In Monaco zien we vaak bizarre spots als spot van de dag. Toch wordt deze oudgediende nog altijd veel gewaardeerd.
Het is inmiddels bijna vijftien jaar geleden dat de tweede generatie Ford Focus RS zijn marktintroductie in Nederland beleefde. Hij werd voor een jaar geleverd. Er kwam ook nog een derde generatie, maar van de huidige vierde generatie Focus kwam geen RS. Alle drie de RS'en zijn erg geliefd onder autofans. De tweede werd vooral geprezen om zijn aandrijflijn. Dat was namelijk een heerlijke 2,5 liter vijfcilinder turbomotor die 305 pk leverde. Het blok was afkomstig van Volvo. In die tijd was Ford eigenaar van Volvo. Zo stond de later te introduceren V40 op hetzelfde platform als de Focus. Die tweede Focus RS knalde in 5,9 seconden naar de honderd en had een top van 263 km/h. In deze tijd zijn dat geen bijzondere cijfers meer, maar rond 2010 waren dat bizarre cijfers voor een middenklasse hatchback! De beleving van de motor was uniek, want welke middenklasse hatchback had nou een vijfcilinder aan boord, laat staan een hot hatch. De Focus RS is altijd een zeldzame Focus gebleven, vandaar dat hij spotwaardig is. Dat is hij ook omdat ie net wat specialer en indrukwekkender was dan zijn concurrenten.
Vijftien jaar later heeft de Focus RS nog altijd een trouwe schare fans. Dat blijkt uit de spot update van gisteren. In het prinsendom werden behoorlijk wat supercars geüpload, maar de brute Focus wist de spot van de dag toch te winnen. Hij hield onder andere twee McLarens 720S Spider voor zich, evenals een Ferrari 458 Speciale en een Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano. Dit exemplaar komt uit buurland Frankrijk en werd afgelopen zomer ook al vanuit Monaco geüpload.
De Focus RS is hard op weg om een gewilde klassieker te worden!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!