Ieder jaar staat de maand april in Monaco in het teken van twee grote evenementen. Een tennistoernooi en Top Marques. Top Marques is dé beurs op het gebied van exclusieve horloges, jachten, auto's en andere gadgets waar de miljonair graag zijn centjes aan besteedt. Dit jaar waren wij weer aanwezig om verslag te doen vanaf de beurs en te genieten van andere mooie belevenissen. Uiteraard hebben wij voor jullie als toetje een mooi reisverslag!
Naar de vierdaagse trip wordt altijd met veel plezier naar toe geleefd. Ondanks dat de beurs van Genève op het gebied van autonieuws hét hoogtepunt van 2011 lijkt te zijn geweest biedt Top Marques ook genoeg nieuwe dingen. Dit jaar waren weer een aantal bekende en onbekende namen aanwezig. Maar waar het uiteindelijk allemaal om draait is de exclusiviteit van de modellen want het heet niet voor niets Top Marques! Direct na de AutoRAI van dit jaar vertrokken we richting Monaco. Voor het vervoer stelde Ford Nederland ons een Ford Mondeo ter beschikking. In dit geval een 240 pk sterke twee liter motor die wordt bijgestaan door een turbo, die de naam Ecoboost draagt. De auto beschikt over meer dan voldoende vermogen om op comfortabele snelheid een afstand van meer dan 1.300 kilometer af te leggen. Dat is dan ook wel hetgeen waar de Mondeo Station in uitblinkt. Het ultieme comfort zowel voor als achterin. Met twee meter en vijf centimeter heb je achterin nog de nodige hoofdruimte en ook de knieën hoeven niet in de nek gelegd te worden. Iets wat je in eerste instantie niet zou verwachten als je ook nog eens de kofferbak opent. Complete kledingkasten werden er door ons meegenomen en zelfs de bagage van een vijfde persoon die met het vliegtuig ging paste met gemak in de achterbak.
De auto zelf is daarnaast loaded met alle mogelijke opties die je je maar kan bedenken. Complete veiligheidssystemen zoals rijbaandetectie, en adaptieve cruise control die een veilige afstand behoudt tussen jezelf en de voorligger en indien nodig ook nog bijremt. Ideale zaken die je graag op een lange reis in je auto wil hebben. Het maakt de reis een stuk aangenamer en minder gehaast. Daarnaast heeft de Mondeo een heerlijke powershift bak die het schakelen van je overneemt. Geen peddels aan het stuur en een automaatstand die drie standen kent, comfort, normaal en sport. De standen sport en normaal zorgen ervoor dat de motor wat verder naar het rode toerengebied getrokken wordt wanneer je om vermogen vraagt. De comfort stand is echt comfortabel en zorgt ervoor dat de motor rustig blijft bij het acceleren. Voor het ruigere bochtenwerk kun je beter nog even wachten op de nieuwe Ford Focus ST. De Mondeo stuurt wel strak maar je merkt dat er nog een aantal meter achter je aanzweeft die het echte sturen in de bergen niet makkelijk maakt. Desalniettemin is de Mondeo een perfecte auto en dient hij zijn doel, het bieden van veel ruimte, een B-Label en een hoop comfort.
De EcoBoost motor is een nieuwe in het gamma van Ford en vervangt de 2,5 liter grote vijfcylinder die we kennen van de Ford Focus ST en RS. Geen lekkere roffel meer maar wel een B-Label aan deze 56.740 euro kostende Ford. Met de oude motor had hier nog een schep aan belasting op gemoeten. Uiteraard is bij het kiezen van opties op deze Mondeo alles aangevinkt en dat merk je dan ook aan de prijs. Een standaard EcoBoost gaat vanaf 45.691 euro de markt op. Het klinkt aardig prijzig, maar als je bij de concurrenten gaat kijken ben je meer kwijt. Daarnaast heb je in deze Mondeo hetzelfde comfort, plezier en met de juiste velgen een perfecte bak waar je bij iedereen mee voor de deur kan komen. Het enige probleem waarmee je met de Mondeo Station op stuit in het kleine Monaco is zijn lengte, de garages zijn dermate klein dat de Mondeo met twee keer steken pas naar de volgende verdieping kan. Gelukkig zal je daar in Nederland geen problemen mee hebben aangezien de garage's hier wat ruimer zijn opgezet.
In Monaco zijn we zelfs nog gespot dankzij onze raamsticker.
