Topspots!

  • Emil
  • 21-11-2008 19:30
  • 7030
  • 24

Topspots!

De topspots zijn er om nogmaals een aantal bijzondere en exclusieve spots te laten zien die de afgelopen tijd voorbij kwamen. Met de winter in aantocht kunnen we het weer een stukje rustiger aan doen. Voor het einde van dit prachtige jaar kunnen jullie ieder geval nog een serie topspots lezen waarna we in 2009 weer terug keren! Belangrijk om even te weten is dat er binnenkort ook weer een topspot van het jaar wedstrijd wordt gehouden! Houdt onze frontpage goed in de gaten want in december barst het feest weer los!

Alfa Romeo 8C Competizione
Van de 500 exemplaren waren er destijds ongeveer tien bestemd voor Nederland, nu zijn het er iets meer geworden. Van de Spider van deze prachtige wagen komen vijftien exemplaren naar Nederland. In eerste instantie werd gevreesd dat de 8C nooit in productie zou gaan maar een nieuwe CEO aan het roer bij Alfa Romeo gaf toch het groene licht. Volgens velen is het één van de mooiste auto’s ooit, volgens Jeremy Clarkson van Top Gear rijdt het ding dramatisch! Wellicht dat een eventuele 8C GTA hier verandering in gaat brengen.





Bentley Brooklands
Met een lengte van bijna 5,5 meter is deze Engelse slee langer dan bijvoorbeeld een S-klasse. Hij is echter bedoeld als zeer luxueuze coupé voor vier personen. Daarmee is het één van de grootste auto’s op dit moment verkrijgbaar, tevens één van de duurste met een prijs van meer dan € 500.000,-. Met de extra opties ben je al gauw zes ton kwijt, voor dat bedrag koop je bijvoorbeeld ook een Phantom. Deze is echter niet gelimiteerd tot 550 exemplaren. Iedere Brooklands wordt naar wens gemaakt waarbij de wensen geen grenzen kennen. Het interieur zal dus op nagenoeg iedere Brooklands uniek zijn. De volledige productie zal zo langzamerhand wel uitverkocht zijn, een groot gedeelte van de kopers zullen naar verwachting veel mensen met “oud geld” zijn.




Bugatti Veyron 16.4
De ultieme bolide voor iemand met teveel geld, een drang naar vermogen en uiteraard snelheid. Met 300 exemplaren lijkt hij behoorlijk exclusief, maar het is een model dat geregeld op de openbare weg verschijnt. De grote factor die bijdraagt aan het feit dat hij veel gespot wordt, is de makkelijke handelbaarheid van de Veyron. Met 1001 pk zou je denken dat je nergens fatsoenlijk weg kunt rijden. De auto biedt echter alles wat een luxueuze limousine ook doet. Voor velen een inbreuk op het karakter van een supercar, voor anderen juist een optie om eindelijk een supercar te bezitten die bruikbaar is. Niet alleen in rijke westerse landen wordt hij dus verkocht, ook in Turkije rijdt tenminste één Veyron rond! We zijn benieuwd hoeveel unieke exemplaren van de Veyron uiteindelijk op Autogespot komen te staan.





Donkervoort D8 GT Coupé
Vorig jaar januari kwam Donkervoort met het bericht dat ze voor het eerst in hun geschiedenis met een dichte Donkervoort zouden komen. Dankzij het gebruik van lichte materialen is het gewicht van de D8 Coupé maar 20 kg toegenomen ten opzichte van een open D8. Het maximale vermogen dat bij de fabriek mee wordt gegeven is 270 pk. Meer dan genoeg voor zo’n lichte auto als de GT. De planning is dat er ongeveer 50 Coupés per jaar worden verkocht. Met nog maar één uniek exemplaar is het echter wel een erg exclusief model. Meneer Donkervoort bestuurt de auto ook nog eens zelf. De vraag die rest is dus of er al enkele exemplaren verkocht zijn aan de consument?




Ferrari 288 GTO
De 288 GTO kun je een beetje zien als de eerste supercar van Ferrari, hierop volgden bekende F-series, tot aan de Enzo toe. Inmiddels is Ferrari bezig met een nieuwe supercar waar nog volop over gespeculeerd wordt. De naam GTO staat voor Gran Turismo Omologata. Ferrari werd verplicht 200 exemplaren te maken voordat men deel kon nemen aan races. Uiteindelijk reden er 272 handgemaakte exemplaren uit de fabriek in Italië. De Nürburgring is normaliter een plek waar je niet opkijkt van een supercar, een 288 GTO is alleen van een geheel ander kaliber dan de grote merken die je normaal gesproken ziet bij de Nürburgring.




Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione Conversion
Monaco, Londen, Düsseldorf, Laren? We zouden dit kleine dorpje in de provincie Noord-Holland zo bij de lijst van plaatsen kunnen toevoegen waar je niet op moet kijken van een topspot! Ook deze omgebouwde 365 was een primeur op Autogespot. Het betreft een exemplaar dat in 1980 omgebouwd is naar een Competizione, in totaal werden maar zes van dit soort varianten gemaakt, samen met de vijftien originele Competizione versies die werden gemaakt. Appeltje had samen met enkele anderen het geluk deze prachtige Ferrari te spotten op een zondag.




Ferrari 612 Scaglietti GP
In totaal werden negen van deze 612 GP’s speciaal gemaakt voor de Zwitserse markt. Hiervan is dit het derde unieke exemplaar, behoorlijk indrukwekkend! Het idee is ontstaan bij Giulio Zauner, de baas van Ferrari Zwitserland. Er waren twee redenen om dit project op te zetten. Ten eerste om het 40-jarig bestaan van Ferrari in Zwitserland te vieren en ten tweede om de eerste Zwitserse Grand Prix zege 1949. De 612 GP heeft het GTC–Handlingpack om de sportieve aspiraties naar boven te halen. Verder blijft het een luxe slee voor vaste klanten in het rijke Zwitserland. Mocht je zo’n GP spotten en je kunt een praatje met de eigenaar maken, vraag eens naar zijn collectie! Het eerste waar je de GP aan kunt herkennen is natuurlijk wel duidelijk, de opvallende duotone kleur!




Ferrari F40
Van de F40 werden vanwege zijn grote populariteit 1337 exemplaren tussen 1987 en 1992 geproduceerd. Het is van de supercars die Ferrari in zijn levensjaren op de markt bracht dus veruit de meest populaire. Tot op heden is het nog steeds een auto die zeer geliefd is bij echte petrolheads. Vooral mensen die op zoek zijn naar de ultieme auto van Ferrari, is de F40 er één van. Het is verreweg één van de meest pure auto’s die het merk ooit gemaakt heeft. De auto wordt aangedreven door een relatief kleine motor, een V8 namelijk. Mede dankzij het gebruik van turbo’s komt het vermogen uit op 478 pk, in combinatie met het lage gewicht van 1100 kg is deze F40 een echte supercar!




Ferrari Enzo
In Saint-Tropez wist de Belgische spotter Ndevroe een zwarte Enzo op de gevoelige plaat te leggen. Een 660 pk sterk beest wat als code naam F60 kent, de laatste supercar van de indrukwekkende reeks supercars van Ferrari. Zoals ik al eerder schreef is Ferrari bezig met een nieuwe supercar die dit unieke kanon moet verpulveren. Daarmee heeft Ferrari de lat wel erg hoog gelegd, want zes jaar na dato is deze Enzo nog steeds zeer indrukwekkend. Hij weet zijn mannetje te staan tussen de gevestigde orde. Het laatste exemplaar van deze exoot werd geschonken aan de inmiddels overleden Paus. Mocht je op zoek zijn naar een tweedehands Enzo dan zul je meer dan het oorspronkelijke bedrag op tafel moeten neerleggen, in Nederland ruim € 900.000,-.




Ford GT
Een echte Amerikaan zie je niet zo gauw in Europa. Ook is de interesse voor de daadwerkelijke muscle car gewoon niet zo hoog. Men heeft liever iets van Duitse of Italiaanse makelij. Echter, ook de auto’s afkomstig uit de Verenigde Staten hebben hun charme. De Ford GT is één van deze auto’s. De afgelopen maanden kwamen er twee exemplaren langs die in Nederland gespot werden! Met 4500 exemplaren is de GT in deze topspots één van de minst exclusieve exemplaren, maar dat is een relatief begrip.




