VAG, de eenheidsworst

VAG, de eenheidsworst

In het wereldje waar we hedendaags in leven zijn autofabrikanten elkaar hevig aan het beconcurreren. Gevolg: de grote bedrijven overleven en de 'kleintjes' bloeden dood. En om groot te worden moet je natuurlijk wel veel in huis hebben.

Maar wat is de VAG eigenlijk? Nee, het is niet de Verenigde Auto Gekken maar staat voor 'Volkswagen AG', het bedrijf wat naast Volkswagen, Audi, Seat en Skoda ook (helaas) Bentley, Bugatti en Lamborghini bezit.

Ferninand Piëch (de kleinzoon van Mr. Porsche himself) werd in 1993 chef van Volkswagen. Vijf jaar later werd Bugatti en Lamborghini overgenomen om zo door te dringen tot de crème de la crème op autogebied. Volkswagen was ook van plan om Rolls-Royce én Bentley te kopen maar doordat BMW moeilijk deed moesten ze maar genoegen nemen met Bentley alleen.

De gevolgen van deze overnames zijn goed te zien in de, ooit zo pure, merken zoals bijvoorbeeld Bentley. De Continental GT was de eerste Volkswagen-Bentley. De auto deelde veel elementen met zijn broertje, de Pheaton, waardoor de kosten omlaag gingen. Het gevolg was dat je een Bentely kon kopen voor nog geen kwart miljoen euro!! En dat hebben we geweten ook!! Alleen al in Nederland rijden er zo'n dik 200 rond (inclusief de Flying Spur en de GTC). Vroeger waren Bentley's nog exclusief en een aparte verschijning, nu kijkt niemand er raar van op.

Een voorbeeldje van de eenheidsworst die VAG heet. Links zie je het interieur van een Volkswagen Pheaton, rechts dat van een Bentley Continental GT.



Je ziet dat het stuur hetzelfde is, de klokjes of exact dezelfde plaats zitten en dat de ventilatieroosters ook geen andere plek hebben gekregen. Daar rijd je dan met je Arnage door de PC Hooftstraat tussen een rij van andere Bentley's die meer aandacht krijgen dan de jouwe omdat ze lekker bekend zijn.

En dit gebeurd niet alleen bij Bentley.


Ook het verhaal van Lamborghini is bekend. De eerste Lamborghini die onder leiding van VAG is gemaakt was de Murcielago. Een fantastisch auto en nog steeds erg Lamborghini, extravagant, opvallend en een hel om in te rijden. Maar in tegenstelling tot de Diablo en zijn andere illustere voorgangers kon je er wel fatsoenlijk in rijden. De auto was luxe ingericht en voorzien van veel technisch vernuft zoals vierwielaandrijving.

In 2003 kwam de Gallardo. Deze auto moest kunnen concurreren met andere sportwagens van gerenommeerde merken zoals Ferrari en Porsche. Ook dit was een echte VAG-auto, tamelijk goedkoop en ,voor Lamborghini's doen, niet exclusief. Er zijn er wereldwijd al 5.000 van verkocht wat het gelijk tot het best verkopende productiemodel in de geschiedenis van Lamborghini maakte.

Sinds kort zijn er ook sedans en stationwagons leverbaar met een 'Lamborghini-motor'. Een Audi S6 en een S8 zijn in feite gewoon Audi's die een motor van een Gallardo in het vooronder hebben liggen. En de eenheidsworst wordt alleen maar groter. VAG wil in de toekomst een Audi R8 met de Gallardo motor en een Gallardo met een R8 motor in het programma hebben... Het moet niet veel gekker worden. Daar gaat de historie van een merk, in een paar jaar helemaal de grond ingeboord. Net zoals bij Bentley's, het is wel speciaal maar de echte emotie die het merk had is gewoon verdwenen.

Reageer!

Gr. SUITable

Reacties op dit artikel