De beurs Top Marques staat erom bekend dat het geen grote beurs is. In een kleine hal staan een hoopje auto's die meer kosten dan de gemiddelde vrijstaande woning in Nederland. Horloges, tapijten en andere gekkigheid is in een ander gedeelte te vinden. Top Marques onderscheidt zich voornamelijk door het feit dat er direct een mogelijkheid is met auto's te rijden. Dit jaar waren weer een aantal auto's present waarvan je kon genieten. Onder andere een Bugatti Veyron 16.4, Koenigsegg CCX, Noble M600, Dartz Kombat en een Gemballa Avalance GT750. Stuk voor stuk erg indrukwekkende auto's. Via Leo werd ons de mogelijkheid gegeven een stuk te rijden met de Dartz wat direct een unieke ervaring genoemd kan worden. Voor het besturen van deze bunker op wielen heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig. Maar op zijn Russisch gaf Leo, de oprichter van Dartz, ons simpelweg de sleutels en wenste ons veel plezier. Zijn andere vrienden waren nog dronken van flessen wodka die ergens in Cannes of Riga lagen. Het eerste wat je merkt aan de Dartz zijn de ronduit belachelijke afmetingen. We denken dan ook niet dat we nog eens in zo'n grote auto zullen rijden. In eerste instantie heb je geen idee hoeveel ruimte je hebt, waar de neus zich bevindt of wat de breedte is. De automatische versnellingsbak doet gelukkig een hoop werk waardoor je je puur hoeft te focussen op het besturen van deze mastodont. Positief vinden wij dat de V8 dieselmotor genoeg vermogen heeft, want licht is de Dartz verre van. Je kunt prima meekomen met dagelijks verkeer en hebt niet de indruk in een tank te rijden, daar zorgen de afmetingen immers al voor. Met het nummer Ludacris – Move bitch, reden wij een aantal rondjes door het centrum van Monaco. Maar wat kun je nu van een Dartz vinden? Wij gingen ons afvragen wie zoiets nu koopt. Leo omschreef zijn klanten zelf ook wel als mensen die niet altijd op de juiste manier aan centjes komen. Wie verplaatst zichzelf anders in een auto als deze? Correcte zakenmensen kiezen liever voor een BMW 7-serie met flink wat bepantsering. In de Dartz kun je gezien worden zonder dat je je zorgen hoeft te maken. Het beveiligingsniveau gaat namelijk tot B7. De Dartz waar wij in reden is een ouder model. Qua aankleding merk je dat het nog wat van de oude stempel is. De nieuwere modellen zoals de Iron Diamond, die te zien was op de beurs in Monaco, ogen een stuk moderner en bieden de klant simpelweg veel meer op alle bedenkbare vlakken. Ieder model wordt volledig gemaakt zoals dat gewenst is. Wat ons wel leuk zou lijken is op een oude legerbasis een paar houten schuren neerzetten en andere rotzooi om vervolgens als een malle het gaspedaal te vloeren. Bumperkleven in een Dartz in Nederland kan leuk zijn maar gaat vervelen. Je wint toch altijd.
Naast de hierboven geschreven verhalen bood de beurs dit jaar een aantal wereldprimeurs. Op de stand van Gemballa stond een Panamera en Cayenne ontdaan van het originele jasje. Andere primeurs waren de Keating Supercar en Tirrito R. Dit zijn auto's die opvallen vanwege het vermogen en uiterlijk. Maar of ze een succes zullen worden zal de komende jaren blijken. Een percentage van de auto's dat hier getoond wordt zie je namelijk nooit meer wat van terug. Er is simpelweg geen vraag naar. De supercarmarkt biedt veel mooi speelgoed tegen extreme prijzen en dan mogen eigenaren wel wat terugverwachten.
Buiten het bezoek van de beurs kan de grootste hobby van de bezoekers op Autogespot niet ontbreken in Monaco, spotten! Ook wij gingen bewapend met grote lenzen en camera's op pad om te kijken wat er aan exclusief materiaal te vinden was in Monaco. Voor wie het eerst in Monaco komt is het altijd een ware cultshock. De hoeveelheid exclusieve auto's blijft ronduit belachelijk om te zien. Doorgewinterde spotters gaan in Monaco op zoek naar écht leuk speelgoed. De eerste dag was voor ons wat dat betreft direct goed met maar liefst vijf exemplaren van de Bugatti Veyron 16.4. Auto's die dit jaar enorm populair zijn in Monaco zijn de Ferrari 458 Italia, Ferrari California en de Mercedes-Benz SLS AMG. Dit zijn drie exoten die in Nederland erg exclusief zijn. Maar in Monaco zie je zonder problemen een stuk of twintig California's op een normale dag, minimaal. De nieuwe Bentley Continental GT rijdt er nog niet veel rond maar dit zal de komende maanden wel toenemen. Andere auto's waar spotters toch op wachten is de Lamborghini Aventador en de Pagani Huayra. Misschien worden aan het einde van de zomer de eerste exemplaren vastgelegd. De mooiste auto's die we tijdens deze trip zagen waren toch wel een Pagani Zonda C12 Roadster en een Lamborghini Murciélago LP670-4 SV. Erg zeldzame auto's die nog niet veel gespot zijn. Voor dit soort auto's moet je eigenlijk ook naar Monaco komen. Want de standaard Ferrari's, Porsches en Bentley's zie je aan de lopende band. Of het nu drie uur in de middag is of drie uur 's nachts, er rijdt altijd wel wat rond!
Natuurlijk valt er niet alleen overdag in Monaco genoeg te doen. In het weekend zijn er een aantal leuke hotspots waar je je kunt vermaken. Vorig jaar bezochten wij op de vrijdagavond de club Karément maar deze is inmiddels enkel in gebruik als restaurant. Maar wie in Monaco écht tussen de ultra-rijken wil belanden moet een plekje weten te bemachtigen op de gastenlijst van de club Jimmy'z. Deze club ligt aan het water vlakbij het Monte Carlo Bay Hotel & Resort. Dit is dé club waar high society geld komt spenderen. Autogespot zijnde wisten wij voor de vrijdagavond een plek te bemachtigen op de gastenlijst om Martin Solveig live te zien draaien. De club bestaat voornamelijk uit tafels die gevormd zijn om een dansvloer waar enkel mooie vrouwen te zien zijn. Wel is het aan te raden een creditcard mee te nemen wanneer je binnenkomt want prijzen beginnen bij €260,- voor een normale fles Bacardi en lopen rustig door tot een kleine €20.000,-. Bij Jimmy'z weet je wel zeker dat je een onvergetelijke avond hebt!