Topspots!

  • Jeroen
  • 16-05-2008 11:54
  • 6172
  • 20

Topspots!

Een nieuwe ronde met topspots. We hebben niet echt veel moeite gehad om wat toppertjes er tussenuit te vissen gezien de gigantische stroom van spots de afgelopen meivakantie. Deze editie bestaat uit een aantal van de dikste spots. Mocht je spot er nou niet bijzitten, wees dan niet getreurd, wellicht komt hij nog voorbij in een volgende aflevering.

Alfa Romeo 8C Competizione
Ondanks dat het met 500 exemplaren een relatief moeilijk te spotten auto is vermelden we in deze editie niet alle in Monaco gespotte 8C's aangezien het een wat andere spotplaats is dan waar onderstaande 8C Competizione. Brabus kwam deze schitterende zwarte Italiaan tegen in Frankfurt. De Italianen hebben de auto in 2003 in Frankfurt getoond als concept en drie jaar later was de autosalon van Parijs het toneel voor de definitieve lancering. Zo'n vijf jaar geleden was iedereen verbaasd toen Alfa Romeo ineens een tweezits-sportauto meenam naar Frankfurt, het zou een auto zijn waarmee men meer richting het echt exclusieve segment wilde uitbreiden. De 500 exemplaren zijn allemaal verkocht maar een cabrio-versie is reeds aangekondigd. De 4.7 liter V8 levert 450 pk met een maximaal koppel van 470 Nm. Er zijn momenteel drie Alfa 8C's in Nederland: een rode, een witte van Jan des Bouvrie en een zwart exemplaar van een lid van het koninklijk huis.

Topspots!

Aston Martin DB7 Zagato
De DB7 Zagato was wederom een Zagato die in no-time uitverkocht was. Veel Zagato-modellen zijn om de één of andere reden snel uitverkocht. De basis van dit creatuur is het koetswerk van een DB7 Vantage. De limited edition is gebouwd in een oplage van 99 stuks in een coupé-variant en een cabriolet. De cabriolet is gedoopt onder de noemer DB AR1. Van beide modellen zijn overigens 99 exemplaren gebouwd. Eigenlijk zijn er 100 gemaakt, het 100e exemplaar is namelijk bestemd voor het Aston Martin museum. De 6 liter V12 geeft de bolide een topsnelheid van 300 kilometer per uur. In 2002 ging deze auto over de toonbank voor 250.000 dollar. De coupé-versie heeft overigens een ingekort chassis, ten opzichte van de DB AR1. Onderstaande twee exemplaren zijn gespot in (where else) Londen en Düsseldorf. Voor beide steden is het niet het eerste exemplaar!

Topspots!Topspots!

Aston Martin DBS
Hoera! Eindelijk weer eens een nieuwe Aston Martin. Na jarenlang de DB9, V8 Vantage en DB9 Volante te hebben gezien is het nu weer eens tijd voor een echt nieuwe Aston Martin. Alhoewel, echt nieuw? Nee echt nieuw is de DBS niet. Tussen 1967 en 1972 bouwden de Britten al eens een DBS maar nu is het model weer helemaal terug. We zagen de auto overigens eerder al in de James Bond film Casino Royale, maar niet veel later verscheen hij dan ook op de openbare weg. De grote optische verschillen zijn toch wel de achterlichten, die zijn transparant gekleurd. Verder is de brute bodykit natuurlijk niet te missen. Wat een plaatje is deze Aston Martin zeg! De overtreffende trap van de DB9 of de DB9 zoals hij eigenlijk altijd had moeten zijn? Jammer genoeg moet je wel even geduld hebben mocht je deze DBS op je stoep willen hebben, de wachttijd is momenteel zo'n vijf jaar maar Aston Martin is druk bezig met het bouwen van een extra fabriek zodat men niet zo extreem lang hoeft te wachten.

Topspots!


Bizzarrini 5300 GT Strada
We gaan verder in de reeks van toppertjes met een schitterende Italiaanse klassieker. Een Bizzarrini spotten is al bijzonder maar om er dan ook nog eentje te spotten waar een kenteken op zit is helemaal een rariteit. Heel sporadisch wil je dan ook nog wel eens een Corsa versie tegenkomen op het circuit. Deze 5300 GT Strada is voor de straat gebouwd, de naam "Strada" zegt het immers al. De oprichter van het Italiaanse bedrijf verliet in 1961 Ferrari om voor zichzelf te beginnen. Via allerlei opdrachten voor bijvoorbeeld Lamborghini (3500 GTV) kwam Giotto Bizzarrini in 1964 met een eigen bedrijf en een eigen auto, de Prototipo Bizzarrini. Dit was eigenlijk het conceptmodel van de 5300 GT Strada. De auto was voorzien van een echte Amerikaanse motor (Chevrolet motor met 365 pk), veel inhoud, relatief weinig pk's maar toch een topsnelheid van 280 kilometer per uur. Van dit exemplaar zijn er slechts 67 gemaakt.

Topspots!

Bugatti EB110 GT
Met de EB110 GT gaan we terug naar de tijd van de ontwikkeling van de Jaguar XJ220, 1989 om precies te zijn. In de jaren 90 belde de rijke Italiaanse autoverdeler Romano Artioli bij Bugatti aan om de naam "Bugatti" over te nemen. De beroemde Italiaanse merknaam kwam in handen van Artioli en Bugatti stond op het punt om weer een bruisend bedrijf te worden. Romano ontwikkelde een compleet nieuwe Bugatti, een auto die opvallend en snel moest zijn. Dat resulteerde in een V12 motor met vier turbochargers, 60 kleppen en 550 pk. De auto was op alle vier de wielen aangedreven en het gewicht moecht niet boven de 1300 kilo uitkomen. Het ideale gewicht voor een supercar? Bugatti vestigde zich voor de productie van deze auto in een hypermoderne fabriek in Campogalliano, net ten noorden van Modena in de supercarvalley. De EB110 GT is misschien niet zo zeldzaam als zijn broertje, de EB110 SS maar met 95 exemplaren wel een extreem moeilijk te spotten creatuur. Spotfederatie "loyers" kwam deze imposante EB110 tegen in Düsseldorf, een stad die wederom verbaast!

Topspots!

Ferrari F50
Lorenzo_Milan spotte deze Ferrari F50 in, hoe kan het ook anders, Monaco. Het dwergstaatje in het zuiden van Frankrijk waar het altijd lekker warm is heeft ook de afgelopen meivakantie voor veel superspots gezorgd en deze F50 is daar één van. Monaco is overigens sowieso wel de meest spotrijke plaats aan de kust, nergens anders zul je zoveel exoten op een kluitje vinden. Je mag jezelf prijzen als je een F50 hebt gespot want met 349 exemplaren is het geen eitje om deze supercabriolet te spotten. Deze F50 is de voorloper van de F60, ook wel bekend al de Enzo. De door Pininfarina ontwikkelde auto heeft een topsnelheid van meer dan 325 kilometer per uur en doet de sprint naar 1000 meter in 21.7 seconden. Dit is echt een auto die veel kinderen vroeger als modelletje op de plank hadden staan om er van te dromen.

Topspots!


Ferrari 360 Challenge Stradale
We blijven nog even bij de Italianen uit Maranello. LOWrider_NL, kwam deze snelle variant van de Ferrari 360 Modena tegen op de Franse snelweg. Kosten noch moeite werden gespaard en het duurde niet lang voordat de spotter met zijn hoofd uit het raam ging om een aantal plaatjes te schieten. Bij het bekijken van de spot zul je zien dat de eerste foto getuigt van een heerlijk snelheidsgevoel. Ook de motorrijders keken even om toen dit rode snelheidsmonster voorbij kwam scheuren. Wellicht dat deze twee Engelse heren even op voorverkenning in Le Mans waren?

Topspots!

Ferrari Enzo Ferrari
Het paradepaartje van Ferrari was tot voor kort de Enzo Ferrari. Momenteel zijn we alweer toe aan twee nieuwe Ferrari's, de 430 Scuderia en de zojuist gepresenteerd F149. Ferrari kwam met het idee om een Formule 1 auto te bouwen die legaal op de straat te berijden is. Hier rolde ergens ver voor 2002 de Enzo uit. De mannen in Maranello bouwden in drie jaar tijd maar liefst 400 exemplaren van deze bizarre opvolger van de Ferrari F50. Oorspronkelijk stopte de teller op 349 maar op veler verzoek zijn daar nog eens 50 exemplaren bijgekomen. Het laatste exemplaar, nummer 400, is speciaal gebouwd voor Paus Johannes Paulus II. Deze Enzo is later geveild voor het goede doel. De specs van de Enzo liegen er niet om: 662 pk uit een 6 liter V12 en een topsnelheid van 355 kilometer per uur. De sprint naar de 100 duurt zo'n 3.65 seconden. Dit exemplaar is gespot in Parijs en zal met z'n zwarte kleurstelling en zwarte velgen ongetwijfeld een bizarre ontmoeting in het verkeer zijn geweest.

Topspots!

Ford GT
Er werden gelukkig ook weer een tweetal Ford GT's gespot. Beiden in België dit keer, te weten in Ieper en Lokeren. De Ford GT is een apart ding, het is tevens de snelste Ford die het bedrijf ooit heeft gemaakt. De GT heeft een historische status en kan gezien worden als de opvolger van de oudere GT40. Het is dan ook niet geheel verwonderlijk dat de Ford GT een auto is die enorm veel indruk maakt. Misschien niet zozeer vanwege z'n 550 pk die onder de motorkap liggen of de historie van de auto maar vooral vanwege het uiterlijk. De auto ziet er uit als een typische supercar, een supercar zoals we die kennen uit de boekjes. Een grappig detail is de deur, er wordt een stukje uit het dak gehapt als het ware. Voor een supercar zijn er opmerkelijk veel van gebouwd, 4500 om precies te zijn. Het meerendeel daarvan is helaas in de VS gebleven maar deze twee exemplaren hebben hun weg gevonden naar België. Euh, voor meer bier en frituur moet je toch echt in Nederland zijn!

Topspots!Topspots!

Porsche 959
Twee exemplaren van deze Duitse supercar, beiden in andere kleuren, eentje in Nederland en eentje in Düsseldorf. Een Porsche 959 tegenkomen is sowieso al een leuke gebeurtenis maar een rood exemplaar in Nederland bij de pomp spotten is al helemaal reden tot feest. Het andere exemplaar is gespot in Düsseldorf, een stad in het Rührgebied wat al langere tijd the place to be is voor bijzondere auto's. Het rode exemplaar heeft geruime tijd bij de Porsche dealer in Twente gestaan ter stalling. Het is dan ook enorm gaaf om deze auto nu eens op de openbare weg te zien. De 959 was één van de eerste auto's die de naam "supercar" mocht dragen. In de twee jaar dat hij gebouwd werd zijn er 292 exemplaren van de lopende band gerold, hiervan zijn 263 standaard 959's en 29 stuks dragen de naam "Sport" met zich mee. Jerry Seinfeld en Bill Gates zijn twee bekendheden die een Porsche 959 in de garage hebben staan.

Topspots!Topspots!

Spyker C8 Double 12 S
Het autobedrijf uit Zeewolde heeft de standaard C8 Laviolette uitgebouwd tot een zogenaamd LWB, Long Wheel Base. Dat is eigenlijk ook het grote verschil met een SWB, die dus een stukje korter is. De C8 Laviolette LWB ging vroeger door het leven als een C8 Double 12 S. Waarom Spyker de naam ineens veranderd heeft is een raadsel. De twee-deurs-coupe staat voor een dikke 331.872 euro bij je op de stoep. Voor dat geld koop je ook een Gallardo. Alhoewel dat dan weer een auto is van een heel ander kaliber. De Spyker heeft een 4.2 liter V8 die binnen 4.5 seconden op de 100 zit en dan nog door kan stuiven tot 300 kilometer per uur. Spotter jobb kwam dit Russische exemplaar tegen in Saint Tropez, in gezelschap van een schitterende witte Diablo VT Roadster.

Topspots!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag