemplaren via de Nissan dealer.



Subaru en Mitsubishi waren ook vertegenwoordigd. Subaru had de nieuwe Impreza WRX Sedan meegenomen en Mitsubishi had net als vorig jaar de Evo X mee genomen. Verder was ook de Lancer Sportback te zien en de Lancer Ralliart.





Dan zijn we eindelijk aangekomen bij Supercar Central. De twee wagens die wat meer introductie nodig hebben dan de rest, zijn de Australische Elfin Type 5 Clubman en de Bolwell Nagari.

Het merk Elfin bestaat al bijna een halve eeuw, enorm succesvol en populair in de race-industrie met 29 kampioenschappen op de naam en grote overwinningen zoals tweemaal de Australian Driver’s Championships, viermaal de Australian Tourist Trophies en drie Formula Ford titels. De Elfin Type 5 kan concurreren met de Lotus Elise en Exige en de Ariel Atom.

Bolwell bestaat ondertussen ook alweer zo’n 50 jaar. In de jaren 60 en 70 heeft het merk meer dan 800 Australische sportwagens geproduceerd. Het nieuwe model gaat in December van dit jaar in productie, de Bolwell Nagari, en 200 exemplaren staan er op het programma. Van de 200 zullen er flink wat naar Engeland gaan, maar er zullen ook een aantal LHD exemplaren gemaakt worden voor China en de VS.





De ster van de Australian International Motor Show is toch wel de Koenigsegg CCX. De CCX is één van de weinige supercars die legaal in Australië mag rijden, hopelijk zullen een aantal rijke liefhebbers hun portomonee legen en er een paar deze kant op halen. Voor 2.1 miljoen Australische dollar is de CCX te koop.




De bekende Pagani Zonda C12-S Roadster was ook weer van de partij. Erg leuk detail is dat de Elfin naast de Pagani zijn kleuren heeft gematched aan de Pagani.




Tot slot hebben we de Porsche Gemballa Avalanche GT 800, een prachtig meesterwerk dat alle standaard Porsches (op de GT2 na) tam doet lijken.
Na twee uur heb je alles wel gezien, het is niet zo groot als de Europese autoshows helaas, maar het was goed om eindelijk een aantal wagens te kunnen bewonderen waar ik al zo veel over gehoord had, de Ferrari California, Nissan GT-R en de Koenigsegg CCX.




Hopelijk is er volgend jaar weer een volledige show met alle merken die dit jaar wat kosten wilden besparen door niet te komen. Tot volgend jaar!

Reacties op dit artikel