The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

  • Filip
  • 06-03-2025 19:19
  • 445
  • 1

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

The I.C.E. St. Moritz was een echte viering van elegantie, kunst en pure autoliefde. Meer dan 20.000 mensen liepen over het bevroren meer om een ongelooflijke tentoonstelling van iconische klassieke en sportauto's te zien. Deze bijzondere collectie machines was een walhalla voor autoliefhebbers die van overal ter wereld kwamen, wat bewijst hoe internationaal dit evenement is geworden in korte tijd.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Op vrijdag 21 februari koos een internationaal panel van juryleden de winnende auto’s in vijf verschillende concourscategorieën. Deze auto’s werden uitgekozen voor hun elegantie, zeldzaamheid en bijzondere geschiedenis, wat elke auto uniek maakte. Het was duidelijk dat er veel kennis nodig was om deze machines te beoordelen, en het is duidelijk dat deze auto’s de beste van de besten zijn.

Op zaterdag 22 februari, na een hele dag van spanning met de concoursauto’s die vrije rondes over het met sneeuw bedekte meer reden, werd het evenement afgesloten met de prijsuitreiking. Dit was geen gewone ceremonie – het was een echt moment van erkenning. De Best in Show en Spirit of St. Moritz prijzen werden uitgereikt door niemand minder dan Lord Norman Foster en Rolf Sachs. Deze twee ontwierpen de trofeeën speciaal voor het evenement, waardoor ze niet alleen een prijs waren, maar ook een kunstwerk op zich.

Alsof dat nog niet genoeg was, mocht het publiek ook stemmen en koos hun eigen Hero Below Zero, wat laat zien hoeveel iedereen geniet van het evenement.

Maar eerlijk gezegd: auto’s waren niet het enige hoogtepunt van dit evenement. Rijden op ijs was maar een deel van de show. De lucht, de ijsbaan en het stadscentrum werden omgetoverd tot podia voor bijzondere artistieke shows, waardoor St. Moritz echt onderdeel van de ervaring werd. De hele stad leek te bewegen op het ritme van The I.C.E., die kunst, cultuur en de geweldige gastvrijheid van St. Moritz samenbracht. Het was niet alleen een evenement; het was een heel weekend vol passie.

Natuurlijk was een van de grootste blikvangers de Pagani-collectie. Het was een genot om die auto’s over het ijs te zien rijden. De Huayra Epitome en de nieuwste Pagani, de Utopia Roadster, waren de echte sterren van de show. En hoe gaaf was het om Horacio Pagani zelf achter het stuur van de Utopia Roadster te zien? Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn: de foto’s van die auto’s op het ijs vertellen het hele verhaal.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Laten we beginnen met de Huayra Epitome. Dit is een op maat gemaakte hypercar die de techniek en vakmanschap van Pagani naar een nieuw niveau tilt. De Epitome, die in 2024 werd onthuld, heeft een 5,9-liter V12 twin-turbo motor, met 864 pk en 1.100 Nm koppel. Wat deze auto echt anders maakt, is de 7-versnellings handmatige versnellingsbak, wat een primeur is voor de Huayra-serie. Dit zorgt voor een meer directe rijervaring, iets wat puristen echt zullen waarderen.

De Huayra Epitome heeft ook een Carbon-Titanium monocoque chassis, dat de perfecte balans tussen lichtheid en kracht biedt. Het is gemaakt om snel te zijn, met een ophangingssysteem bewegingen in het chassis vermindert, zodat de auto goed stabiel blijft. Voor wie meer comfort wil bij lagere snelheden, is er een "super soft" modus die het rijden op lagere snelheden veel fijner maakt.

Deze unieke auto heeft gesmede aluminium wielen en Pirelli P Zero Trofeo R banden. Elk detail van de Huayra Epitome werd gemaakt in een samenwerking van 19 maanden met de eigenaar Binezis, zodat de auto zijn persoonlijke visie weerspiegelt, maar toch de elegantie en prestaties van Pagani behoudt. Het is echt een auto waar je van droomt - een perfecte mix van luxe, prestaties en exclusiviteit.

Tijdens het I.C.E. evenement liet Pagani ook een van hun iconen zien, de Zonda C12-S. Het is tegenwoordig zeldzaam om een originele Zonda te zien, omdat veel zijn aangepast naar latere versies, maar deze was een uitzondering. Het originele Zonda-ontwerp is een stukje autogeschiedenis, en het was geweldig om dit model in zijn originele vorm te zien.

En naast de Zonda stond de nieuwste Pagani, de Huayra R. In plaats van de turbo-aangedreven Huayra-modellen, heeft de Huayra R een natuurlijk geaspireerde V12 motor, net zoals de Zonda R. Dit verandert niet alleen de rijervaring, maar het geeft de auto ook een geweldig, opwindend geluid dat autoliefhebbers niet genoeg kunnen krijgen. Deze auto draait helemaal om pure, onbewerkte prestaties, en dat was zeker te merken.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Ondertussen was Koenigsegg ook goed aanwezig op het evenement, met vijf geweldige modellen. De Agera RS prototype, de Gemera, en drie verschillende Koenigsegg Jeskos - Attack, Absolut en Regera - waren er allemaal. De drie KNC-auto's hadden felrode dakdragers, wat ze nog meer opvallend maakte terwijl ze door de straten van St. Moritz reden.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Een ander groot hoogtepunt was de Lamborghini Countach, die als Pace Car voor de Monaco Grand Prix in 1982 diende. Dit is echt motorsportgeschiedenis, en het was geweldig om hem weer te zien rijden. Er stonden ook andere mooie Lambos, zoals een eerste generatie Murciélago met het dak open (zelfs in de kou), een Miura SV in prachtig rood met gouden wielen en details, en de Huracán LP610-4 Sterrato, de ultieme winterauto.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Toen was daar Ferrari. Het aantal Ferrari's op dit evenement was echt enorm. Enkele hoogtepunten waren de F50, SF90 XX Stradale, twee 275 GTB/4’s, de 196 S, 500 TR, 250 LM, en de 12Cilindri. Om het af te maken, bracht Ferrari de iconische Ferrari F2003-GA Formule 1-auto van Michael Schumacher, wat een geweldig gezicht was.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Over Schumacher’s F2003-GA gesproken, deze auto haalde de kranten toen hij in 2022 voor een recordprijs van 14,8 miljoen euro werd verkocht op een veiling. Het is een van de meest legendarische F1-auto’s ooit, en de verkoop laat zien hoeveel mensen motorsportgeschiedenis waarderen.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

In de categorie Icons on Wheels won de Ferrari 275 GTB/4 de eerste prijs. Dit mooie model uit 1966 had een 3.286 cc Colombo V-12 motor en was de eerste Ferrari met een vier-cam motor voor op de weg. Chassis nummer 09021 was het eerste productiemodel en werd een van de beste modellen van Ferrari. Recent werd het ook gerestaureerd door Kessel Classic, waardoor het een meesterwerk van Ferrari blijft.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

De Ferrari 500 TRC, een andere topper, is de laatste van de vier-cilinder Ferrari raceauto's. Hij werd gebouwd volgens de regels van de FIA uit 1957 en had een 1.985 cc motor en het tijdloze ontwerp van Pininfarina. Deze auto was heel succesvol in races, waaronder meerdere deelnames aan de Targa Florio en een overwinning bij de Monte Pellegrino Hillclimb. Het is een echt verzamelstuk.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Naast de Ferrari’s op het ijs, waren er ook veel toffe op de weg, zoals deze Verde Pino Ferrari 296 GTB met een mooie Cuoio interieur - wat een geweldige combinatie! Voor mij is Cuoio het beste interieur voor een Ferrari. Hij staat nu te koop bij Niki Hasler voor 412.000 CHF. En over mooie auto's gesproken, er was ook een gele Ferrari 512 BB, een echte klassieker met een 4,9L flat-12 motor die 360 pk heeft. Het was Ferrari’s eerste V12 auto met de motor in het midden en werd niet officieel verkocht in de VS, maar veel werden geïmporteerd. De 'BB' stond oorspronkelijk voor 'Brigitte Bardot,' niet voor Berlinetta Boxer. Met maar 2.323 exemplaren is het een zeldzaam juweel - vooral in het geel!

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Maserati deed ook mee en bracht de GT2 Stradale - een raceauto voor de weg die hun techniek naar een hoger niveau brengt. Hij is gebaseerd op de GT2 raceauto, maar net genoeg aangepast om legaal op de straat te rijden. Onder de motorkap zit de 3,0-liter twin-turbo V6 Nettuno motor, die meer dan 621 pk levert. Met een lichte koolstofvezel body, agressieve aerodynamica en een echte raceophangingssysteem, is deze auto gemaakt om grip te hebben en snel te gaan. Het simpele, motorsport-geïnspireerde interieur is gericht op prestatie, maar heeft net genoeg om ook buiten het circuit handig te zijn. Een echte auto voor wie van raceauto's houdt zonder een trailer nodig te hebben.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Abarth was ook in de spotlight met twee echte legendes: de 2000 Sport Spider uit 1968 en de Abarth 1000 Record Pininfarina. Beide zijn voorbeelden van Abarth’s passie voor snelheid, stijl en het overtreffen van de verwachtingen in de motorsport.

De Abarth 2000 Sport Spider was een echte raceauto – licht en gebouwd voor lange races en heuvelklimmen. Met een 2,0-liter viercilinder die zo'n 250 pk levert, ging het om de kracht-gewichtsverhouding. Met zijn lage body en scherpe handling kon hij bij veel grotere, krachtigere auto's blijven, wat weer liet zien dat Abarth weet hoe ze een reus kunnen verslaan.

Dan de Abarth 1000 Record Pininfarina, en die is weer een ander soort gek. Ontworpen door Pininfarina, lijkt hij op iets uit een sciencefictionfilm - laag, snel en gemaakt voor snelheid. Onder die futuristische buitenkant zat een kleine 1,0-liter viercilinder, maar door het aerodynamische ontwerp brak hij in 1960 verschillende snelheidrecords op Monza. Dit is Abarth die doet wat ze het beste kunnen - de grenzen verleggen en bewijzen dat kleine motoren grote dingen kunnen doen.

Twee verschillende benaderingen, maar beide auto's zijn puur Abarth: gedurfd, snel en gebouwd om de regels te breken.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Aston Martin trok ook de aandacht met auto's zoals de DB4 GT Zagato en de DB3S. De DB3S uit 1955 is vooral een van de zeldzaamste en meest gewilde auto's uit de gouden tijd van motorsport. Er werden er maar 20 van gemaakt, en deze (chassis nummer 115) heeft een rijke geschiedenis in races in de VS en is volledig gerestaureerd, waardoor het een echte parel is.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Porsche, RUF en Marc Philipp Gemballa waren ook sterk aanwezig op het evenement. RUF’s Rodeo, geïnspireerd op hun Pikes Peak racegeschiedenis, bracht avontuur en techniek samen. Gemballa’s Marsien, met RUF-motoren, was een geweldige off-road auto die luxe en kracht combineerde. En Porsche’s 908-03, een lichte endurance raceauto, was de winnaar in de Racing Legends categorie, die de Targa Florio en de Nürburgring won met zijn V8-motor en slimme aerodynamica.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Een andere Porsche highlight was de samenwerking met kunstenaar Daniel Arsham, die een speciale collectie maakte geïnspireerd op Porsche’s safari-auto’s. Dit bracht kunst in de autowereld en liet zien hoe tijdloos Porsche’s ontwerpen zijn.

Met al deze geweldige auto's, shows en kunstprojecten was The I.C.E. St. Moritz een droom voor autoliefhebbers. Het was een viering van alles wat auto's speciaal maakt - prestaties, luxe, geschiedenis en de vreugde van het rijden.

The I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendesThe I.C.E. St. Moritz 2025: Een bevroren speelveld voor autolegendes

Foto's door Rina K. Photography

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws