Topspots Klassiekergespot: de maand oktober

Topspots Klassiekergespot: de maand oktober

In een tijd waarin velen zich afvroegen of Klassiekergespot een vroegtijdige stille dood gestorven was, werd er achter de schermen gewerkt aan een nieuwe opzet. Hier het eerste stukje vanaf het nieuwe KG!

De zomer zit er weer op, de al dan niet klassieke pronkstukken verdwijnen geleidelijk weer richting winterstalling. Gelukkig bood oktober ons nog een aantal mooie zonnige dagen waarop het prima spotten was. Hieronder een aantal fraaie klassiekers waarvan de eigenaren nog even lekker genoten voor het winterseizoen aanbreekt, enjoy!

Aston Martin DB2/4 MK III

Na twee jaar is er eindelijk weer een exemplaar gespot, geheel in de traditie een rode. Deze prachtige Aston Martin DB2/4 MK III was voor Aston Martin in 1957 een flinke stap voorwaarts, naast de aangepaste, veel lagere (dus meer aerodynamische) neus haalde Aston Martin een nette 180pk uit de 2.922cc metende 6 cilinder. Voor die tijd een pure droom. Tevens was de auto in de nadagen van zijn leven leverbaar met automatische versnellingsbak of handbak met overdrive, ook een uiterst moderne optie voor die tijd. Deze auto is slechts 467 keer gebouwd. Hiervan zijn 5 exemplaren een zogenaamde Fixed Head Coupé. Deze Engelse Gentleman verdient dan ook zeker een plaatsje in deze lijst!




Bugatti Type 57 Atlantic

Deze uiterst zeldzame verschijning, een Bugatti Type 57 Atlantic werd gespot in zijn thuisland. In de lichtstad Parijs om precies te zijn. Deze auto zorgde voor een volledige ommezwaai binnen Bugatti. Ettore Bugatti’s zoon Jean besloot alle overige modellen van Bugatti te schrappen en slechts verder te gaan met alleen de Type 57, met diverse carrosserie vormen en voor verschillende doeleinden. De Type 57 was een ‘standaard’ auto, de hierboven afgebeelde Type 57SC Atlantic was echter voorzien van een ingekort sportchassis en compressor en was zodoende een sportwagen Pur Sang!




Citroën SM Cabriolet

De Franse carrosseriebouwer Chapron kwam op het idee om “Sa Majesté” te onthoofden. In eerste instantie een morbide idee, een prachtige auto waarvan de lijnen in één klap weggevaagd worden. Het geheel pakte echter heel anders uit. Chapron zette een prachtige auto neer en kwam toen met nog twee modellen. Zoals bekend is de Franse presidentiële garde erg gesteld op Citroën, zodoende werd het idee geopperd voor een SM met vier deuren. Ten behoeve van het vervoer van president Du Gaulle, vervent DS liefhebber. De auto heeft deze functie kort vervuld maar werd uiteindelijk verruild voor de CX25 Limousine. De meest opzienbarende creatie van Chapron was echter de vierdeurs SM cabriolet. Deze is echter alleen gebouwd als prototype. Afgebeeld is echter wel een later onthoofd exemplaar, maar er is óók nog een originele "Mylord" in Nederland, nieuw geleverd!




Detomaso Pantera Pulsante

Dit Italiaanse kanon is reeds voor velen een bekend model van internet en plaatjes. Echter hebben slechts weinigen tot nu toe het geluk gehad dit model in het wild te kunnen aanschouwen. Dit Nederlandse exemplaar, voorzien van GTS kleurenschema, stond te schitteren in onze hoofdstad. Gezien de zeldzaamheid zou je een uiterst kleine oplage verwachten, het totale productie aantal van de Pantera ligt echter op ruim 7.700 stuks! Het blijft een groot raadsel waar veel van deze auto’s gebleven zijn. Feit is echter wel dat de roestduivel een geduchte tegenstander van de auto was. De auto was voorzien van een 5.8 liter Ford-Cleveland V8 met 310 pk, vanaf 1973 is dit vermogen verhoogd tot 350 pk. Deze motoren hebben Ford echter veel geld en imagoschade gekost, een echt succes is het nooit geweest. Het stoere uiterlijk maakt gelukkig veel goed.




Ferrari 250 GT Coupe Pininfarina

Deze schitterende volbloed Italiaan stond in de vroege avond te schitteren in Amsterdam. De Ferrari 250GT werd “opnieuw geïntroduceerd” in 1958. Wederom was de auto ontworpen door Pininfarina, echter zei deze de ronde lijnen van Ferrari vaarwel en ontwierp, zoals toen de autotrend heerste, een rechthoekige auto. De eerste exemplaren waren nog voorzien van Ferrari’s oude 3 liter V12 met 220pk en “haarnaald” veren die de kleppen bedienden. De jongere exemplaren waren voorzien van normale veren wat de betrouwbaarheid aanzienlijk verbeterde. Het vermogen steeg ook met 20pk. Het was tevens de eerste Ferrari met schijfremmen.




Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione Conversion

Met de introductie van de Miura midden jaren ’60 ging er een schok door Maranello. De gedoodverfde concurrent Lamborghini had een auto neergezet, en wat voor een! Enzo Ferrari wilde echter niet aan de midden motor en vond dat de motor gewoon voorin hoorde. Sergio Pininfarina werd na het nodige meningsverschil met Enzo toch aan het werk gezet en dit resulteerde in een auto die al legendarisch was bij zijn introductie. De Coupe en Spyder dankten hun naam aan de circuit overwinning van Ferrari op het circuit Daytona, Florida. Het overgrote deel van de Daytona’s is dan ook verscheept naar de Verenigde Staten, waarvoor deze auto bedoeld was. Deze race versie heeft het beoogde succes nooit gehaald, merken als Porsche en Ford hadden de touwtjes stevig in handen. Gelukkig heeft deze auto zijn afscheid waardig in kunnen luiden, hij behaalde in een 24 uur race de tweede plaats in het overall klassement, juist daar, op Daytona.




Lamborghini LM002

Na ruim 40 jaar van trouwe dienst zei het Amerikaanse leger de Willys en Ford Jeeps vaarwel. Het werd tijd voor iets moderners. Dit betekende dus een kans op een gigantische order voor autofabrikanten. Naast AM General (Humvee) melde zich tot ieders verbazing een tweede kandidaat bij het Pentagon, Lamborghini! Deze bizarre terreinwagen met de naam LM002, wat zoveel betekende als Lamborghini Militairia 002 kreeg al snel de bijnaam “Rambo Lambo”. De LM002 was echter niet helemaal geschikt voor diens originele taak, het verbruik van de V12 uit de Countach was buiten alle proporties en hij was ook nogal omval gevoelig. Geen aspecten om een oorlog mee te winnen natuurlijk. Ook zijn hoge prijs speelde hem destijds parten. Gelukkig raakte Lamborghini zijn “Rambo Lambo’s” kwijt aan de politie van Saoedi-Arabië en diverse vermogende olie Sjeiks. In Nederland rijden er naar bekend negen exemplaren rond, waarvan dit één van de mooiste is. Een leuke auto om te mogen verwelkomen op Klassiekergespot!



Mercedes-Benz SSK

Misschien wel de meest roemruchte auto uit deze lijst is de Mercedes-Benz SSK, Super Sports Kurz. Deze Mercedes-Benz is ironisch genoeg het laatste ontwerp van Ferdinand Porsche geweest voor hij met het ontwerp van de Volkswagen aan de slag ging. De auto was voorzien, afhankelijk van de uitvoering van een 7,1 liter 6-in lijn met een vermogen van 150 tot 220 kilowatt. Een voor die tijd astronomische 299pk dus! De topsnelheid lag op zo’n 190 kilometer per uur. De auto heeft aan vele legendarische races meegedaan als de Mille Miglia, Britisch Tourist Trophy, de Grand Prix van de Nürburgring en The 500 miles of Argentina. Tegenwoordig is deze auto onvindbaar en onbetaalbaar, een origineel exemplaar kost al gauw ettelijke miljoenen. Er zijn vele replica’s in omloop, en ook van alles er tussenin, met originele onderdelen.




Mercedes 300SL Roadster

De bekendste, volgens velen de mooiste en meest legendarische auto ooit, de Mercedes 300SL. Mercedes-Benz bracht in 1954 de sportwagen naar een nieuwe klasse, de eerste supercar was geboren! Een sportwagen nog weinig meer was dan een tweedeurs versie van het dagelijkse burgerblik, Mercedes-Benz maakte daar dus een einde aan. Net als de Daytona, 20 jaar later, vond deze auto veel eigenaren in en rond Californië. Een plaats waar het ziedend heet kon worden. De coupé, die er om bekend stond van binnen erg warm te worden door het gebrek aan ventilatie van de warmte van de motor was dus niet zo’n succes. Aangezien deze auto toch geliefd was werd besloten een roadster te bouwen, niet zonder succes. De auto kreeg een geheel nieuw ontworpen chassis mee en was optioneel ook bestelbaar met hardtop, een weinig geleverde optie. Qua prijs inmiddels onbetaalbaar, de half miljoen euro wordt inmiddels ruim overschreden, ondanks het feit dat deze auto niet eens een echte zeldzaamheid is met een totaal productie aantal van 1.828 roadsters.




Nash Healey

Een oude Amerikaan is inmiddels in Nederland net zo ingeburgerd als een Golf, echter is dit een wat vreemde eend in de bijt. Deze Nash Healey is een co-productie van het Amerikaanse Nash en het Engels Healey, bekend van Austin Healey. Het allereerste exemplaar reed al in 1950 mee in Le Mans, en niet zonder succes! De eerste modellen zijn geleverd met aluminium carrosserie, vanaf 1952 werden ze echter gebouwd in Turijn, bij Pininfarina. De auto was voorzien van een 3.855cc 6 cilinder met 126 pk, goed voor een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Voor Amerikaanse begrippen prima in orde. De laatste exemplaren waren voorzien van een nieuwe 4.1 liter motor, het vermogen nam slechts toe met een magere 16pk. Een erg fraaie auto waarvan er slechts vier in Nederland zijn. Totale productie aantal was 406, 104 zijn er gebouwd door Healey en Pininfarina nam er 402 voor zijn rekening.




Rolls Royce Silver Wraith Freestone & Webb Limousine

De Rolls Royce Silver Wraight werd al vanaf zijn introductie, in 1946 afgeleverd als een zogenoemd “Rolling Chassis”. Een chassis met motor, aandrijving en versnellingsbak. De carrosserie bouwer Freestone en Webb heeft dit fraaie exemplaar destijds onder zijn hoede gekregen. Dit is vrij uniek omdat het overgrote deel naar de bekende carrosserier Mulliner in London werd gestuurd. De auto was leverbaar met drie verschillende motoren, te weten een 4.257, 4.566 en 4.887cc metende 6 cilinder. De topsnelheid was ondanks de meestal zware koetsen toch nog ongeveer 150 kilometer per uur, zeker voor die tijd een prima prestatie. Het productie aantal van 1.883 zegt in dit geval weinig aangezien vele carrosserie bouwers elk exemplaar individueel gebouwd hebben. Geen auto waarvan je snel een tweede tegen zult komen.

Reacties op dit artikel