Topspots

Topspots

Na een lange reeks geen topspots meer gezien te hebben is het toch écht weer tijd voor een samenvatting van de vele prachtige spots die we voorbij hebben zien komen. Met Lamborghini, Cizeta, Porsche en nog veel meer is het zeker de moeite waard deze special te bekijken! Gezien de vakantieperiode kan het wel voorkomen dat enkele spots niet genoemd worden. Kijk snel verder voor de spots!

Cizeta Moroder

Dat er in Amerika veel bizarre auto's rondrijden dat wisten we natuurlijk al. Maar toen deze spot van Wessol in Malibu online kwam stonden zelfs de meest doorgewinterde spotters toch even raar te kijken. Want wat moest dit nou weer zijn? Is het een mislukte Diablo, die in een vorig leven als Pontiac Fiero over straat ging?
Nee, niets van dit alles. Het is een Cizeta Moroder. Een vrijwel onbekend merk in autoland.
De gelijkenis met de Diablo is op het eerste gezicht best groot, vooral aan de voorkant. Toch is dit niet nageaapt van Lamborghini, want de Moroder werd al in 1988 onthuld, terwijl de Diablo pas in 1990 voor het eerst aan het publiek werd getoond. De ontwerper van beide auto's was echter wel dezelfde persoon, Marcello Gandini, en dit verklaart natuurlijk de grote gelijkenis.
Onder de motorkap ligt ook zeker geen kinderachtige motor. Deze Moroder beschikt namelijk over een V16. Naar huidige maatstaven is het vermogen van 560pk relatief bescheiden. Maar in 1988 was dit natuurlijk enorm! Hiermee sprint hij in 4,5 seconden naar de 100 en de topsnelheid ligt op een relatief bescheiden 305 km/h.
Uiteindelijk werden slechts 7 exemplaren van de Cizeta Moroder gebouwd voor het bedrijf in 1995 failliet ging. De oprichter, Claudio Zampolli richtte het bedrijf later opnieuw op in de VS en sinds 2003 wordt de Cizeta Moroder nog op speciale bestelling gebouwd.




Ferrari 575 GTZ Zagato

Inmiddels zijn er meerde GTZ Zagato's op de wereld. In de nieuwe GTO staat dat er op aanvraag een kleine serie van deze prachtige 575 worden gemaakt. Of dit exemplaar de eerste is, weten we niet zeker. Er waarschijnlijk zal ook een metallic wit exemplaar in de garage van een eigenaar terecht komen. Toen deze destijds als eerste werd gespot was het een prachtige primeur op Autogespot. Onderhuids is deze Zagato gelijk aan de normale 575M. Een andere Zagato waar de wereld laatst van op keek was die van ons Nederlandse merk, Spyker. Of deze nog geproduceerd gaat worden is niet zeker gezien de toestanden in Zeewolde. Deze 575 GTZ is wél een zeer bijzondere spot ondanks de matige kwaliteit van de foto.




Ferrari F50

Je zult hem maar tegenkomen, de enige F50 in Ierland! Op de vijfde foto is goed te zien hoe spartaans het er aan toe gaat in de supercars van het merk uit Maranello. Dankzij een maximumgewicht van minder dan 1300kg is deze auto in staat tot uitzonderlijke prestaties. De 100 wordt in minder dan 4 seconden bereikt, iets wat een SLR ook kan, maar deze auto is wel enkele jaren jonger.




Gumpert Apollo

Je zult maar een Gumpert hebben, klinkt wel lekker exotisch naast Lamborghini en Ferrari! Oké, dat is het enige negatieve aan deze asociale duitse bolide. De oprichter van Gumpert was in de jaren 70 en 80 vooral actief als werknemer van Audi waar hij diverse successen behaalde. Later is hij voor zichzelf begonnen en is het uiteindelijke resultaat deze Apollo. Net als bij Spyker wordt deze aangedreven door een 4.2 V8 maar in de Gumpert levert deze nét wat meer pk's, in totaal 650! Aangezien meneer Gumpert ook op het gewicht van dit duitse beest heeft gelet ben je sneller bij de 100km/u dan een Enzo. Als topsnelheid wordt een misselijkmakende 360km/u opgegeven, hoezo supercar?




Maybach Exelero Concept Car

Monaco, een plek waar wel eens vaker merkwaardige modellen worden gespot (https://www.autogespot.com/index.php?id=241) , ditmaal was het weer raak. Deze coupé werd ontwikkeld om hogesnelheidsbanden te testen op Nardo. Met in totaal 6 personen werd aan dit prestigieuze model gewerkt. Het resultaat is een 5.9liter V12 met 700pk en 1000nm. Met al dit vermogen werd de 350km/u doorbroken en had bandenmaker Fulda er weer een nieuwe band bij. Deze Maybach is waarschijnlijk tot een veel hogere snelheid in staat gezien de hoeveelheid luxe in het interieur.




Mercedes SLR McLaren 722 Edition

Je zou bijna denken dat ze normaal zijn, deze SLR. Van deze gelimiteerde SLR's rijden er minder dan 200 rond op deze aardbol en spotter Thizzle wist er in Schiedam twee bij elkaar te spotten! Zelf heeft hij tevens al een keer mogen meerijden met deze monsterlijke supercar. Een supercar van het kaliber Enzo en Carrera GT is deze SLR namelijk zeker wel. Onder de meters lange motorkop ligt een machtige V8 die het tot plus 600 paardenkrachten schopt. Ondanks het gewicht wordt je in no time naar de 100km/u gelanceerd, 3,6 seconden!




Mosler MT900 GTR

Het oranje monster! Wát een geweldenaar deze Mosler, en zoals de spotters al zeiden: 'dat midden in hartje Düsseldorf!'.
deze prachtige stad heeft, zoals al eerder vermeldt, erg vaak verrast met de meest prachtige en bizarre spots. Dit is er ook weer ééntje waar de rode loper voor uit gelegd mag worden. De Corvette-motor, die de basis vormt van deze auto, is nog sterker gemaakt dan hij al was, een dikke 600pk produceert hij! Op elke foto is goed te zien hoeveel aandacht de auto trekt bij de inwoners van Düsseldorf, die niet zo gauw opkijken van een Ferrari of Lamborghini. Topspot eerste klas, helemaal gezien het feit dat deze auto in een stad werd gespot!




Saleen S7

Wodka, maffia? Ja natuurlijk hebben we het over Rusland! Moskou een stad waar vast en zeker genoeg mensen zitten die zich met vieze handeltjes bezig houden. Ondanks dat komt het kapitalisme daar ook opzetten en is het percentage miljonairs hard aan het stijgen. En één ding kun je wel zeggen van Russen, het zijn echte autoliefhebbers! De eerst Saleen op de site wordt dan, merkwaardig genoeg, niet in de Verenigde Staten maar in Rusland gespot! De prachtige oranje kleur is een nekomdraaier eerste klas. Deze auto beschikt over een V8 die dankzij twee turbo's 750pk levert! Het lijkt me in ieder geval niet verstandig met deze auto het buitengebied op te zoeken want nog niet overal zijn de snelweg 'oké' te noemen.




Shelby Superformance Coupé

Wederom een prachtige spot uit Düsseldorf! Deze Coupé is een replica van de Daytona Coupé die vroeger veel racesuccessen behaalde. In de jaren 60 waren deze auto's heer en meester op de circuits. Het interieur is net zo spartaans en het exterieur verschilt nauwelijks met het originele model. Met die 6.6 liter V8 zal de auto voor behoorlijk wat herrie gezorgd hebben op de Kö! De topsnelheid van deze auto ligt boven de 320km/u en daarmee mag hij zich bij een klein groepje scharen die meer dan 200miles per uur halen.




Spyker C8 Spyder

Nederlands enige supersportwagenmerk (leuk scrabble-woord) is de laatste tijd behoorlijk vaak in het nieuws. En dit is zeker niet omdat het zo geweldig gaat met het merk. De schulden stapelen zich steeds verder op en steeds meer mensen beginnen te twijfelen over de toekomst van het Nederlandse merk.
Toch zal dat de meeste spotters, de spreekwoordelijke, worst zijn, want de Spyker ziet er natuurlijk nog steeds fantastisch uit. Hoewel het design wellicht wat extravagant is, heeft het zeker iets aparts. Niet voor niets trekken Spykers tussen allerlei exotische Ferrari's en Lamborghini's nog steeds de meeste aandacht, want zulk soort auto's zie je toch een stuk vaker dan deze superexclusieve C8 Spyder!




Spyker C8 Double 12S

Naast de C8 Spyder werd er deze periode ook nog een C8 Double 12S gespot. Waar de C8 Spyder al behoorlijk exclusief is, is de Double 12S nauwelijks te spotten, want er zijn tot nu slechts 4 van gespot. Dit exemplaar werd in Marbella gespot.
Wat onmiddelijk opvalt aan de Double 12S is de lange achterkant. In vergelijking met de Spyder scheelt dit een behoorlijk stuk, maar liefst 40cm! Wat verder opvalt is de kleurstelling. Deze doet gelijk denken aan de kleurstelling van de Maserati MC12.
Onder de motorkap ligt een 4.2 liter V8 afkomstig van Audi. Hoeveel vermogen dit exemplaar er weet uit te persen is de grote vraag, want Spyker levert hem in verschillende varianten van 400pk tot 620pk! Deze laatste variant knalt in 3,8 seconden naar de 100 en heeft een top van 345 km/h en daarmee is deze Spyker gewoon vergelijkbaar met echte kanonnen als de SLR, Carrera GT en de Enzo!




Porsche 996 GT2

Één van meest exclusieve 911'jes van de laatste jaren is toch wel deze 996 GT2. In Nederland rijden van de 996 GT2 slecht 5 exemplaren rond. Dit geeft gelijk aan dat dit een 911 is die je niet zomaar even spot. Voor de meeste mensen is een 911 natuurlijk gewoon een 911. Maar de echte kenner ziet natuurlijk gelijk aan de dikke achterspoiler en de extra lage voorbumper dat er meer aan de hand is.
Ten opzichte van de 996 Turbo heeft deze GT2 nog meer vermogen en een weggedrag dat nog scherper is. Waar de Turbo voor mensen is die van meer comfort houden, is de GT2 meer voor de puristen. Natuurlijk is de GT2 nog niet zo puur als een GT3, laat staan een GT3 RS. Maar met 462pk, alleen achterwielaandrijving en een onderstel dat is afgeleid van de GT3 en de race Porsches hoef je toch allerminst te klagen. De prijs die je daarvoor moest betalen was echter ook niet misselijk. De GT2 is maar liefst € 85.000 duurder dan de Turbo.




Porsche 997 GT2

Inmiddels heeft Porsche z'n nieuwe topmodel van de 997 reeks officieel onthuld. De 997 GT2 was al enkele malen eerder gespot, maar dit waren allemaal (spy-)spots in de buurt van de Nurburgring. Deze keer werd de GT2 echter in Düsseldorf gespot door Adam & Voiture. De eerste keer dus dat de GT2 écht in het wild, ver verwijderd van de testbaan, gespot is.
De nieuwe GT2 is qua uiterlijk gebaseerd op de 997 Turbo. Aan het uiterlijk is verder ook niet heel veel veranderd. Het meest in het oog springende is de enorm taartschep op de achterbumper. In tegenstelling tot de Turbo komt deze niet automatisch omhoog bij een bepaalde snelheid, maar zit hij gewoon helemaal vast. Verder heeft de GT2 een iets lagere voorbumper, heeft hij kieuwen in de achterbumper en zijn de uitlaten anders.
De motor is ook gebaseerd op die van de 997 Turbo. In de GT2 is hij echter nog een beetje verder opgevoerd, namelijk tot 530pk. Hiermee sprint deze opper-911 in 3,7 seconden naar de 100 en ligt de top op 328 km/h.
Dat de sprint naar de 100 een tiende langzamer gaat dan in de Turbo is op het eerste gezicht vreemd gezien de vermogensstijging. De GT2 heeft echter achterwielaandrijving, terwijl de Turbo vierwielaandrijving heeft. Dit maakt natuurlijk vooral bij de sprint naar de 100 een groot verschil. In de GT2 ga je echter in 3,7 seconden naar de 100 met een handbak, terwijl dit in een Turbo alleen met de tiptronic versie sneller gaat. Met de handbak doet de Turbo er 3,9 seconden over.
Dat de GT2 minder op comfort en meer op het circuit is gericht blijkt ook uit het feit dat er een clubsport pakket met rolkooi beschikbaar is.
Vanaf begin 2008 staat de 997 GT2 officieel bij de dealers en als je € 265.500 meebrengt dan mag je hem ook nog eens mee naar huis nemen!




Porsche Carrera GT

Dat ze in Polen aardig aan de (economische) weg aan het timmeren zijn dat wisten we natuurlijk al. Dat daardoor een aantal mensen in extreem dure auto's rond kunnen rijden weten we nu ook. Deze Carrera GT werd namelijk in Polen op een trailer gespot.
Hoewel de Carrera GT in vergelijking met de Enzo, Pagani e.d. een stuk minder exclusief is, blijft het toch een extreme verschijning op de openbare weg. Zo'n lage brede sportwagen schreeuwt gewoon om aandacht en zelfs de grootste auto-hater zou toch moeten erkennen dat het er bijzonder heftig en smakelijk uitziet!



Reageer!

Reacties op dit artikel