Ford GT Heritage Edition
Van de Ford GT werd in 2006 nog een gelimiteerde versie uitgebracht die door het leven gaat als de Heritage Edition. Puur om de legendarische overwinningen op Le Mans te vieren in de jaren 1968 en 1969. De Heritage is duidelijk herkenbaar door de prachtige Gulf striping. Motorisch is hij gelijk aan de normale Ford GT, 550 pk uit een door een compressor aangedreven V8. In Europa zijn er een handvol van deze edities, de grootste kans dat je er één tegen kunt komen op een mooie zaterdagmiddag is in het altijd verrassende Düsseldorf, daar verschijnt er namelijk regelmatig één.




Gumpert Apollo
Een stuk minder mooi, maar niet minder indrukwekkend is deze supercar afkomstig uit Duitsland. Met de naam Gumpert heb je, wat de automarkt betreft, een zware opgave tussen exotische namen als Ferrari en Lamborghini. De basis van de auto is een licht chassis, hij wordt aangedreven door een V8 van Audi. Dankzij finetuning van Gumpert levert een basis-Apollo 650 pk. Ben je niet tevreden met deze hoeveelheid vermogen? Dan kun je altijd kiezen voor de “Sport”, deze geeft je de beschikking over 800 pk! Het is met recht dus één van de snelste productieauto’s ter wereld, ondanks het hondslelijke uiterlijk. Je koopt hem dan ook niet om zijn exotische naam of exotische uiterlijk. Deze machine is gemaakt om hard over elk willekeurig circuit te gaan, zo ook het Top Gear baantje waar hij een monsterscore neerzette. Een typisch stukje Duitse techniek, verre van mooi, maar verder een beestachtig goede auto!




Jaguar XJ220
Stage lopen is leuk, vooral in het buitenland zoals veel studenten ervaren. Brammos zit op dit moment in Parijs waar hij een stage loopt van vijf maanden. In het weekend heb je dan gerust de mogelijkheid om eens even te spotten in de hoofdstad van Frankrijk. Zijn eerste topspot heeft hij al binnen gehaald! Deze brute XJ220 werd gespot voor het wereldberoemde Ritz Hotel bij Place Vendôme, een plek waar onder andere Victoria Beckham graag komt. Parijs lijkt mij persoonlijk niet echt de meeste ideale stad om een rondje in te rijden met deze Britse supercar. Echter, wanneer je naar deze lichtstad komt om de pimp uit te hangen heb je zeker de goede auto te pakken. Van een Ferrari of Lamborghini wordt immers in dit soort grote steden niet echt meer opgekeken. Auto’s als een XJ220 horen tot de categorie buitengewone supercars. De XJ220 is helaas een mislukt project geweest van enkele mensen van Jaguar die in hun vrije tijd hun passie storten op deze klassieker. Slechts 281 exemplaren werden gemaakt, hiervan is Elton John één van de bezitters geweest.




Isdera Autobahnkurier AK 116i
Tussen al het pk geweld wat al voorbij is gekomen is deze Autobahnkurier wel een apart eendje. Wie denkt dat dit een klassieker is heeft het mis, dit model stamt namelijk uit het jaar 2006, twee jaar oud dus maar! Deze slee heeft twee V8 motoren die bij elkaar 600 pk produceren. Dat is meer dan bijvoorbeeld de Ford GT en nagenoeg evenveel als een CL65 AMG. Dankzij vierwielaandrijving blijft het vermogen ook controleerbaar. Het uiterlijk lijkt klassiek, maar onderhuids is het dus een aardig vlotte auto! Tijdens het Oldtimergala Schwetzingen werd de AK 116i voor het eerst getoond aan het grote publiek.




Isdera Imperator 108i

De tweede Isdera in deze serie is er één waar over 50 jaar nog over gepraat gaat worden. Er werden 30 exemplaren gemaakt. In Düsseldorf werd het derde unieke exemplaar door de spotters Jaggie en Papiertje gespot. Dit zijn volgens velen de spots waarvoor je naar deze stad komt. De 50 of 100 Porsches die je namelijk op een dagje spotten aan de Kö tegenkomt, vervelen op een gegeven moment ook. Qua uiterlijk is deze Isdera niet moeders mooiste, maar exclusief is hij zeker.




Maserati MC12
Het voorgaande model zal het jongere publiek minder interesseren dan deze spot, een Maserati MC12. De exoot heeft alle nodige ingrediënten om het hart van een klein spottertje sneller te doen kloppen. Maar natuurlijk kijken ook niet-spotters op van deze bizarre creatie! Tony had het geluk om één van de 50 handgemaakte exemplaren te spotten in Zwitserland. Voor Maserati was het een comeback in de racerij. Voor de autowereld was het een nieuwe supercar die de geschiedenisboeken in zal gaan. Een tijd terug wist de Maserati MC12 op de Nürburgring een supersnelle tijd neer te zetten van 7 minuten en 24,29 seconden. Dat is, op de Viper ACR na, de snelste tijd die ooit werd neergezet. Dit is niet een auto die bedoeld is voor een willekeurige consument. Voor een prijs van € 600.000,- exclusief belasting kreeg een goede klant van dit Italiaanse merk de mogelijkheid een Maserati MC12 aan te schaffen.




Mercedes SLK55 AMG Black Series
De SLK55 AMG is altijd een leuk autootje om te bewonderen. Top Gear presentator Jemery Clarkson is er gek op, hij heeft er zelfs één. Niet supergoed, maar een geweldige fun-factor. Om deze fun-factor te verhogen kwam AMG in 2006 met een gelimiteerde oplage die door het leven gaat onder de naam “Black Series”. Een lichtgewicht variant die bedoeld is om op het circuit stukken beter te presteren. Ondanks dat staan AMG’s niet bekend als lichtgewicht auto’s, een extra 40 pk zou de auto nét wat beter moeten laten presteren. Verder zitten alle geintjes er op die je nodig hebt op het circuit en die optisch leuk zijn. Het enige nadeel is dat het dak niet open kan!




Mercedes SLR McLaren 722 Edition
Ietsje sneller dan een normale SLR, maar toch zo geliefd! Alleen het uiterlijk van de 722 is een grote vooruitgang. Wereldwijd zijn er in 2006 150 exemplaren verspreid. In grote Duitse steden maak je een redelijk kans zo’n kanon tegen te komen. Van de 722 is inmiddels ook een Roadster geïntroduceerd. Motorisch gelijk, alleen dat dakje maakt de sensatie stukken groter. Leuk voor erbij, naast je andere auto’s. Helaas was de 722 destijds behoorlijk prijzig, € 650.000,- moest je overmaken op de rekening van Mercedes.





Lamborghini Miura P400 S
De S van Sprinto en dat kon deze Lamborghini zeker wel toen hij in 1968 voor het eerst werd getoond. Zijn fraaie V12 kreeg een totaalvermogen van 370 pk wat de topsnelheid bracht op 288 km/u. Het sprintje naar de 100 km/u gebeurde in een vlotte 5.6 seconden. Het Lamborghini registry vertelt ons dat dit de enige grijze Miura P400S is die in Duitsland rijdt. Verder zijn er nog enkele andere exemplaren, maar het aantal komt niet boven de tien. Dit toont nog maar eens aan hoe exclusief dit model van Lamborghini is. Geliefd bij alle leeftijdscategorieën en één van de meest fraaie bolides ooit geproduceerd.




Lamborghini Countach 25th Anniversary
Iedereen is altijd in voor een feestje, Italianen zeker. Een lekker wijntje en enkele schone vrouwen, al zal dat niet zo zijn bij een autofabrikant. Geeft ook niet, echt passend is het natuurlijk niet. In 1988 bestond de fabriek 25 jaar en voor de heren een reden om met een speciaal model te komen. Destijds was de Countach de gelukkige die een speciale kuur onderging. Van binnen werd deze supercar luxer gemaakt met onder andere automatische airco en leren zetels. Met 660 exemplaren is deze 25th Anniversary verreweg de meest succesvolle Countach, ofwel wederom een feestje voor Lamborghini!




