Topspots!

  • Emil
  • 29-05-2008 15:28
  • 7320
  • 30

Topspots!

Graag willen wij jullie verzoeken te stoppen met spotten. De gigantische stroom topspots maakt het haast onmenselijk om te blijven schrijven over al deze superspots. Nee, natuurlijk niet! Hulde voor de vele prachtige spots weer de afgelopen tijd. Om de leukste nog eens te bewonderen, hebben wij voor jullie weer een nieuwe Topspots geschreven met onze inmiddels kapotte vingers…

Alfa Romeo 8C Competizione

Te beginnen met de vrouwelijke versie van de auto. Deze 8C verscheen de afgelopen weken bijzonder vaak voor de camera, de tel zijn wij dus inmiddels echt kwijt. Excuus als jouw vrouwtje er dan ook niet tussen zit. De overheerlijke lijnen, gelimiteerde oplage en naam maken deze 8C Competizione een topspot. De 500 exemplaren zijn inmiddels onderweg richting een eigenaar. De witte die Jan de Bouvrie in ontvangst heeft mogen nemen, is het enige exemplaar wat in deze kleur zal verschijnen. Rood en zwart zullen waarschijnlijk de meest gespotte exemplaren worden.



Aston Martin AMV8 Vantage N400

Met 240 exemplaren is deze baby-Aston twee keer zo exclusief als de hierboven genoemde Italiaan. Zowel van de open als dichte variant zullen dus 240 exemplaren gemaakt worden. Deze Aston staat voor het succes van het Engelse merk op de Nürburgring. Met 400 pk heeft dit kanon 20 pk meer dan een standaard V8. Echter het gewicht is ook nog eens verminderd door het verwijderen van onderdelen en gebruiken van exotische materialen. Qua uiterlijk is hij nét wat agressiever gelijnd voor het nodige uiterlijk vertoon. Ook van dit model werden aardig wat exemplaren binnen korte tijd op de site gedonderd, daarom enkele prachtige foto’s.



Aston Martin V8 Vantage Le Mans

We denderen rustig voort naar de volgende Aston Martin die wederom een stukje exclusiever is. Met 40 exemplaren is het een echte "Hard to spot" exoot. Met een prijskaart van ongeveer 250.000 pond kostte de auto een waar fortuin. Voor dat geld krijg je wel een 600 pk sterke Engelse auto die in staat is een topsnelheid van boven de 300 km/u te halen. Een Vanquish is de brute Aston hedendaags, deze echter van een kleine tien jaar terug!



Bentley Brooklands

550 worden er gemaakt, inmiddels drie gespot. Rest ons om geduldig te wachten op de overige 547 exemplaren die ergens wereldwijd een eigenaar treffen, lees maffia. Want qua looks is dit echt een hedendaagse maffiabak. De lage ruiten, het imposante front en wat te denken van die daklijn! Voor Bentley is het de meest krachtige V8 die men voorin heeft gedonderd. De 530 pk’s zijn dan ook goed voor behoorlijke prestaties, helemaal met een gewicht van over de twee ton. Het lijnspel doet je terugdenken aan de oude Continental en nog oudere Bentley’s. Dat laat het onderstaande plaatje ook zien.






Bugatti EB110 GT

Zodra het mooi weer is in Nederland komen de ultra-exclusieve bolides weer naar buiten. De Ratelband-Bugatti dus ook. Dit gespotte exemplaar is echter niet van hem. Deze eigenaresse werd zomaar in een woonwijk gespot door David. Wat uiterlijk betreft echt een oude supercar. Nieuwe supercars zijn zo strak en netjes gelijnd, maar deze vertoont nog een rauwe kant. Ondanks de verwoede pogingen met deze auto het merk nieuw leven in te blazen, verkochten de EB110’s slecht en ging het merk weer failliet. Het nieuwe model dat volgde zien jullie hieronder…



Bugatti Veyron

Juist, de meest platgeslagen Volkswagen ter wereld. Een geweldige bolide die met behulp van centjes van Volkswagen werd ontwikkeld en een dikke middelvinger opstak toen hij de beloofde 400 km/u doorbrak. Om deze bizarre snelheid te halen heeft men een kleine 8.0 W16 motor ook nog eens voorzien van vier turbo’s die samen, bij volgas, een vermogen van 1001 pk produceren. Meest verrassende aan de auto is dat het vermogen goed bruikbaar is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Carrera GT waar menig eigenaar het moeilijk heeft met zijn 612 pk’s. Vier exemplaren komen in deze reeks voorbij. Waaronder een nieuw Nederlands exemplaar die in het bezit is van de bekende man die ook een Bugatti EB110 SS, Jaguar XJ220 en andere exoten bezit.




Duesenberg Model J Boattail Speedster

Een klassieker tussen dit pk geweld moet kunnen. Duesenberg’s staan in het lijstje van de meest waardevolle auto’s die op deze inmiddels bijna zonder olie zittende planeet rondrijden. Amerikaanse bekendheid en autoliefhebber Jay Leno heeft zelfs meerdere van deze Duesy’s in zijn bezit. Daarnaast is dit eigenlijk één van de weinige klassiekers die wat ons betreft een plek verdient tussen de Ferrari’s en Lamborghini’s. De overige klassiekers zijn te vinden op onze klassiekerwebsite. Wij zijn helaas nog steeds opzoek naar meer informatie van dit model, zijn hier toevallig nog mensen aanwezig die ons kunnen helpen?



Ginetta G34

Wederom een vreemde eend in deze serie. Ook van deze uit 1996 stammende exoot mag gezegd worden dat hij aardig exclusief is. Volgens spotter Glenn zijn er namelijk slechts 21 exemplaren geproduceerd. Deze G34 is een mislukt project wat verklaart waarom er zo weinig exemplaren rondrijden. Dankzij Volvo was er de mogelijkheid hun motoren te gebruiken. Ginetta werd in 1958 opgericht in Engeland, tegenwoordig worden de auto’s in Leeds geproduceerd in zeer beperkte oplage. De kans een dergelijk exemplaar nog eens tegen te komen is dus nihil.



Ferrari 308 GT/M

Deze wrede Ferrari werd met toeval op de Nederlandse wegen gespot. Dit model dateert alweer uit het jaar 1985 en is dus haast een klassieker te noemen. Voor de Group 4 Rally Competitie werden op basis van de 308 GTB’s slechts drie auto’s aangepast om uiteindelijk met deze naam door het leven te gaan. Grote kans dus dat dit één van de weinige exemplaren is die daadwerkelijk op het circuit wordt los gelaten, want daar is hij natuurlijk voor gemaakt. Een vijfbak sleurt deze Ferrari naar een topsnelheid van boven de 250 km/u, uiteraard met het nodige lawaai. Echter de wegligging zal met de boekenplank een stuk belangrijker zijn.



Ferrari F40

Een andere Ferrari die wél de weg op mag, en er eigenlijk net zo bruut en bijzonder uitziet, is deze F40. Aangezien de “bekende” F40 aardig wat keren werd gespot heeft slechts één exemplaar het geschopt tot de Topspots. Voorzien van reclame en al, zal wijlen Ferrari Enzo dit niet echt een smakelijke manier vinden om met een Ferrari om te gaan. Ondanks zijn “geringe” exclusiviteit blijft het een bizarre auto om te zien. Alles straalt puur racekarakter uit en dat is ook waar dit kanon destijds voor bedoeld was. Dit was dan ook in 1987 de ultieme superexoot voor de openbare weg.



Ferrari Enzo

Je wordt maar één keer 60 jaar. Voor Ferrari reden genoeg om dit feestje te vieren met opnieuw een exoot die in beperkte oplage gebouwd zou worden. De Ferrari Enzo staat zelfs in 2008 nog bekend als één van de meest bijzondere auto’s die wij ooit gezien hebben. Alleen al de lijnen zijn buitenaards als je hem naast zijn concurrenten, een SLR en Carrera GT, zet. In het altijd zonnige zuiden van Frankrijk werd deze bolide gespot in het bijzijn van nog twee andere paardjes uit Italië.



Ford GT

In Düsseldorf kun je vooral in het “hoogseizoen” rekenen op aardig wat exclusieve spots. Ditmaal is het de beurt aan een Amerikaanse geweldenaar. Zijn uiterlijk is legendarisch en zijn soundcheck is vele malen bruter dan de Amerikaans klinkende AMG’s. Dankzij het gebruik van een gigantische compressor stijgt het vermogen ver boven de 500 pk. Van de GT zijn ongeveer 3500 exemplaren gemaakt waarvan de meeste verblijven in de Verenigde Staten. Een handvol GT's kwam destijds naar de EU en waarschijnlijk zijn er nu nog liefhebbers die via E-Bay of andere middelen dit kanon richting Europa en andere continenten proberen te krijgen.



Ford GT40

Een replica, waarschijnlijk dan. De kans een echt exemplaar tegen te komen is uitzonderlijk klein. Echter ook een replica is in onze ogen nog steeds een topspot en zeker geen “kleintje”. Meestal ook voorzien van een aardig grote motor die voor de aandrijving moet zorgen. Garantie dat je de meeste andere exoten nog bij het stoplicht sneller afbent.



Lamborghini Gallardo SE

Een auto die we een tijdje niet meer in deze serie zagen, de Gallardo SE. Deze Special Edition werd in 2005 geïntroduceerd. Enkele speciale dingen waren de “Callisto” velgen en de two-tone kleuren. Daarnaast kreeg de motor een kleine powerupgrade naar 520 pk. In Londen en het eilandje Jersey werden deze gelimiteerde Gallardo’s gespot. Daarmee komt het aantal gespotte SE’s op een totaal van 60 exemplaren. De auto heeft een topsnelheid van meer dan 300 km/u dus als je hem wilt spotten zul je altijd paraat moeten staan met je camera.



Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet

De eerste Duitser uit onze serie is een CLK DTM AMG Cabriolet. Voordat je deze naam hebt uitgesproken is de auto allang uit je zicht verdwenen. Een lichtgewichts kanonskogel voorzien van een hele mikmak tupperware. Dit model is gebaseerd op het 2003 model waarmee Bernd Schneider de DTM-titel pakte, maar dan in een “vriendelijk” jasje gestoken. Qua uiterlijk doet de auto namelijk niet veel onder van de raceversie. Jullie weten vast dat er maar 100 exemplaren van respectievelijk de dichte en open DTM AMG zijn gemaakt.



Mercedes SLR McLaren 722

Willen de eigenaren van alle zilveren SLR’s terug naar de winkel om hun 722 te voorzien van een zwarte lak? Over een überdikke spot gesproken. Qua kleuren is eindelijk te zien wat voor krachtig voorkomen deze SLR heeft. Alles straalt pure brute kracht uit. Daarnaast moeten wij de mensen uit Dubai eigenlijk eens gaan bedanken voor de komst van al dat lekkers richting Europa, want wat is het toch genieten blazen! Van de SLR zal als slot nog één nieuw model geïntroduceerd worden, daarover wisten wij jullie enkele dagen terug te berichten.



Nissan GT-R

Een andere vreemde eend tussen dit geweldig is de supercar van Nissan. Na alle topspots dalen wij weer even af onder de 500 pk grens. Deze bolide heeft er namelijk “maar” 480 pk. Echter de manier hoe dit vermogen wordt gebruikt is zeer bijzonder. De acceleratietijd naar de 100 bedraagt alleen al 3.5 seconden. Dat is sneller dan een Carrera GT of zelfs een Enzo. Alleen de genoemde Veyron mag zich bij de snelste van deze serie rekenen. Dat is toch best raar aangezien de GT-R één van de goedkoopste modellen is uit deze serie. Een echte 'value for your money' is deze auto 100%. Naar Nederland komen sowieso 24 stuks in 2009. Daarna waarschijnlijk meer.



Lotus 2-Eleven

Na de Nissan nog een spotje in de omgeving van de Nürburgring. Op de foto is het mooie kasteeltje nog te zien. Heerlijke sfeerfoto’s en natuurlijk een behoorlijke topper. Voor € 84.000 ,- krijgt je een 670 kg wegend kanon dat sneller is dan menig circuitauto. De totale productieoplage is bij mij onbekend maar reken er maar op dat het een handjevol Lotusjes zijn.



Lotus 340R

De tweede topspots van Lotus in deze serie. Het streven van de ontwikkelaars was het halen van 340 pk per ton. Helaas viel het gewicht van de bolide wat zwaarder uit dan de geschatte 500 kg. Echter nog steeds is het een lichtgewicht auto die in een kleine vier seconden de 100 al bereikt. Al dit geweld komt slechts uit een kleine 1.8 liter motor met 170 pk bij 8000 toeren. De productie van 340 exemplaren was binnen no-time uitverkocht aan die-hard liefhebbers van dit Britse automerk.



Spyker C8 Spyder SWB

Uiteraard kunnen wij als Nederlanders niet achterblijven tussen de Ferrari’s en Aston Martin’s. Ons huismerk, Spyker, vindt hier altijd zijn plekje. Zijn sterke kanten zijn het uiterlijk, de kracht en de charme. Het imago van Spyker kent echter aardig wat keerzijden. Het blijft wel in de supercar-markt dé meest exclusieve verschijning die met geld te koop is. Een Ferrari zie je namelijk overal in Cannes, de plaats waar deze Spyker gespot werd. Helaas is op de foto’s te zien dat deze Spyker schade heeft opgelopen.



Porsche 959

Aangekomen bij alweer de laatste topspot van de serie. Een über-Porsche uit de jaren 80. Achterin huist een kleine zescilinder voorzien van een biturbo om het nodige vermogen af te leveren op alle vier wielen. Resultaat was in 1986 een angstaanjagende 450 pk. Daarmee is deze Porsche de concurrent van de Ferrari F40 en Bugatti EB110. De Bugatti is een stukje exclusiever, de Ferrari weer niet. Er werden van deze Porsche namelijk 292 exemplaren gebouwd. Grote kans dat niet alles meer rondrijd, want de topsnelheid ligt ver boven de 300 km/u, en met de hedendaagse rijstijl bestaat de kans dat er wel eens iemand een glijpartij heeft gemaakt.



Daarmee zijn we aan het einde gekomen van weer een spectaculaire serie topspots. Denk je dat jouw spot ontbreekt. Dan mag je een mail sturen naar het frontpage-team, waarom jij zo verdrietig bent dat jouw spot niet vermeld is. Wellicht sturen wij je dan een knuffel op. En anders zul je moeten wachten op de volgende serie topspots!

Reacties op dit artikel