Vandaag tien jaar geleden: Twee Duitse Scuderia 16M's

  • Bryan
  • 07-03-2020 09:04
  • 241
  • 1

Vandaag tien jaar geleden: Twee Duitse Scuderia 16M's

Het is haast niet voor te stellen dat 2010 écht alweer tien jaar terug is, maar de kalender bewijst ons toch dat het daadwerkelijk het geval is. We typen in de zoekbalk de datum 07-03-2010 en vinden precies 200 spots. Degene die er voor mij uit sprongen waren deze twee Duitse Ferrari Scuderia Spider 16M's die los van elkaar gespot werden.

In Nederland was de dag met een gemiddelde temperatuur van -1°C aanzienlijk frisser dan dezelfde dag tien jaar later. In Luxemburg, waar één van de twee Scuderia Spiders gespot werd lag zelfs een laagje sneeuw. Dit weerhield de Münchener er echter niet van zijn cabrio ruim 500 kilometer over de Autobahn te jakkeren. Eenmaal gearriveerd werd de auto in een heel simpel ogend wijkje achter gelaten en vastgelegd. Sindsdien werd de Ferrari merkwaardig genoeg niet meer op dit kenteken vastgelegd. Destijds was de auto nog gloedjenieuw, dus mogelijk was dit een van de eerste ritjes met de auto en is hij hierna om wat voor reden dan ook verkocht. Helaas is dus niet te achterhalen waar deze zeldzame Ferrari zich vandaag bevind.

Vandaag tien jaar geleden: Twee Duitse Scuderia 16M's

De tweede van de 499 geproduceerde Scuderia Spiders die op 7 maart 2010 werd gespot was eveneens een rood exemplaar met een Duits kenteken. Deze had echter nog meer kilometers achter de rug alvorens hij gespot werd. Ruim 700 kilometer van thuisstad Erfurt werd de auto gespot in het zuid-Zwitserse Ascona. Tezamen met zijn tweelingbroertje mét dak, de 430 Scuderia stond hij in een bewolkt maar niet besneeuwd Zwitserland op een parkeerplaats. Helaas bleef het ook bij dit kenteken bij deze ene spot. Hoe benieuwd we ook zijn naar de huidige verblijfplaats, we weten geen manier die te achterhalen.

Vandaag tien jaar geleden: Twee Duitse Scuderia 16M's

Ook al lijken de exemplaren veel op elkaar zijn er ook opvallende verschillen. Zo koos de eigenaar uit Erfurt een Italiaanse vlag als decoratie over het midden van zijn auto en ging de Münchener voor iets wat (waarschijnlijk bij toeval) lijkt op de Thaise vlag. Diezelfde Münchener ging ook voor bronskleurige velgen en rode remklauwen, waar de Erfurter voor 'simpel' grijs over zilver ging. Voor mij wint de auto uit Erfurt qua samenstelling. De doorslaggevende optie hiervoor zijn de dorpels in carbon, iets wat bij de ander ontbreekt. Welk van deze twee inmiddels ruim 10 jaar oude Ferrari's heeft jullie voorkeur?

Reacties op dit artikel