Tuning Topspots

  • Emil
  • 26-04-2008 16:00
  • 14645
  • 18

Tuning Topspots

Lekkere ordinaire bolides. Flink getuned, zowel optisch als motorisch. Van de meest bijzondere bolides wordt een selectie gemaakt die uiteindelijk uitmondt in de serie Tuning Topspots. Ofwel, weer bladeren tussen de bodykits en motorupgrades van enkele duizenden euro’s.

AC Schnitzer ACS3 Turbo E90

We beginnen de serie met een aparte dreier, aangepakt door de Duitse tuner AC Schnitzer. Deze bolide is alleen optisch aangepakt. Voorlopig zullen liefhebbers van meer vermogen het dus met het standaard pakket moeten doen. Qua uiterlijk ziet dit model er wel erg strak uit. Geen type Halfords bumpers en andere rotzooi. En tussen de vele standaard BMW’s op de Ring val je hier mee nog lekker op.




Affolter Diablo Evolution GT1

Deze spot is zo bijzonder dat er zelfs een extra artikel aan werd gewijd. Een Zwitserse tuner kon het niet laten om deze Diablo aan te pakken en dus ging hij aan het klussen, het resultaat is de Affolter Diablo Evolution GT1. Een bizarre verschijning en nog radicaler dan de Diablo. Ook het vermogen van dit exemplaar werd nog eens opgeschroefd. Daarmee kon dit exemplaar zich in 1997 bij de allersnelsten ter wereld scharen. 




Alpina B5

Wat minder heftig is het geweld dat deze Alpina B5 uitstraalt. Echter onderhuids ligt een V8 die gerust meer dan 300 km/u loopt. Een autoliefhebber zal direct zien dat dit een speciale auto is, maar hij ziet er iets te standaard uit. De prestaties zijn nagenoeg gelijk aan die van een M5, alleen doet deze auto het allemaal net wat ingetogener en met net iets minder geweld, al kan hij het wel. En natuurlijk is het grote voordeel van de B5 dat hij niet stopt met acceleren als je de 250 aantikt.




Alpina B7

Aangezien BMW voor de 7 serie geen M-variant levert, heeft tuner Alpina geheel het heft in eigen handen genomen. Onze crew wist tijdens een tochtje naar Genève deze exclusieve limousine te spotten. Ook in deze auto ligt een 4.4 V8 blok die te vinden is in de B5. Het vermogen van 300 pk brengt deze auto naar een topsnelheid van 300 km/u. De velgen op dit exemplaar hadden wat ons betreft wel een slagje groter gemogen, want ze zouden zo van een Daewoo af kunnen komen. Een formaat 20 inch had deze auto wat beter gestaan.




BMW Hartge M5

Düsseldorf komt in iedere serie voorbij, dus nu ook weer. Deze dikke BMW werd dan ook gespot in deze Duitse stad. Dankzij tuning van Hartge bedraagt het vermogen geen 507 pk maar 544 pk. Dat is meer dan een Porsche 997 GT2 om maar een voorbeeld te noemen. Ook het uiterlijk wordt licht aangepast voor een wat agressievere look. Kijk bijvoorbeeld naar de voor en achterbumper en natuurlijk de niet te missen uitlaten. Helaas was deze M5 toen hij gespot werd niet voorzien van de dikke Hartge velgen, die zouden het uiterlijk namelijk helemaal afmaken.




BMW M5 Hamann Wide Body Edition Race

Dat het nog een stukje gekker kan bij een M5 bewijst deze editie van Hamann. Op de gezinsauto is namelijk een bodykit gemonteerd die je aan zou moeten treffen op een supercar. Het in Londen gespotte exemplaar heeft nu zelfs een twotone kleur, dit was eerder een enkele kleur. Hamann laat het niet alleen bij het uiterlijk. Zo moet ook de machtige V10 eraan geloven. Waar Hartge 544 pk op je bordje legt, gooit Hamann er nog eens een kleine 25 pk bij! Een topsnelheid van 330 km/u zou volgens BMW mogelijk zijn, met dit extra vermogen twijfelen wij daar niet aan.




BMW Lumma CLR600

Om de BMW serie af te sluiten hebben we nog een topspot uit Dubai. Dit unieke exemplaar heeft naast de standaard bodykit die Lumma levert ook nog een speciale neus. Nou ja, uitgerekte “nieren” is een betere omschrijving. Normaliter past Lumma het vermogen niet aan van een bolide. Maar Dubai zou Dubai niet zijn als een auto niet getuned is. Grote kans dus dat ook deze 6-serie een pak meer vermogen dan de standaard 507 paardjes heeft.




Ferrari 612 Scaglietti Novitec Rosso

Dat tuning wat subtieler kan bewijst deze Ferrari die aangepast is door Novitec. Een Novitec herken je altijd aan de zwarte achterlichten. Echter dat is niet het enige wat men doet natuurlijk. Een kleine vermogenstoename van 15 pk is voldoende om je net wat sneller te maken. Ook het uiterlijk is op slechts enkele plekken aangepast. Velgen en een ander uitlaatsysteem zijn wel de grootste verschillen met een standaard 612. Als je nog een blik in het interieur kunt werpen zul je zien dat deze voorzien is van veel leer en duur alcantara.




Mercedes Brabus ML B11 Widestar

Geen geld voor een ML63, ofwel een dikke ML. Bij Brabus kunnen mensen altijd terecht om hun auto optisch eens flink op te vrolijken. De Widestar bodykit past het beste bij een ML63 AMG maar ook op normale ML’s is dit een gewild pakket. Deze in Budapest gespotte ML zit er gewoon erg gelikt uit in de two-tone bodykit. Jammer is dat dan wel te zien is hoe klein de remschijven zijn. Wellicht toch maar doorsparen voor een AMG…




Mercedes-Benz Carlsson CK35 RS

Wat dit beest is, is moeilijk te achterhalen. Tuners zijn er namelijk meester in allerlei details achter hand te houden. Vast staat dat dit monster wel bedoelt is voor het circuit. Waarschijnlijk diende een Carlsson CK35 RS pakket voor het vermogen. Bijna 300 pk wordt er uit een V6 gepompt. De normale SLK haalt daarmee een topsnelheid van 270 km/u. Echter gezien de taartschep achterop zal dat bij deze auto niet het geval zijn.




Mercedes FAB Design Wide Body CL65 AMG C216

Inderdaad. Wat ziet een standaard Mercedes er achterlijk saai uit. Maar op deze foto’s ziet een FAB-Design auto er extreem ordinair maar ook erg dik uit. In het echt is het 100% een bizar uitziende auto, maar toch ook weer erg lekker. Want wie geld heeft en dit graag laat zien is bij deze tuner aan het juiste adres. En ja natuurlijk krijgt je het volle pakket erbij als je zo’n auto aanschaft. Het vermogen wordt naar 650 pk gebracht en het koppel bedraagt een asfaltverschroeiende 1120 nm! Dankzij dit geweld bereik je de 100 km/u in maar 4.2 seconden. Daarna werken de newtonmeters pas echt en zijn wij er zeker van dat je nagenoeg iedereen volledig zoek rijdt. Een echte topspot voor onze site, dit dikke exemplaar!




Mercedes FAB Design SL

De tweede FAB Design uit deze serie. Verse spots uit Monaco en wederom Genève bewijzen dat er ook nog eens serieuze vraag naar deze creaties is. De specificaties van de SL zijn precies hetzelfde als bij een CL. Topsnelheid van 320 km/u en zeer snelle acceleratiecijfers. Verder zie je weer die creaties van een op hol geslagen tekening. Vooral van bovenaf is pas goed te zien hoe extreem breed deze SL is gemaakt door exclusieve bodywork-aanpassingen. En wat je er ook over kwijt kunt, stiekem vindt iedereen hem toch erg lekker!




Mercedes Kleemann S60 S2

In Denemarken is ook een tuner gevestigd. Kleemann is in deze business ook een gerenommeerd tuner. Als maximum weet men een totaalvermogen van 627 pk uit de S600 te halen. Daarmee ben je wat pk’s betreft in het voordeel ten opzichte van een Carrera GT en SLR McLaren. Uiteraard wordt die miezerige 250 km/u binnen no time doorbroken met zoveel vermogen onder je rechtervoet. Ook zorgen de extra optionele plastieken onderdelen voor een bruter voorkomen.




Porsche Hamann Cayenne Turbo

Afgelopen week beleefde de Cayenne Turbo S zijn debuut op de Autobeurs van Peking. Volgens Porsche is het de snelst accelererende productie SUV. Echter de tuners weten wel beter. Dankzij 600 pk knalt deze Hamann Cayenne namelijk in 4.6 seconden naar de 100 km/u. Dat is nog altijd sneller dan de 4.8 seconden van de Turbo S. Dat Zwitserse mensen liefhebbers van tuning zijn, kun je wel vaststellen met de grote hoeveelheid aan gespotte auto’s uit Zwitserland deze periode. Smaak is echter iets waar ze nog wat aan moeten doen als je deze Cayenne ziet, bruut is het natuurlijk wel.




Porsche Gemballa Turbo GT 550

Er is altijd ruimte voor meer. Het is bizar om te zien hoeveel vermogen er uit de motoren van Porsche wordt gehaalt. Deze Gemballa is met 550 pk zélfs één van de instappers. Nouja, instapper. Je gaat even snel naar de 100 km/u als een Ferrari Enzo. Uiteraard krijg je er van de Duitse tuner een extra imagodosis bij dankzij het nodige uiterlijke vertoon. Het zou Genève niet zijn als ook deze getunede auto in deze stad werd gespot!




Porsche TechArt Magnum

Een graag geziene gast bij deze special is de über-SUV van TechArt. Ook bij deze auto’s is er sprake van een waanzinnige vermogenstoename naar meer dan 600 pk. In Nederland bevinden zich ook enkele van deze geweldige SUV’s. Meer dan 100 exemplaren werden er van de Magnum gespot, dus het is veruit de “minst” exclusieve spot uit de serie Tuning Topspots. Het is alleen al een lekkere auto om te zien, het geluid even buiten beschouwing gelaten!





Porsche RUF RT12

De Enzo-killer van RUF is deze RT12. De hoeveelheid modificaties is gigantisch. Standaard wordt 650 pk opgegeven maar iedere RT12 zit bijna altijd boven deze opgegeven waarden. Een volledige RT12 kost standaard meer dan € 250.000. Dat betekent in Nederland meer dan drie ton in euro’s. Meer dan 350 km/u is een haalbare snelheid voor dit kanon. Voor zijn looks dus een ongelofelijke waarde, want nagenoeg alle auto’s die zo’n snelheid halen zien er extreem uit in alle mogelijke proporties. Als er een topspot is wat tuning betreft, is deze RUF wel één van de hoogst haalbare!




Ritter XKR GTR Cabriolet

Jaguar’s zijn de laatste auto’s waarvan je verwacht dat deze getuned worden. Maar ook voor deze auto’s schijnen er bedrijven te zijn die zich graag aan deze aristocratische auto’s wagen. Optisch worden er kleine aanpassingen verricht aan de auto. Tevens kan het interieur aardig opgeleukt worden, maar motorisch wordt er verder niet aan de V8 gezeten. Deze XK die vanaf 1996 tot 2005 werd geproduceerd is het eerst exemplaar van deze tuning die zijn weg heeft gevonden naar Autogespot. Weliswaar een stuk minder indrukwekkend als een RUF of TechArt, maar dat maakt hem er natuurlijk niet minder mooi op.

Reacties op dit artikel