De Group B rally in de jaren '80 was een gouden periode. Fabrikanten trokken alles uit de kast om aan deze rally mee te doen. De straatversie van de RS200 was de basis voor de Group B rallyauto die er uiteindelijk niet helemaal kwam.
Dit exemplaar dat werd gespot in Roeselare werd al meerdere keren eerder gespot. Echter zat er toen nog een ander kenteken op. Terug naar het onstaan van deze auto. Met auto's voorzien van grote turbo's en vermogens van ver boven de 500 pk spreekt deze Group B Rally raceklasse nog steeds tot de verbeelding. Peugeot, met hun 205 T16, streed hier dikwijls tegen topwagens als de Lancia Rally 037, Delta Integrale S4 en Audi Sport Quattro. Ook Ford streed mee, met hun RS200. Om toegelaten te worden tot het Groep B-rallykampioenschap, moest een fabrikant ook een straatversie, een zogenoemd homologatiemodel, bouwen. De RS200 was geboren. Het voertuig was een uniek ontwerp, met een kunststof-fiberglas carrosserie ontworpen door Ghia, een middenmotor en vierwielaandrijving. Uniek voor Ford! Het vermogen kwam van een 1.8 liter groot blok met turbo die 250 pk produceerde in de straatversie en tussen de 350 en 450 pk in de racerij. Voor de straatversie waren er upgrade kits beschikbaar om het vermogen naar meer dan 300 pk te stuwen. De auto kostte toen om en nabij de 50.000 euro maar gaat inmiddels voor het tienvoudige onder de hamer. Dit exemplaar zal daar ook naartoe gaan!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!