The Black Devil

The Black Devil

Stel, geld speelt helemaal geen rol en je bent stapelgek op de klassieke Ford Mustangs van vroeger. Je mag en kunt zoveel geld uitgeven als je wilt. Wat zou je dan allemaal aan je Mustang veranderen? Misschien een andere motor, ander interieur, andere kleur, andere bumpers, andere motorkap? In sommige Mustangs op de wereld vindt je het allemaal terug. Zo ook bij de Obsidian SG-One Mustang. Alles vindt je terug maar dan wel overdreven. Zo heeft hij ook het aantal nodige pk’s onder in het ruim liggen. Ruim 800 pk!

Vergeet alles wat je weet van het modificeren van klassieke auto’s, want er is een nieuw hoogstandje dat er met alles bovenuit springt. Obsidian heeft het hoogste level bereikt met het perfectioneren van zijn ultieme rasechte Amerikaanse klassieker. Zo’n speciale krachtige bak heeft natuurlijk ook een speciale naam nodig. En laat hij nou net een naam hebben die weer wat weg heeft van de ruimtewereld. De SG-One Mustang. Een beetje Stargate SG-1-achtig. Maar onderschat hem niet, want hij heeft veel moois in petto, en ook heel veel brute kracht. Laten we dus allereerst maar even met de getallen en feitjes beginnen.

Net zoals elke Amerikaan heeft het blok een flink aantal cubic inches. Het blok meet er 392, dat komt neer op zo’n 6,4 liter aan Amerikaanse liters. Het blok haalt er makkelijk 800 pk uit door twee Rotrex C38-81 superchargers. Het koppel bedraagt 1012 Nm, en dat is meer dan genoeg. Met zoveel pk moet het acceleratie getal ook wel goed zitten. En dat doet het zeker, het duurt niet minder dan 4 seconden om de zwarte duivel van 0 naar 100 km/u te brengen. De topsnelheid hebben ze nog niet gereden, maar volgens sommige moet het de snelste straatlegale Mustang zijn. 800 pk is nog niets als je weet wat er nog meer mogelijk is, want met een beetje meer gekietel kan het blok over de 1000 pk krijgen. Je schakelt met een Tremec TKO 600 manuele vijf versnellings bak. De Mustang zet de pk’s, zoals alle Mustangs dat doen, via de achterwielen op de weg.

De wagen moet natuurlijk ook zo licht mogelijk worden, want als je meer dan 1.3 miljoen dollar uitgeeft wil je er natuurlijk wel wat voor terug krijgen. Dat krijg je zeer zeker ook. Er zijn vele onderdelen vervangen door aluminium. Zo zijn ook de uitlaten van aluminium gesmeden. Ben benieuwd wat voor gebulder daaruit komt... Nu we het toch over de uitlaten hebben, ze zitten op een wat vreemde plek. Ze zijn verstopt achter de diffuser, wat erg zonde is want ze zijn echt prachtig vormgegeven. Misschien dat ze de uitlaten express zover naar achteren en dicht bij de banden hebben geplaatst. De banden moeten namelijk snel warm worden en uit die uitlaten komt denk ik flink wat hitte geblazen. Wat heet is moet natuurlijk ook weer afkoelen, zo ook de motor. Dat doen ze door twee lucht intercoolers en flink wat luchtinlaten in de koets. Alle gaten hebben een functie, zo ook de joekel van een luchthapper bovenop de motorkap.

Om alle pk’s en het extreme vermorgen aan te kunnen is er natuurlijk een ultrasterk chassis nodig. Hierbij hebben ze gebruik gemaakt van een buizenframe met een rollbar. Zonder deze toevoeging zou het wel eens kunnen gebeuren, dat het chassis door de hoeveelheid trekkracht gewoon letterlijk en figuurlijk krom trekt.

Wielen mogen natuurlijk ook niet ontbreken onder een auto, en laat er onder deze Mustang nou echt een paar mooie zitten. Ze prachtig gespoten in een chrome black tint, met daarachter natuurlijk niet te vergeten de enorme Brembo remschijven met rooie remklauwen. Ze bezitten een techniek die de naam hydro boost draagt. Dat veroorzaakt een verschrikkelijk snelle respons op de schijven. Als je de rem al aankijkt, bijten de klauwen zich vast in de schijven, bij wijze van spreken dan. Het rubber is afkomstig uit de rekken van BF Goodrich. Om al het geweld aan te kunnen hebben ze gekozen voor KDW banden, die net dat beetje extra grip geven.

Binnenin is het eigenlijk een beetje hetzelfde als de buitenkant, alles overdreven maar wel erg mooi. Als je kijkt naar het stuur zie je daar rare schakelaars zitten. Het kan wel eens kloppen dat die vreemd doen ogen. Dat komt doordat ze een Formula One tintje hebben. Ze lichten op wanneer het perfecte schakel moment plaatsvindt. Voor de rest heb je het overige gewicht wat er is ingestopt. Een entertainment systeem met een totaal vermogen van 3000 watt. Het heeft Dolby 5.1 surround, DVD navigatie, MP3, iPod en ga zo maar door. Het is maar waar je van houdt.

In een paar woorden samengevat: Snel, krachtig, elegant, stoer. Het is een “one of a kind”. Hij zal nooit te koop zijn, en er zal er ook nooit nog één worden gebouwd. Geef je dus over aan de enige echte Amerikaanse Black Devil!

The Black DevilThe Black DevilThe Black DevilThe Black DevilThe Black Devil
The Black Devil

Reacties op dit artikel