Vergane glorie herleeft in Modena

  • Peter
  • 16-05-2023 09:00
  • 157
  • 0

Vergane glorie herleeft in Modena

Slechts 52 van deze racewagens zijn er gemaakt, en niet tevergeefs; Maserati won veel races, maar kreeg desondanks de wereldtitel niet in handen. Een Spot van de Dag is in ieder geval wél behaald, en niet zonder reden!

Wat moet het geweldig hebben gevoeld voor spotter mikecars22 om op een parkeerplaats bij een tankstation ineens oog in oog te staan met een racewagen van 70 jaar geleden. Het is zelfs de eerste spot van deze auto op de website en waarschijnlijk ook de enige in tijden. Dat hij de auto in Modena tegenkomt mag natuurlijk geen wonder heten; de fabriek van Maserati is daar immers gevestigd. Dat deze auto echter niet van de lopende band is komen rollen maakt het alsnog een speciale spot. Gezien het Zwitserse kenteken, wat geregistreerd staat in Zürich, is het duidelijk dat de auto een lange rit achter de rug heeft.

Over de rug gesproken, het is onmiskenbaar dat de auto het zwaar te verduren heeft gehad. Naast dat we boven de kentekenplaat zo door het plaatwerk heen kunnen kijken, lijkt de achterklep te zijn vastgetaped om te voorkomen dat deze los raakt. Desondanks is er een grote kier te zien aan de linkerkant, wat ons doet vermoeden dat het toch wel een flinke klap geweest zal zijn. Of er iemand achterop gereden is of dat de auto tijdens een evenement schade heeft gereden is niet goed te zien, maar gezien de locatie van de schade is het eerste waarschijnlijker. Hoe het ook zij, het is jammer om te zien dat zo'n oude, iconische racewagen nu in een verminkte toestand verkeert. Het is te hopen dat de schade hersteld kan worden en hij weer zijn oude staat mag terugkrijgen.

Iets van de glorie van weleer vinden we nog steeds terug onder de motorkap, waar een 2-liter zes-in-lijn de regie voert. Vanwege een naar huidige maatstaven lage compressieverhouding van slechts 8.5:1, levert de motor zo'n 170 pk, wat toendertijd een flink vermogen was. Vanwege het lage gewicht van slechts 800 kg was de auto ook zeker niet traag. Tussen de motor en de wielen zit - uiteraard - een handbak, en net als bij de andere Maserati's A6 één met 4 versnellingen. De wielen zelf mogen we ook niet vergeten, want zoals vaak bij auto's uit die tijd, zitten er prachtige veelspaaks-velgen op die het geheel een tijdloze look geven. Dat de auto ook echt tijdloos is, wordt wel bewezen door de extreem hoge prijzen waarvoor soortgelijke auto's de veilingbeurs uit gaan. Vaak lopen de biedingen op tot wel meer dan 3 miljoen euro!

Vergane glorie herleeft in ModenaKlik op de foto voor foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag