Topspot: Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso

Topspot: Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso

Niets is minder waar dan dat Ferrari zijn reputatie op heeft gebouwd met modellen zo racy als ze nu van de band rollen. Van oorsprong bouwt Ferrari GT's, modellen waarbij de nadruk méér op comfort ligt dan op snelheid, acceleratie en wegligging. Dat geldt zeker voor de 250 GT Berlinetta Lusso, waar "lusso" Italiaans is voor luxe.

Deze foto toont een mooie, compacte samenvatting van heden en verleden, want de 430 Scuderia is een goed voorbeeld van een recent model dat hoofdzakelijk gemaakt is om héél erg hard mee te rijden. Het is in meerdere opzichten een wereld van verschil, want middenmotoren legde Ferrari in de jaren 60 nog niet in personenauto's, de V8 maakte zelfs pas in de jaren 70 zijn intrede.

De Ferrari 250 reeks is de bekendste serie klassieke Ferrari's en bovendien de meest uitgebreide. De 3,0 liter V12 van Colombo, een ingenieur bij Ferrari, kwam voorin luxe GT's, cabriolets en raceauto's te liggen, elk met hun eigen verhaal en hun eigen groep liefhebbers. Alle versies zijn voor de leek onbetaalbaar, maar waarden liggen onderling een factor honderd uit elkaar. Voor een ton kun je aan een 250 GTE komen, voor tien miljoen euro heb je met wat geluk een 250 GTO. De 250 GT Berlinetta Lusso is met een productieaantal van 351 stuks een relatief veel voorkomende versie, maar met een waarde van rond de zeven ton, of méér dan dat, als Steve McQueen ermee heeft gereden, kun je niet spreken over "middle of the road". Deze 250 GTL werd gespot in Mayfair, een wijk die zo rijk is dat auto's als deze er haast vanzelf terecht komen.

Topspot: Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso

Reacties op dit artikel