Topspots Klassiekergespot

Topspots Klassiekergespot

Nadat we de topspots van Autogespot op de frontpage hebben geïntroduceerd, doen we dat ook met de topspots van Klassiekergespot. Hier zullen spots voorbij komen van zeldzame, hele mooie of hele dure klassiekers. Appeltje heeft deze keer enkele bijzondere spots voor jullie geselecteerd!

Tatra T80 Convertible



Tatra is een betrekkelijk onbekend merk dat recent nog wel modellen heeft uitgebracht. Het is een Tsjechisch prestige merk dat auto's bouwt uit hetzelfde prijssegment als bijvoorbeeld de BMW 7 serie en de Mercedes-Benz S klasse. De bekendste modellen van Tatra komen uit de jaren '50, '60 en '70, zoals de "87", "600 Tatraplan" en "603". Daarna kwam de 613, waarvan er ook nog ruim 10.000 van zijn verkocht, maar aangezien West-Europa veel betere alternatieven heeft is de auto hier bijna nooit te zien. Echter, voor de tweede wereldoorlog bouwde Tatra ook al auto's, alleen zijn de stukken minder bekend geworden. Mijn mond viel dan ook open toen ik las dat de afgebeelde auto van dit merk is! Tussen 1932 en 1938 rolde deze prachtige kolos van de band, aangedreven door een 5,9 liter V8 die 120 pk leverde, waarmee de auto 140 km/u haalde! Nog best aardig voor de dertiger jaren toch? Deze 2500 kg wegende auto was in die tijd dus nog eerder een concurrent van de Phantom II en III dan van de Benzen uit die tijd, gezien de wel erg indrukwekkende getallen.

Bugatti Type 57 Atalante



Een andere auto die op schiphol werd gespot is deze waanzinnige Bugatti, min of meer het segment van Rolls-Royce, maar dan sportiever en artistieker. Type 57 is een legendarische modellenreeks uit de jaren '30 geweest, met een enorme diversiteit aan uitvoeringen en koetsopbouwen. De Atalante was één van de allerbekendste, en zal dus een redelijk groot aandeel hebben in de 650 exemplaren die tussen 1934 en 1940 werden gebouwd. Allereerst was de 57-reeks opgedeeld in modellen met verschillende motorvermogens. De 3,3 liter 8-in-lijn leverde 135pk, 140 vanaf 1935, maar in de C-uitvoeringen was dat zelfs 160. in de S-uitvoeringen levert het blok 180 pk, en in de SC uitvoeringen zelfs een zeer nette 200 pk! 61 pk per liter in de jaren '30 dus, efficiënte motoren!

Bizzarrini P538



Alsof een Bizzarrini nog niet bijzonder genoeg is, gaat het hier ook nog om een Gran Turismo auto, niet om een 1900 of 5300 "gewoon voor op straat". Er ligt dan ook een Lamborghini 4,0 V12 in die 450 pk levert bij maar liefst 10.000 toeren per minuut, niets voor in het verkeer dus. De auto was gemaakt in de fabriek van Bizzarrini door Giotto Bizzarrini zelf, maar omdat hij toen in dienst was bij Lamborghini, èn hier een Lamborghini motor in ligt, wordt de auto vaak gerelateerd aan Lamborghini.

Bentley 8-Litre Gurney Nutting Sportsman Coupe 1931



Naast alle sportwagens die Bentley in de jaren '20 en '30 bouwde, waren er onder deze naam ook luxueuze auto's verkrijgbaar die moesten concurreren met auto's zoals Rolls-Royce. De Bentley 8 Litre was een concurrent van de Phantom II, maar werd slechts 100 keer verkocht wegens zijn aanzienlijk hogere prijs. Er lag dan ook een waanzinnig grote motor in, een 8 liter zescilinder. Deze motor levert 220 pk bij 3500 toeren per minuut, en daarmee dus ook een enorm koppel! Dat karakter komt door de enorme slag van de cilinders. Het lage productieaantal komt trouwens ook door het feit dat het merk aan het begin van de jaren '30 werd overgenomen door Rolls-Royce. Over het gespotte exemplaar is trouwens nog leuke informatie te vinden! Allereerst weet de Britse "RDW" te melden dat het een exemplaar uit 1931 is, een andere site vertelt ons dat de koets uniek is, en oorspronkelijk geleverd is aan RAF kapitein John Moller, die de auto net als alle latere eigenaren met erg veel zorg onderhield. In 1997 won de auto de prijs voor "Best Vintage Bentley" tijdens de Bentley Driver's Club meeting. Aan het begin van deze eeuw werd de auto verkocht aan een Amerikaan, die er al gauw een tweede prijs win in zijn klasse op Pebble Beach. Ten slotte werd de auto in 2006 verkocht bij de autoveiling op Amelia Islands voor een bedrag van € 1.162.937. Ja, dat zijn zeven cijfers.
Enkele links bij de Bentley:
Link 1
Link 2
Link 3

Ferrari 250 GT Ellena



Ten slotte werd er ook nog een prachtige elegante Ferrari uit de eind jaren '50 gespot, genaamd "Boano". Dat was de naam van de koetsenbouwer, want de ontwerper, Pininfarina, bouwde de auto's lang niet altijd zelf. Ook de koetsenbouwer Ellena was betrokken bij de productie van dergelijke auto's, de 250 GT Ellena en de 250 GT Boano zijn dan ook ongeveer dezelfde auto's. Zoals elke andere uitvoering uit de legendarische 250 GT serie was ook deze uitgerust met de 2.953cc V12, een prachtig meesterwerk van motorenbouwer Colombo, die in deze auto 220 pk leverde. In andere auto's, zoals de 250 GT S.W.B. Berlinetta, 250 GTO en 250 LM kwam hier zelfs 240 tot 310 pk uit. Van de Boano/Ellena werden er 128 gebouwd tussen 1956 en 1958.

Phantom VI Hearse



Wie wil er nou graag dood gaan? Als je weet dat je achterin deze auto ligt denk er nog best mensen zijn de afweging maken, het is toch echt de meest exclusieve lijkenauto die ik me kan herinneren. De basis is een Phantom VI, één astronomisch dure Rolls-Royce die in 1968 de Phantom V afloste en maar liefst tot 1991 in productie bleef. Er werden er dan ook weinig van verkocht, in het laatste gedeelte van zijn productieperiode was het immers al een verouderd model geworden. Maar om terug te komen op de afgebeelde lijkenwagen, het is niet bekend hoeveel er van zijn gemaakt maar over een bepaald exemplaar, wèl is er over een ander exemplaar wat bekend. Dat was een Phantom VI uit 1969 die aan het einde van de jaren '70/begin jaren '80 werd omgebouwd tot lijkenwagen. Het is dus waarschijnlijk dat deze oorspronkelijk ook een standaard Phantom VI was, óók omdat het (vrijwel) hetzelfde model lijkenwagen is, als die uit 1969.

Silver Shadow Shooting Brake Safari



Een andere leuke creatie op basis van een Rolls-Royce is deze bijzondere stationcar op basis van een Silver Shadow I uit 1967, genaamd Safari. Er is maar weinig bekend over de auto, bijvoorbeeld dat de auto onder andere in 1977 is gebouwd en een waarde heeft van rond de vijftigduizend pond. Hoeveel er van gemaakt zijn is niet bekend, er zijn wel foto's te vinden van enkele modellen, ook brakes die net iets anders zijn gebouwd. Helaas dus weinig informatie over deze uitvoering, mocht iemand er meer over weten, zou deze dat ons dan kunnen mailen?

Delage D8-120 Pourtout Coupe



Zelfs door de matige kwaliteit van de foto's heen kun je meteen zien dat het gaat om een ongelooflijk bijzondere auto, alleen de vorm van de achterruitjes zegt al genoeg; dit is een auto die thuis hoort op Pebble Beach. Na wat speurwerk op Google blijkt de auto op Pebble Beach ook prijzen in de wacht te hebben gesleept, in 2004 werd hij tweede in zijn klasse, welke auto zou er dan in hemelsnaam eerste zijn geworden? Tussen 1938 en 1939 zijn er 66 exemplaren van gebouwd, stuk voor stuk met een prachtige, opvallende, royaal vormgegeven flamboyante koets, kijk bijvoorbeeld eens op Figoni & Falaschi. Ook dit exemplaar is weer te vinden op het internet https://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=2356) , wat is de wereld toch klein!

Armstrong-Siddeley Hurricane



Alweer een merk uit de oude doos. Armstrong-Siddely was een Brits automerk dat een hele bestaanshistorie achter zich had voor het daadwerkelijk Armstrong-Siddely heette. Zo werd het opgericht als Siddely Autocars, en waren de auto's gebaseerd op Peugeots. I 1905 ging het merk in fusie met Wolseley, daarna nam Deasy het over en werd het Siddeley-Deasy, en uiteindelijk heetten de auto's weer gewoon Armstrong-Siddeley. Het afgebeelde model is van vlak na de oorlog, tussen 1949 en 1953 rolden ze van de band. Daarvoor werden er ook Hurricanes gebouwd, maar die hoorden bij de "16 HP modellen" die dus in 1949 werden vervangen door modellen met de 2,3 zescilinder, zoals in deze auto. Best klein als je je realiseert hoe inefficiënt motoren toen waren, en hoe veel deze auto op schaal moet brengen. Het model wordt vaak onder één noemer genoemd met de andere 16/18 HP modellen, daarvan zijn er nog 932 bekend bij de Armstrong-Siddeley Owners Club. Of de Hurricane met 2,3 zescilinder daar ook bij hoort is niet bekend.

Rolls-Royce Silver Cloud H.J. Mulliner Drophead Coupé



Bentley's en Rolls-Royce's met speciale koetswerken fascineren mij, ik vind beide merken schitterend en ik vind het helemaal mooi als ze nog eens extra bijzonder zijn, bijzonderder dan de standaard modellen. Dat is een reden dat deze auto bij de selectie zit, maar daarnaast is het ook een heel erg kostbare auto. Van deze uitvoering zijn er namelijk maar 107 gebouwd (series II), en die 107 eigenaren zijn allemaal zo trots op hun mooie autootje dat ze er alleen vanaf willen als je ze zo'n honderd mille schuift, maar de meeste houden ze liever zelf, thuis, in hun garage.

Rolls-Royce Phantom III



Veel verder dan Phantom III kwam ik bij deze auto eigenlijk niet, sowieso is het al moeilijk om even te gokken welke firma de koets heeft gebouwd. Zeker bij deze buitengewoon merkwaardige buitenzijde, dat is zeker geen koetsenbouwer die alledaagse koetswerken heeft geleverd, ik denk zelfs dat ze maar een paar chassis' hebben voorzien van opbouw. De auto is voorzien van Suïcidedeuren, omdat die constructie in die tijd veel makkelijker was. Tegenwoordig zien we dat natuurlijk terug bij de huidige Phantom, die dat heeft als leuke gimmick. Dat soort deuren heten "Suïcidedeuren" omdat ze heel onveilig zijn. Als ze namelijk een beetje openstaan tijdens het rijden klappen ze open door de druk, terwijl gewone deuren in zo'n situatie juist dicht worden geduwd.

Jaguar MK IV Drophead coupé



We sluiten af met een bijzondere en heel erg mooie Jaguar, gelukkig hebben ze de two-tone combinatie binnen de perken gehouden. Dat gooit nogal eens roet in het eten namelijk, maar donkerrood/zwart staat prima. Dit model is geproduceerd van 1935 tot en met 1949, toen de auto werd vervangen door de MK V. Overigens wordt er vaak naar de auto's verwezen als 1½ Litre, 2½ Litre en 3½ Litre, zonder MK IV dus. Voor de tweede wereldoorlog heette de auto echter nog SS, wat een afkorting was voor Swallow Sports, aangezien die afkorting tijdens WO II al ergens anders voor werd geclaimd heetten de auto's daarna MK IV, of dus gewoon 1½ Litre, 2½ Litre , 3½ Litre. Hiervan werden er respectievelijk 13.046, 7.230 en 5.424 gebouwd.

Reageer!

Reacties op dit artikel