Stickysigns: wat moet je weten over wrappen?

Stickysigns: wat moet je weten over wrappen?

Daar we dagelijks geconfronteerd worden met mensen die helemaal niet weten hoe een wrap op een auto aanbrengen in zijn werk gaat, mensen die "van horen zeggen" een hele hoop misvattingen hebben, of mensen die jammer genoeg reeds een slechte ervaring met een wrap gehad hebben, stellen we jullie graag een paar informatieve wrap facts voor.


Wat is een CarWrap?
Wrappen is het aanbrengen van een laag vinyl over de lak van een wagen. Deze vinyls bestaan in verschillende effen kleuren in glanzend, matte of metallic afwerking. Daarnaast zijn er vinyls met structuur (carbon,brushed steel, leatherlook) en witte vinyls waar op geprint kan worden (deze behandelen we in een volgend artikel). Er zijn verschillende types vinyl op de markt om stickers te maken, maar voor het carwrappen worden enkel gegoten folies gebruikt, daar deze niet krimpen en een kleurvastheid hebben van tussen de zeven en tien jaar. Deze gegoten carwrap folies kunnen met of zonder "bubblefree" (luchtkanalen in de lijm zodat lucht kan ontsnappen en geen luchtbel vormt) lijmlaag voorzien worden. De kwaliteitsverschillen (levensduur en verwijderbaarheid) tussen de merken zijn zeer groot, maar ook het plaatsingsgemak speelt een belangrijke rol. De dikte van de folie bepaalt ook terugkrimpen (eventueel loskomen) alsook de afwerkingsgraad van hoekjes en kantjes (een dikkere folie maakt sneller vouwen).
Onze favoriete folies zijn de 3M 1080 reeksen (breed kleurengamma kleuren, degelijke folie, perfecte afwerking, dekkend wit), en de Avery Supreme Wrapping Film (mooie kleuren, degelijke folie, perfecte afwerking, grootste plaatsingemak op de markt beschikbaar). De levensduur van een wrap is zeven tot tien jaar, tot en met 4 tot 5 jaar is een wrap vlot verwijderbaar zonder schade of lijmresten.

Stickysigns: wat moet je weten over wrappen?

Waarom zou men een wagen wrappen? (en niet spuiten?)
De meeste wraps worden geplaatst om een andere kleur aan de wagen te geven. Vooral matte kleuren zijn momenteel erg in trek. Bij het herspuiten van een wagen, zeker in een opvallende kleur, is het achteraf steeds hopen dat men een koper vindt met dezelfde smaak. Een wrap kan gemakkelijk schadeloos verwijderd worden zodat de wagen terug in zijn originele staat en koetswerkkleur is. Bij voertuigen die een volledige spuitbeurt gehad hebben vraagt men zich ook gemakkelijk af of de wagen geen ongeval gehad heeft. Gewrapte matte kleuren zijn veel gemakkelijker te onderhouden, daar de folie minder de neiging heeft om glanzend te worden. De uiterste kleurvastheid van vinyl zorgt er zelfs voor dat de botenwereld overstapt op vinyl ten opzichte van geschilderde boten, omdat de kleur veel langer mooi blijft. Daar de wagen niet afgeschuurd en gedemonteerd dient te worden, is de kostprijs van een wrap ook lager dan een volledige spuitbeurt. En last-but-not-least, de wrap vormt een extra beschermlaag over de onderliggende laklaag. Dit houdt in dat uw lak beschermd wordt tegen UV, lichte krassen en lichte steenslag. Hoe beter de staat van uw koetswerk, hoe mooier de wrap. Oneffenheden kunnen immers niet weggewerkt worden. Wel verbergt het kleurverschil dat door steenslag zichtbaar is geworden.

Stickysigns: wat moet je weten over wrappen?

Wat zijn de verschillen in wraps? Waar moet op gelet worden?

De meeste wraps zien er prachtig uit op foto's, of voorbijrijdend. Het is pas als men de wagen van dichtbij kan bekijken dat er soms minder fraaie plaatjes tevoorschijn komen.
- Fout materiaal: indien gewone stickervinyl gebruikt wordt om de wrappen, gaat deze ontzettend krimpen en in kleine stukken barsten. Het ziet er niet alleen slecht uit, het is bijna onmogelijk te verwijderen.
- Loskomen: een wrap wordt geplaatst door folie te verwarmen en te vervormen. Indien deze niet naverwarmd werd en terug op werkingtemperatuur komt (bijvoorbeeld op een zomerdag in de zon) gaat de folie onvermijdelijk terug zijn oorspronkelijke vorm willen aannemen en dus loskomen. Vooral de dikkere folies met bubblefree lijmlaag hebben hier last van. Indien een wagen enkele keer zon gezien heeft, en er niets lost, zal dit ook gedurende de levensduur van de wrap niet meer loskomen.
- Slecht afgewerkte hoeken en kanten: dit kan verschillende redenen hebben, meestal door een een slechte techniek of teveel overschot, die vouwen gaat vormen, of een te dik materiaal gebruikt. Wij zijn een van de weinige bedrijven die close-up foto's op onze website plaatsen, omdat we met onze techniek en folies hier zeker het verschil maken!
- Slecht geplaatste naden: soms moet er, door de vorm van de wagen, een naad gemaakt worden waar de folie overlapt. Technisch kan misschien wel alles in één deel gewrapped worden maar in veel gevallen moet men het materiaal dan overstretchen, wat vroeg of laat voor loskomende folie zorgt. Op deze plekken wordt met de juiste techniek een naad geplaatst. Hierdoor zorgen we voor minder spanning op de folie, wat de levensduur van de wrap ten goede komt. Wij kunnen deze naden zo wegwerken dat ze voor de meeste mensen onzichtbaar zijn.
- Snijfouten: overtollige folie moet weggesneden worden. Dit vereist veruit het meeste techniek, en hier gebeuren ook de meeste fouten, waar de meeste auto eigenaren zelfs niet bij stilstaan, pas bij het verwijderen van de wraps worden de snijfouten zichtbaar, en dan is het kwaad reeds geschied. Beschadigde lak of zelfs roest zijn geen uitzonderingen!
Wij snijden steeds langs de lak, nooit op de lak/rubbers, en gebruiken op plaatsen waar het niet anders kan (rubbers, naden,…) Knifeless Tape. Deze tape met carbondraad wordt aangebracht waar de snede dient gemaakt te worden, en door de draad door de folie te trekken wordt deze perfect afgesneden zonder dat er een mes aan te pas komt.
- Demontage: Soms worden bijna volledige wagen gedemonteerd om een wrap te plaatsen. Wij demonteren meestal enkel de klinken, badges en logo's, nummerplaatverlichting en soms de dakantenne. De andere onderdelen kunnen wij perfect wrappen zonder demontage. Dit beperkt zowel de mogelijk schade bij montage en demontage van uw wagen, alsook het besparen van de kost van hem opnieuw volledig te demonteren bij verwijdering van de wrap!
- Verwijdering: Onze folies kunnen tot en met vier tot vijf jaar vlot verwijderd worden, zonder lakschade of lijmresten achter te laten. Goedkopere materialen zullen scheuren of afbrokkelen bij verwijdering, alsook lijmresten achterlaten. Het bespaarde prijsverschil bij de plaatsing wordt in dit geval meestal te niet gedaan of zelfs verhoogd door de verhoogde kosten van het verwijderen!
- Garantie: wij geven vijf jaar garantie op de plaatsing van een wrap.

Stickysigns: wat moet je weten over wrappen?Stickysigns: wat moet je weten over wrappen?

Is een Wrap CarwashProof? En hoe onderhoud ik een wrap?
Een correct geplaatste wrap is carwashproof. Net zoals op uw lak, zal carwash de levensduur van uw wrap beinvloeden. Nothing beats a good handwash! Wraps vereisen geen speciaal onderhoud. Glanzende wraps kunnen gewaxed worden, uiteraard niet gepolished. Matte wraps worden het best met zo weinig mogelijk glansmakers onderhouden, maar worden over het algemeen minder vuil (het vuil "hecht" minder)
Bij het gebruik van hogedrukreinigers moet vooral op de afstand gelet worden, een goede regel is uw hand voor de lans houden en minstens de afstand bewaren die pijn veroorzaakt.

Kwaliteit en afwerking maken vooral het prijsverschil tussen de verschillende spelers op de markt, laat u vooral niet misleiden door lage prijzen, vraag steeds om voorbeelden en referenties!

Ik hoop dat we met deze korte samenvatting een hoop duidelijkheid hebben kunnen scheppen, aarzel niet om ons te contacteren voor meer informatie, of een offerte voor uw wagen.

Stickysigns: wat moet je weten over wrappen?


Fill out my online form.