Lamborghini Diablo SE30 Jota
Zeven jaar later komt Lamborghini met hetzelfde idee, ditmaal om het 30-jarig bestaan van het Italiaanse merk te vieren, hoera! De twee broers Mauske en Manfred stonden langs dezelfde weg bij de Ring om deze nog exclusievere SE30 vast te leggen, namelijk een Jota! Deze heeft een paar kleine extra's als wat meer spoilerwerk en de Italianen hebben nog wat lopen spelen met de leidingen in de motorruimte. Hoeveel zijn er gemaakt? Twaalf stuks maar! Deze prachtige auto heeft nóg meer vermogen dan een standaard SE30, namelijk 600 pk. De prestaties zullen er dus niet om liegen. In Amerika schijnt een tijd terug een Jota gecrashed te zijn, een simpele rekensom vertelt ons dat er dan nog maar elf stuks over zijn.




Lamborghini Espada
Met deze Lamborghini wist spotter Redline een overwinning te behalen bij de fotowedstrijd. Het gaat bij topspots natuurlijk om de spots. Deze Espada dateert uit de jaren '60 en '70. Tijdens deze tienjarige periode van productie liepen 1217 exemplaren van de band in Sant'Agata Bolognese. Lamborghini was in zijn eerste jaren vele malen exclusiever dan tegenwoordig. Qua looks is het merk eigenlijk weinig veranderd, iets serieuzer en wat strakker, maar nog steeds zeer exotisch. Lamborghini heeft in 2005 kort nagedacht over een terugkeer van de Espada, helaas werd hier vanaf gezien. De vierdeurs Estoque is misschien wel een beetje te zien als een mogelijke opvolger.




Lamborghini Gallardo SE
Altijd leuk die speciale edities, ze leveren de producent wat extra centjes op en jij bent net iets specialer dan de rest van de groep! Daar komt het bij de Gallardo SE eigenlijk ook op neer. In 2005 werd deze auto getoond en slechts de kleine details verraden dat het om een SE gaat. Het enige wat daadwerkelijk opvalt is de two-tone kleur, op deze gespotte is dat geel met zwart. De V10 is iets gekieteld naar 520 pk om in het café iedereen wijs te maken dat het een daadwerkelijk groot verschil is ten opzichte van de normale Gallardo. In totaal was er voor 250 gelukkigen een Gallardo SE beschikbaar. Op Autogespot staan 78 exemplaren, een leuk aantal dus!




Lamborghini Gallardo Nera
Nera staat voor zwart. Dat is hetgeen waar deze opgeleukte Gallardo dan voor staat. Motorisch hebben de gekke Italianen hun handen schoon gelaten. Optisch is er wel degelijk een verandering zichtbaar, namelijk de matzwarte onderdelen. Welke kleur is tegenwoordig hip? Juist, matzwart. Een chique modelletje dus dat met slechts 185 exemplaren iets begerenswaardiger is dan de Gallardo SE. In het interieur krijgt de eigenaar twee kleuren, wit en zwart.





Lamborghini Murciélago LP640 Versace
Marokko is niet echt een land waar je aan supercars denkt. Volgens mij kan de stad Casablanca echter nog best wel een leuke spot opleveren. Zo werd vanuit Dubai een LP640 Versace naar deze stad gehaald. Dat niet iedereen krap bij kas zit in Marokko kunnen we ook wel concluderen als we de spots uit deze stad bekijken. De Versace is, net als hiervoor genoemde Lambo’s, eigenlijk niet direct herkenbaar als gelimiteerd. Enkel de Versace logo’s die in het interieur te vinden zijn en het logo op de zijkant van de deuren veranderen dit. Verder is bekend dat er tien exemplaren geleverd zijn als black on black en tien exemplaren als wit op zwart. Later besloten Versace en Lamborghini nogmaals samen te werken met als resultaat een Roadster met Versace opsmuk. Ons aanbod van Versace exemplaren telt vier unieke exemplaren. Grote kans dat mensen uit de modewereld van Lamborghini de mogelijkheid hebben gekregen destijds een Versace te bestellen. Het moet gezegd worden, deze auto past toch perfect bij dit soort mensen?




Lamborghini LM002
Een Lamborghini die je niet direct als exotisch zou omschrijven. Eerder een SUV die te lang in de sportzaal is gebleven. Het is ook een beetje waar, deze kuur komt van Lamborghini zelf. De V12 uit de Countach heeft zijn plekje onder de LM002 namelijk opgeëist. Een bochtenpiloot is de LM002 niet. Het uiterlijk zou je moeten doen denken dat hij uit het jaar nul stamt, maar het valt nog mee, de laatste LM002 dateert uit 1992. Dat deze Rambo-Lambo niet zo populair blijkt te zijn is eigenlijk heel logisch. Het verbruik is enorm, het uiterlijk is niet echt iets waar je mee kunt pochen. Het enige waar je daadwerkelijk trots op kunt zijn is het vermogen en het geluid.





Lamborghini Reventón
Een behoorlijke rij Lambo’s kwam voorbij. Deze Reventón is de nieuwste en bij verre ook de meest indrukwekkende. Het rijke emiraat Abu Dhabi spant toch wel de kroon met deze bizarre spot. Naast de creatieve en bizarre lijnen is het vermogen ook nog eens meer dan dat van een standaard LP640, namelijk 650 pk. De topsnelheid zal hoog genoeg liggen en om de prestaties hoef je je ook niet druk te maken. Het meest bijzondere is het design van deze moderne supercar. De lijnen zouden in 2100 nog modern zijn op een supercar! De auto werd getekend en daarbij werden straaljagers in gedachten gehouden om tot deze creatie te komen. Een hate-it-or-love-it design. Voor de prijs van 1.000.000 euro is hij extreem duur en maar twintig exemplaren maken hem ook tot één van de zeldzaamste auto’s ter wereld. Het is een hedendaagse klassieker, waarmee Lamborghini in 2007 weer aangaf waar het merk voor staat, krankzinnigheid!




Pagani Zonda C12-S
In Engeland bevinden zich erg veel exoten, de mensen zijn ware autoliefhebbers. Het weer laat nog wel eens te wensen over, regen, regen en nog eens regen. Mocht je een ware supercar bezitten en je wilt op de zondagmiddag een lekker stuk gaan rijden dan kan het weer je behoorlijk dwars zitten, zeker wanneer je 550 pk tot je beschikking hebt. In Schotland werd in Annan deze prachtige zilveren kogel geplaat. Volgens één van de reacties staat de auto te koop. Deze C12-S is de opvolger van de eerste serie Zonda die al sinds 1999 in productie is. Hij is nét wat scherper en sneller gemaakt. Slechts vijftien exemplaren van de C12-S zijn er uit de kleine fabriek gerold.




Pagani Zonda C12-F
Vijf jaar later debuteerde de C12-F op de autoshow van Genève. Wederom verbeterd, dus nog sneller! Nog steeds wordt de auto voortgestuwd door de machtige V12 van Mercedes-AMG. Deze 7.3 liter produceert in de C12-F een monsterlijk vermogen van 602 pk, genoeg om bijna elke supercar voor te blijven. In Monaco, waar anders, werd dit kanon gespot. De bijzondere kleurencombinatie en fraaie foto’s maken de spot nog leuker om te bekijken. Er zijn van de vijfentwintig gebouwde wagens geen exemplaren naar de Verenigde Staten gegaan. In principe niet zo erg, want deze hebben natuurlijk hun eigen supercar. Deze hypercar is voor velen een droom om te spotten. Alles klopt namelijk aan een Pagani. Exclusief, bijzonder schoon, snel, prachtig afgewerkt en ga zo maar door.




Pagani Zonda F Roadster
Eén Zonda bij de serie topspots zien is al super, maar drie in totaal was ook iets waar wij niet op hadden gerekend. De laatste is een Roadster variant van de Zonda F, en wederom in Monaco! De auto is geregistreerd in Letland, nog veel bijzonderder dan een Zonda die ergens in Monaco zou bivakkeren. Hij is in dit rijke staatje wel op de juiste locatie gespot, in Letland zouden hele dorpen uitlopen om dit “wereldwonder” te aanschouwen. Net als de C12-F zijn er van de Roadster ook maar vijfentwintig gemaakt. Het is heerlijk hoe gelimiteerd de Zonda’s blijven. Deze zijn niet bedoeld voor het grote publiek of voor de rappers die op zoek zijn naar een pimp auto voor een nieuwe videoclip. Daarvoor kunnen ze aankloppen bij Rolls Royce of Lamborghini. In Italië is dit dé supercar op dit moment. Rond 2010 wordt een nieuwe Pagani verwacht waarmee op dit moment nog druk wordt getest.




Porsche 959
Onder andere Bill Gates is eigenaar geweest van een Porsche 959. Een supercar van Porsche is het, die tussen 1986 en 1989 werd gemaakt. Hij lijkt vooral op de 993, alleen dan nét iets specialer, vind ik altijd. Dat is hij ook, dit is een legendarische auto die geroemd wordt bij echte liefhebbers. Hij mag gezien worden als een concurrent van de Ferrari F40. De auto was erg duur en Porsche moest zelfs geld toeleggen om ervoor te zorgen dat er 268 straatlegale 959’s werden gemaakt. Hij wordt aangedreven door een zescilinder die dankzij behulp van turbo’s rond de 450 pk produceert. Daarmee moet je in 3.7 seconden naar de 100 gelanceerd kunnen worden, een Carrera GT is zelfs trager! Tegenwoordig is een handjevol van deze fraaie Porsche’s te koop. Dus mocht je opzoek zijn naar een echte supercar-klassieker is dit wellicht wat…




Porsche 993 GT2
Is het een echte?! Dat is wat iedereen zich altijd afvraagt wanneer er weer een 993 “GT2” op Autogespot verschijnt. Een groot gedeelte is namelijk een replica en de echte zijn moeilijk te onderscheiden. De GT2 kan gezien worden als de ultieme 993 waarbij alle overbodige onderdelen verwijderd werden om maximale prestaties te leveren. Vierwielaandrijving werd bijvoorbeeld verwijderd. Helemaal terug naar de basis dus, rolkooi erin en alles wat overbodig is eruit halen. De auto had ook nog eens 450 pk. Een beangstigende auto dus deze GT2. Wel beleef je de ware sensatie van het autorijden en zeker in een Porsche is dit uniek.




Porsche Carrera GT
Een altijd welkome gast is de Carrera GT, hij blijft gewoon goed! Nog vind iedere spotter het een sensatie om de laatste supercar van Porsche voor eeuwig vast te leggen. De auto was eindelijk eens wat anders dan alle standaard 911’s en andere meuk die Porsche op de markt bracht. De auto is voor velen een droomauto en zal dat voorlopig ook nog blijven, ondanks het feit dat hij bijvoorbeeld nagenoeg geëvenaard is door de 997 GT2. Ongeveer de helft van het geproduceerde aantal Carrera GT's verblijft in de Verenigde Staten, een ander groot gedeelte is te vinden in Duitsland en de Verenigde Arabische Emiraten. Het is de derde supercar van Porsche na de 959 en de GT1.





Spyker C8 Spyder

De tweede Nederlandse trots bij deze grote editie topspots is een Spyker. Ze worden maar langzaam verkocht over heel de wereld. De C8 is een extravagante supercar die dankzij een Audi V8 tot het leveren van fraaie prestaties in staat is. Het is echt een showauto, waarmee je lekker rustig door een chique winkelstraat kan paraderen. Aandacht krijg je namelijk altijd met dit stukje Neerlandsch trots. Ook in Londen val je op, zeker als je weet dat het er stikt van de Bentley's en andere luxe ongein. Het is alleen de vraag wie het lef heeft om in zo’n prachtige auto rond te rijden. Hopelijk komt volgend jaar de D12 eindelijk op de markt, dan heeft Spyker er weer een tweede trots bij. Die SSUV past perfect naast een C8!




TVR Sagaris
De laatste spot van in totaal 37 unieke modellen die voorbij kwamen. Veelal Italiaans of Duits. Ook in Engeland weten ze nog steeds hoe ze een echte heldenauto moeten maken. Helaas is het rondom TVR behoorlijk stil. De Sagaris is een buitengewone auto voor rijke mensen die het gehad hebben met de ó zo gewone Continental GT en de onwijs saaie 911. Levensgevaarlijk maar een waar festijn op wielen is de Sagaris. Vederlicht en met 400 pk bedoeld voor het echte werk. Hij is gemeen, lastig, alles wat de doodgewone man niet durft te rijden. Een dosis zelfvertrouwen en rijervaring is nodig voor dit kanon. Het is een strijdbijl, die helaas niet meer gemaakt wordt, maar het is bekend dat er maar weinig echte helden zijn…

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag