Toppers 2006!

  • Emil
  • 07-01-2007 15:38
  • 22011
  • 11

Toppers 2006!

Het afgelopen jaar verschenen op Autogespot meer dan 10.000 exclusieve spots. Van een Volkswagen R32 tot de pas geïntroduceerde Ferrari 599GTB Fiorano. Er werden vele spots verwijderd, die niet exclusief genoeg meer waren. Maar er was wel sprake van een gigantische stijging met de nieuwe spots. Namelijk een toename van meer dan 200% ten opzichte van vorig jaar. Om een kort overzicht te geven wat het afgelopen jaar zoal langskwam. Hebben we een aantal spots nogmaals behandeld, om jullie een indruk te geven wat Autogespot het afgelopen jaar te bieden had.

Aston Martin DB7 Zagato

In samenwerking met het Italiaanse Zagato heeft Aston Martin in 2002
een 'limited edition' (75-99 stuks) gepresenteerd op basis van de DB7 Vantage. De spannende lijnen van de Italianen komen duidelijk naar voren. Samen met de luxe, kwaliteit en prestaties van een Engelse sportauto zoals Aston Martin, is dit een perfecte combinatie binnen de autowereld.

Aston Martin DB9 Mansory

Van de vele auto's die Mansory al een ander uiterlijk heeft gekregen is dit wel een erg opvallend model ! De speciale uitlaten, vleugeldeuren en vele andere extra's maken deze auto nog opvallender dan de al standaard prachtige DB9.

Bentley Mansory Continental Flying Spur

De Duitse tuner Mansory heeft zich ook al vergrepen aan de Bentley Continental Flying Spur. Mansory geeft de W12 motor van de Bentley Continental Flying Spur er 70 pk bij, wat het totaal brengt op 630 pk. De maximale trekkracht van de getunede Bentley is 750 Nm; honderd meer dan de standaard versie. Het standaard interieur van de Bentley blinkt natuurlijk al uit in luxe. Mansory kan de binnenzijde voorzien van extra nappa-leder, koolstofvezel details en aluminium pedalen. Verchroomde dorpelplaten met Mansory-opdruk is de slagroom op de cake.

Bugatti Veyron 16.4

Over deze auto is de laatste tijd al zoveel gepraat. De cijfers als: 1001pk, 1250mn zeggen genoeg. Prestaties zijn extremer dan iedereen zich kan voorstellen. Naar de 200 in minder dan 8 seconden en nog geen 10 seconden later zit je al over de 300!!

Ferrari Enzo

Ferrari presenteert in 2002 de bloedstollende Enzo als opvolger van de F50. Als eerbetoon aan de oprichter van het merk met het steigerende paard is de nieuweling 'Enzo' gedoopt. LED'jes in de rand van het stuur geven aan wanneer het tijd is om de sequentiële versnellingsbak in een hoger verzet te schakelen met de aan de stuurkolom bevestigde flippers. Zelfs launch control is aanwezig. De V12 motor in de Enzo geeft maar liefs 660pk af op de achterwielen! Dat is voldoende om twee inzittenden binnen 3,6sec naar de 100 te schieten en door te knallen naar een top van meer als 350km/u!

Ferrari FXX

Na de Enzo is dit de meeste exclusieve Ferrari van hedendaags die je kunt tegenkomen. Van de in totaal 30 exemplaren is er één van in ieder geval in Nederland bij een groots Ferrari verzamelaar terechtgekomen. Ferrari heeft voor haar meest toegewijde en gepassioneerde clientèle een innovatief, technisch samenwerkingsprogramma ontwikkeld rond het FXX prototype. De FXX is de meest geavanceerde GT die ooit in Maranello werd ontworpen en het is zijn missie om Ferrari's meest trouwe relaties te transformeren in echte testrijders voor het merk met het steigerende raspaard.

Ferrari 599GTB Fiorano

Een nieuw model van Ferrari! De V12-motor uit de 599 GTB Fiorano is de sterkste motor die ooit in een in onbeperkte serie gebouwde Ferrari is geplaatst. Hij is 105 pk sterker dan de V12 van zijn voorloper. 0 tot 100 gaat argeloos in 3,7 seconde en de topsnelheid bedraagt ruim 330 km/u.




Ford GT

Na veel vraag en discussie had Ford een paar jaar geleden besloten om de GT opnieuw in productie te nemen. Het mooie daarbij is dat men het ontwerp uit de jaren '60 bijna letterlijk heeft overgenomen. Er worden slechts 4.500 exemplaren van de Ford GT geproduceerd. Daarmee is de Ford GT nu al een legendarische verschijning en een absoluut verzamelobject. Onder de motorkap huist een dikke V8 die dankzij een kompressor 550pk produceert! Met deze prestaties laat hij vele Europese topmodellen achter zich.De 100 word binnen 3,5 sec bereikt en de auto stopt niet eerder met accelereren dan bij 330 km/h!

Hummer Geiger H2

P.I.M.P! Alleen dan met een monster V8 die door een compressor maar liefs 600pk levert! Hierdoor schiet deze 3 ton wegende SUV in ongeveer 8 seconden naar de 100km/h. Verder zijn het de looks die verschrikkelijk opvallend zijn, je moet er wel van houden want opvallen doe je zeker met de SUV!

Invicta S1 600

Nog maar één gespot in het superluxe Monaco! Een auto met maarliefs 600pk en een topsnelheid nabij de 320km/h.

Jaguar XJ220

De XJ220 werd in de vrije tijd van de Jaguar engineers ontwikkeld. Een kleine V6 met twee turbo's zorgt voor prestaties waar je hedendaags nog bang van wordt! Een van de weinige exemplaren die nog rijden rijd werd in Londen gespot. Tevens werd ook een XJ220 in Nederland en Berlijn gespot. Voor zo'n unieke auto best knap dat er in één jaar in totaal 3 gespot zijn!

Koenigsegg CCR

Zweedse auto's saai?? Volgens de meeste mensen wel. De échte autokenners zullen echter niet als eerste aan Volvo en Saab denken, maar aan het veel betere Koenigsegg.
Deze zeer kleine Zweedse autofabrikant maakt sinds een aantal jaren zeer snelle, exclusieve en dure supercars. Deze CCR is de opvolger van de eerste Koenigsegg, de CC8S.
In deze CCR heeft Koenigsegg het vermogen van de V8 opgepompt tot een ongelofelijke 806 pk. Hiermee sprint de Koenigsegg in slechts 3,2 seconden naar de 100. Dit is dus ongeveer even snel als dat je dit stukje kunt lezen, heel snel dus! De topsnelheid is ook gigantisch, namelijk 395 km/h. Daarmee was deze Koenigsegg korte tijd de snelste productieauto ter wereld. Het was de auto die het record van McLaren na 12 jaar brak. In oktober 2005 was het record echter alweer in handen van de fenomenale Bugatti Veyron.

Lamborghini Diablo GT

Wat een gruwelijk monster!! Van deze auto gaan je haren vast overeind staan. Er zijn slechts 80 individuele GT's geproduceerd. Een supercar uit de vorige eeuw! Met een dikke 6 liter V12 is een topsnelheid van 340km/h haalbaar en de 100km/ is binnen 3.8 seconden gebeurd. Monsterprestaties met monsterlijk voorkomen. Dit is nog maar de 3e gespotte Diablo GT op Autogespot, een bijzondere spot dus deze speciale Diablo!


Lamborghini Gallardo SE

Eind 2005 introduceerde Lamborghini de Gallardo SE (Special Edition), een gelimiteerde versie van de coupé. De Gallardo SE schakelt korter dan de coupé wat de 0-100 km/u tijd van 4,2 naar 4 seconden brengt. Lamborghini gaf de 5-liter V10 wat extra pit; 522 pk in plaats van de 500 die er voorheen uit werden geperst.

Maserati MC12

De Maserati MC12 is een supercar voor de straat, maar er kan ook mee aan de racerij worden deelgenomen. De V12 zit in 3,8 seconden op de 100, tot maximaal 328km per uur (meer dan 600pk)! De MC12 is zeer losjes gebaseerd op de Ferrari Enzo, maar kent veel eigen onderdelen.

McLaren F1

De McLaren F1 was een door McLaren Cars geproduceerde auto tussen 1994 en 1998. De auto had een krachtige BMW 6,1 liter V12 motor en de bouwers claimden lange tijd de snelste auto voor op de weg te zijn. De auto werd ontworpen door Gordon Murray die eveneens nauw betrokken was bij de Formule 1 Om de beste sportauto te zijn had de F1 onder meer een bladgouden hitteschild. De auto had de bestuurderspositie in het midden (volgens de firma omdat men dan een beter zicht had op de weg) en twee passagierszetels naast de bestuurder.

Mercedes McLaren SLR Edition 722

De 722 Edition-uitvoering van de Mercedes SLR is een eerbetoon aan de auto waarmee Stirling Moss en navigator Denis Jenkinson in 1955 de Mille Miglia wonnen. Hun Mercedes 300 SLR startte de race om 7.22 uur, waarmee het startnummer is verklaard. Bij de 722 Edition is het motorvermogen van de V8 compressor-motor opgeschroefd van 626 naar 650 pk. Daarmee kan deze SLR in 3,6 seconden van 0 naar 100 "“ het standaard exemplaar kan dat in 3,8 seconden. De topsnelheid gaat naar 337 km/u "“ drie kilometer sneller dan de standaard SLR.

Mercedes CLK DTM AMG

Op basis van de DTM-auto waarmee Bernd Scheinder in 2003 de titel won, heeft Mercedes de CLK DTM AMG uitgebracht. Een race-auto voor op de openbare weg met bijbehorende prestaties. De prestaties zijn navenant: een sprintje van 0 naar 100 gaat in 3,9 seconden en ook de afspraken over het begrenzen op 250 km/u zijn voor een keertje over boord gegooid: de CLK DTM AMG stopt pas bij 320 km/u.

Mercedes Fab Design SL

FAB Design to the rescue! Deze creatie is op basis van een SL 600 tot stand gekomen. Met dank aan de "Mega Wing" bodykit bestaande uit een heleboel plastic, wordt de wat ielige SL eindelijk omgetoverd tot een monster dat je gerust in de PC Hooft kunt parkeren. De V12 Biturbo levert nu 650 pk en 1120 nm. En de begrenzer gaat er ook af, dus de top wordt 320 km/u. Sprintje naar de 100: in 4.2 seconden gedaan.

Mosler MT900 GTR

De Duitse Mosler importeur (Mosler Deutschland) heeft een straatversie van de MT900S ontwikkeld die voldoet aan Europese en Amerikaanse veiligheidsnormen. De tot MT900 GTR gedoopte sportbolide, wordt aangedreven door een 7.0 liter motor van GM uit de Corvette Z06, die in de GTR goed is voor 600 pk. Deze extreme bolide werd gespot bij de Ring een plek waar deze auto zelfs opvalt!


Noble M12 GTO

Er zijn maar weinig auto's ter wereld die zo snel acceleren als deze Noble M12 GTO. Jaarlijks worden er 250 stuks in Engeland met de hand gemaakt. In 3.7 seconden vliegt dit monstertje naar de 100!

Pagani Zonda C12-S Roadster

Het verhaal van Pagani Zonda gaat over een man die zijn droom verwezenlijkt, de Argentijn Horacio Pagani. In 2001 kwam er naast de gewone C12 ook de C12S in het programma, deze had geen 6 liter maar een 7 liter V12 en werd tevens ook als Roadster leverbaar. De 7 liter motor produceerde 550 pk waarmee hij in 3,7 sec op 100 km/h zat. De C12-S is maar tot 2002 in productie geweest en in deze periode zijn er 15 gebouwd. Hoezo superexclusief! Dat de Pagani Zonda geen budget auto is hoeft niemand uitgelegd te worden. Maar het bedrag dat voor deze auto neergeteld moet worden is wel serieus veel geld. Voor deze bedragen kun je ook leuke andere auto's kopen met ongeveer dezelfde prestaties. Echter voor het geld dat je aan Pagani geeft krijg je wel iets serieus exclusiefs en geen massaproduct.


Porsche Carrera GT

Porsche staat bekend om zijn boxer-motoren. Met de Carrera GT doen de heren uit Stuttgart het heel anders en leggen ze een V10 onder de kap. Een V10 met maar liefst 612 pk bij 8.000 toeren per minuut! Je begrijpt al wel dat zoiets garant staat voor heel veel kabaal, pardon: prachtig geluid! Ondanks de duidelijke Porschelooks is dit een superexclusief model dat je op straat nauwelijks tegen zult komen gezien de racegenen die in dit beest zijn gestopt. Porsche heeft met dit model laten zien nog steeds een van de beste autofabrikanten te zijn!


Porsche Cayenne TechArt Magnum

De 4x4 van Porsche gaat van 0 naar 100 km/h in amper 4,5 seconden, topsnelheid is 292 km/h. Wat als eerste opvalt, is de erg dikke look van deze Cayenne! De dikste van die Magnum-serie is een 600pk sterke Porsche Cayenne Turbo met twin-turbo V8 en 865 Nm koppel.

Porsche GT3RS

Vooral de dikke spoiler op de achterkant en de stickers GT3 RS verraden zijn potentieel. Deze puurste variant van de 911 GT3 volgt een lange traditie van RS-modellen. Onder de motorkap vinden we dezelfde 3.6 liter zescilinder boxermotor als in de GT3. De motor is goed voor een vermogen van 415 pk bij 7.600 tpm. De motor is in staat om maximaal 8.400 tpm te draaien. Per liter heeft de motor een specifiek vermogen van 115,3 pk.

Spyker C8 Double 12 S

De Double 12S, de racewagen waarmee Spyker aan de races in Sebring en Le Mans heeft deelgenomen, is bijna identiek aan de C8. De Double 12S, is te herkennen aan bij voorbeeld de louvers aan de zijkanten. De 4-liter V8 in de 'R' levert 450 pk bij 9500 tpm en is gekoppeld aan de handgeschakelde zesbak.

TVR Sagaris


De Sagaris is een doorontwikkelde versie van de TVR T350C, men zegt verder ook inspiratie te hebben opgedaan van de BMW M3 CSL en de komende Porsche Cayman. Krachtbron is een dikke zescilinder met minimaal 400pk plus 50mm breder en 25mm lager dan de voorganger. De Sagaris is misschien wel de spectaculairste sportauto die de TVR-fabriek in Blackpool ooit heeft gebouwd.


Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag