Topspots: Tuning!

  • Vossie
  • 26-07-2007 16:34
  • 16276
  • 1

Topspots: Tuning!

Het zomerseizoen is alweer halverwege en dat is te zien aan de spots! De meest mooie/rare/opmerkelijke exoten komen naar buiten. Om jullie een beetje bij te houden hebben we hier de tuning-topspots van de afgelopen tijd voor jullie! Geen strijkplanken, picknick-tafels of tuinstoelen maar echte tuning!

ABT AS6



We starten deze special met een getunede versie van de Audi A6, de ABT AS6.
De basis vormt een A6 3.0 TDI quattro en die moest eerst eens langs in Kempten voor een krachtkuurtje. Geen uitgeboorde cilinders of extra turbo's, maar 'gewoon' een aanpassing van het motormanagement. De standaard TDI is goed voor 225 pk en een koppel van 450 Nm. Nadat de Abt-computer de software heeft aangepast is hij plots goed voor 270 pk en 550 Nm koppel. Naast de motortuning levert Abt natuurlijk nog de nodige 'opsmuk'. Dit is meer een kwestie van smaak. Niet elke eigenaar zal hiervan houden, want met de bodykit die Abt monteert wordt deze doodgewone diesel ineens een stuk opvallender, opvallender zelfs dan Audi's eigen topmodel, de S6.
Daarnaast levert Abt ook nog een verlagingsset, hierdoor komt de AS6 40mm dichterbij het asfalt te liggen en dit zorgt natuurlijk voor een beter bochtengedrag.
Al met al kost dit 'geintje' je dik 12.000 euro. De motortuning alleen kost slechts een schijntje hiervan, namelijk 2.081 euro en dat zou wat bij betreft zeker de moeite waard zijn.

AC Schnitzer ACS5 E60



Ook de grote concurrent van de Audi A6, de BMW 5-serie kan met wat extra spierballen worden uitgerust. Hiervoor zal de eigenaar de telefoon moeten pakken en moeten bellen met AC Schnitzer. Deze verbouwt de ooit zo onopvallende 5-serie namelijk in een ACS5. De basis ligt ook hier bij de motortuning. Deze tuning is leverbaar voor verschillende 5-series. De prestaties zijn dus afhankelijk van het model dat men bij BMW besteld heeft. Zo levert AC voor de 535d een tuningkit die het vermogen met 38 pk en het koppel met 90 nm verhoogd. Hierdoor loopt deze ACS5 gewoon 264 km/h en dat is dus gewoon sneller dan een veel duurdere M5. Mits deze natuurlijk nog steeds begrensd is.

Brabus

Brabus SL K8



Aan de basis van deze Brabus staat ditmaal geen doodgewoon model van de SL. Het gaat hier om de al zeker niet langzame SL55 AMG. Na een ritje naar Bottrop zal deze SL echter nog weer een tikkeltje sneller gaan. Het vermogen wordt opgekrikt naar 550 pk en het koppel stijgt tot enorme 780 nm. Hiermee loopt de SL K8 gewoon eventjes 310. Deze snelheid is overigens ook nog eens electronisch begrensd, dus zonder deze begrensing zou het nog harder gaan. Verder is deze SL K8 niet veel opvallender dan de normale 55 AMG. De bumpers zijn iets anders en de velgen iets groter en .
.. 6 uitlaten. Deze 6 uitlaten springen ook gelijk het meest in het oog, want vrijwel geen enkele auto heeft er 6. Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het persoonlijk wat overdreven.

Brabus CL C216



In Monaco werd ook een Brabus gespot. Het betreft hier de getunede versie van de nieuwe CL. Met deze spot had David P een primeur op autogespot! Hoeveel vermogen deze CL precies heeft is niet bekend. Aan de basis staat een CL600, dit is te zien aan het V12 embleem op de voorste spatborden. Brabus levert echter verschillende tuningkits voor de V12 bi-turbo met vermogens van 580 pk tot en met 730 pk. Deze laatste versie heeft een topsnelheid van maar liefst 340 km/h. En hiermee zet je een eigenaar van een splinternieuwe CL65 AMG toch flink te kijk!

Lorinser CLS K50S



Tot slot nog een snelle Mercedes, maar ditmaal getuned door Lorinser. Ook Lorinser zorgt ervoor dat je standaard CLS net een stukkie sneller wordt. Na een bezoekje aan Lorinser levert deze CLS namelijk 420 pk. Verder wordt ook hier de buitenkant versiert met wat nieuwe bumpers en een paar mooie velgen. Opvallend is de dubbele spoiler op het dak en op de kofferbak.

Cargraphic Cayenne S



Een minder bekende tuner is Cargraphic. Deze Duitse tuner richt zich voornamelijk op Audi's en Porsches. Zo hebben we hier een Cayenne S getuned door Cargraphic. Cargraphic zorgt ervoor dat de V8 na tuning maarliefst 510 pk levert, dit is dus bijna net zoveel als een Cayenne Turbo S. De prijs is hier echter niet naar, want deze upgrade kost slechts 4900 euro, terwijl de Turbo S vele tienduizenden euro's duurder is dan een Cayenne S.
Naast de performance wordt ook het uiterlijk aangepakt met wat nieuwe bumpers en een setje andere velgen.

Cayenne Techart Magnum



In tegenstelling tot Cargraphic is Techart een veel bekendere tuner van Cayennes. Hoewel de Cayenne Techart Magnum best regelmatig gespot wordt blijft het toch een ongelofelijk monster. Met z'n enorm lage bumpers wil iedereen zo snel mogelijk aan de kant op de Autobahn om dit monster voorbij te laten. En dit is maar beter ook, want als het om de topversie gaat heeft de twin-turbo V8 maarliefst 600 pk onder de kap. Hiermee gaat hij 4,5 seconden naar de 100 en de top ligt op 292 km/h. Zelfs eigenaren van een dikke sportwagen moeten dus oppassen voor deze Magnum, want voor je het weet wordt je voorbij geblazen door dit monster!

Hamann

Hamann Range Rover Sport



De normale Range Rover Sport is inmiddels al behoorlijk ingeburgerd in ons kleine kikkerlandje en menig autospotter kijkt er dan ook niet eens meer naar om. Dit verandert echter als deze Range Rover een bezoekje heeft gebracht aan Hamann. De ooit zo 'ingetogen' Range Rover is dan namelijk getransformeerd tot een ware krachtpatser. En dit is niet enkel uiterlijke schijn, ook de motor heeft wat extra paarden gekregen. Het nieuwe vermogen bedraagt maarliefst 475 pk. Verder zijn er diverse maten velgen leverbaar tot maarliefst 23 inch!

Hamann Gallardo Spyder



Van een heel ander kaliber is deze Hamann Gallardo Spyder. De Gallardo Spyder is van oorsprong natuurlijk al een enorm opvallende een om aandacht schreeuwende supersportwagen. Maar ook deze Gallardo weet Hamann nóg opvallender te maken. De uiterlijke aanpassingen zijn op het eerste gezicht nog niet eens zo opvallend anders, maar zodra de deuren opgaan wordt het interessant. Deze Gallardo wordt namelijk, naar Lamborghini's eigen traditie, uitgerust met een setje vleugeldeuren. Op deze manier wordt de Gallardo toch een échte Lambo mét vleugeldeuren. Ook de motor krijgt nog een kleine upgrade, het vermogen stijgt van 520 pk naar 550 pk door een aanpassing in de ECU.

ItalCarDesign Gallardo



We blijven nog even bij de Gallardo's, want ook het Zwitserse ItalCarDesign levert tuningkits voor Lamborghini's. Deze getunede Gallardo van ItalCarDesign gaat door het leven als Gallardo Sport. Net als de Hamann is het uiterlijk iets opgefleurd met een paar nieuwe velgen een spoiler. Ook het vermogen is ligt gestegen namelijk tot 545 pk. Al met al worden de prestaties dus niet heel veel beter, maar een getunede Gallardo van ItalCarDesign is natuurlijk wel gelijk een stuk exclusiever dan een standaard Gallardo, want daar rijdt elke voetballer tegenwoordig al in rond.

Reiter Gallardo



Tot slot komt de meest getunede Gallardo van Reiter. Reiter heeft zich al jaren gespecialiseerd in het prepareren van Lamborghini's. Niet alleen voor op straat, maar ook voor op het circuit. Deze Gallardo is echter wel geschikt voor straatgebruik, maar is toch overduidelijk ook op circuitgebruik gericht. De uiterlijke aanpassingen zijn in dit geval allemaal zinvol. De aanpassingen zijn erop gericht om een nog beter weggedrag te bereiken. Zo zorgt de enorme spoiler voor extra downforce, waardoor de auto stabieler is bij hogere snelheden en in de bochten meer op de weg wordt gedrukt. Opvallend is ook de uitlaat, die niet op de normale plek zit maar is verwerkt in het gedeelte tussen de achterlichten. De motor heeft Reiter nauwelijks aangepakt. Het vermogen is met maar 10 pk gestegen en dit komt door de andere uitlaat. Toch hebben we hier de meest extreem getunede Gallardo van deze tuningeditie, omdat deze Gallardo daadwerkelijk is aangepast voor circuitgebruik, de andere 2 zijn slechts opgeleukt om zo een exclusiever voorkomen te hebben.

Nothelle Q7



Dat SUV's populair zijn bij tuners blijkt wel uit deze tuning special, na de getunede Range Rover en Cayennes hebben we ook nog een Audi Q7 van Nothelle. Bij deze Q7 gaat het vermoedelijk om de 3.0 TDI. Deze wordt door Nothelle opgevoerd tot 275 pk en 590 nm. Dit komt neer op een winst van 42 en 90 nm. Nothelle is echter ook bezig met een kompressor-kit voor de 4.2 V8. Deze gaat maarliefst 580 pk leveren en een koppel van 720 nm. Hiermee wordt de Q7 zo ongeveer de meest extreme SUV van dit moment. Alleen de heftig getunede Cayennes kunnen hem dan nog weerstand bieden. Sportwageneigenaren krijgen het dus wat dat betreft nog druk, want naast getunede Cayennes moeten zij nu ook nog ernstig oppassen voor getunede Q7's!

Rinspeed Carrera S



Rinspeed is vooral bekend van zijn opmerkelijk getunede Porsches, waarbij het design sterk en op een zeer bijzondere manier is aangepast. Denk hierbij aan de Chopster op basis van de Cayenne. Gelukkig levert Rinspeed ook 'normale' aanpassing voor bijvoorbeeld een 997 Carrera (S). Het gaat hierbij enkel om uiterlijke aanpassingen, zoals een paar nieuwe bumpers, uitlaten en velgen. Ook levert Rinspeed een setje vleugeldeuren voor je 997. Of deze Rinspeed 997, gespot door Sander en Annemieke in Pasadena, ook met deze vleugeldeuren is uitgerust kunnen we helaas niet zien. Wel kunnen we zien dat hij een andere voor- en achterbumper heeft, een paar andere uitlaten. Tot slot heeft Rinspeed hem uitgerust met een picknicktafel waarvan zelfs de doorgewinterde kampeerder nog droomt.

Saleen S251 Extreme Coupé



Een Saleen op Autogespot?? Jep, maar niet de Saleen waar iedereen onmiddellijk aan zal denken bij de naam Saleen. De Saleen S251 Extreme Coupé is namelijk een getunede versie van de Ford Mustang en niet de supersportwagen S7. Toch zijn de prestaties van deze Saleen Mustang ook bijzonder indrukwekkend. Saleen heeft namelijk de standaard V8 van deze Mustang vervangen door een in eigen huis ontwikkelde V8. Hiermee stijgt het vermogen naar maarliefst 550 pk. Hiermee levert Saleen zo ongeveer de sterkste Mustang. Natuurlijk is ook hier het uiterlijk weer aangepast. Het meeste opvallende is de compleet andere achterkant. De achterlichten zitten een stuk verder naar binnen, omdat de achterbumper stukken dikker is dan bij de standaard Mustang.

Ferrari F430 Novitec Rosso



Last but definitely not least deze F430 Novitec Rosso. Om de Gallardo's van Hamann, ItalCarDesign en Reiter enigszins weerstand te kunnen bieden kwam Novitec Rosso met dé oplossing voor F430 eigenaren.
Novitec Rosso pompt het vermogen van de 4.3 liter V8 namelijk op van 490 naar 636 pk, een vermogenswinst van 30%! Hiermee gaat de sprint naar de 100 in nog maar 3,7 seconden in plaats van 4,1 seconden. Dit geintje kost je in totaal 33.880 euro, de prijs van een leuke middenklasser. Wil je er ook nog eens een paar nieuwe sloffen van 34,5 cm breed bij en wat leuke nieuwe spoilers en skirts, dan ben je nog eens 15.000 euro extra kwijt. Ook het interieur kan aangepast worden voor 20.000. Uiteindelijk heb je dan dus voor 70.000 euro een compleet verbouwde F430 die er een stuk opvallender uitziet en ook nog eens veel harder loopt dan de rest. De uiterlijke aanpassingen zijn natuurlijk weer een kwestie van smaak, want lang niet iedereen houdt van al deze opsmuk bij exoten.

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag