Spyker C8 Aileron in detail

  • Bart
  • 10-03-2009 18:01
  • 4557
  • 26

Spyker C8 Aileron in detail

Op de autoshow van Genève presenteerde Spyker vorig jaar het prototype van de C8 Aileron. Dit jaar is autoshow van Genève voor het merk uit Zeewolde het podium om het productiemodel van de nieuwe C8 Aileron aan het publiek te presenteren. Als vanouds is het een rasechte Spyker geworden.

Spyker, het merk waar sinds 2000 opnieuw leven in is geblazen, presenteert met trots het nieuwste model. “Met het onthullen van de C8 Aileron prototype vorig jaar, wilden we een duidelijk beeld aan de industrie geven dat Spyker de volgende stap neemt in zijn korte maar intense geschiedenis door next-generation sportwagens te introduceren die vanaf de tekentafel zijn ontworpen”, aldus Victor R. Muller van Spyker.

“Binnen een jaar transformeerde dat prototype in een volledig productieklaar model welke we nu laten zien. De eerste exemplaren zullen vanaf mei dit jaar op aanvraag kunnen worden gebouwd. Het design van de C8 Aileron is nadrukkelijk geïnspireerd op de geschiedenis van Spyker - net zoals alle andere modellen overigens - maar wel met een duidelijk verschil.”

Als vanouds is het een rasechte Spyker geworden

Dat Spyker een nieuwe sportwagen uitbrengt in deze financieel moeilijke tijd lijkt enigszins vreemd. Maar het automerk lijkt weinig te merken van de economische crisis. Vorig jaar verdubbelde Spyker namelijk zijn productie ten opzichte van het jaar eerder. In 2008 werden er 43 Spykers afgeleverd tegen 22 exemplaren in 2007. 2007 was dan ook een zeer slecht jaar voor de autofabrikant omdat het merk in financiële moeilijkheden zat. Door de komst van de nieuwe C8 Aileron verwacht Spyker een flinke stijging in de verkopen. Daarbij komt dat Spyker van Snoras leningen in totaal tien miljoen euro heeft gekregen om in 2009 rond te komen met de financiering. Spyker heeft momenteel dus helemaal niets te klagen over de situatie waarin het zich bevindt.




Door het bedrag van tien miljoen euro krijgt Spyker tevens de mogelijkheid om nieuwe modellen te ontwikkelen. De C8 Aileron is hier een resultaat van. De Aileron heeft een volledig aluminium spaceframe welke vanaf de tekentafel helemaal opnieuw is ontwikkeld. Het nieuwe frame is niet alleen stijver geworden maar past ook prima bij de nieuwe ophanging. Verder zijn de proporties eveneens aangepast om meer interieurruimte te verkrijgen en om plaats te maken voor de nieuwe optionele automatische versnellingsbak die meer ruimte eist. Het resultaat is een 150 millimeter langere wielbasis ten opzichte van de Spyker C8 Laviolette en C8 Spyder.

Dat het frame uit aluminium is ontwikkeld heeft ook een reden, het zorgt namelijk niet alleen voor een betere stijfheid maar het gewicht van de auto wordt er ook nog eens door verlaagd. Om het frame is het karakteristieke lijnenspel toegepast wat Spyker ook heeft toegepast op voorgaande modellen. Bij deze C8 Aileron oogt het alleen net iets moderner. Zo is de grille slanker vormgegeven en tevens breder geworden. Hierdoor smoelt de Aileron lekker stoer en snel tegelijk. De kont van de sportwagen is net zoals de voorkant wat ‘uitgerekt’ en is tevens voorzien van een nieuwe diffuser. Verder hebben de ontwerpers een subtiele spoiler geplaatst wat voor extra downforce moet zorgen bij hogere snelheden.

De C8 Aileron smoelt lekker stoer en snel tegelijk

Designelementen als de kenmerkende luchthappers op zowel het dak als aan de zijkant zorgen er voor dat je meteen weet dat je met een Spyker van doen hebt. Zowel in de voor als achterkant zijn LED-lampjes in de lichten verwerkt. Volgens Spyker gaan de langgerekte koplampen een nieuw herkenningspunt worden voor de toekomstige modellen. Het design van de headlights was voor het eerst te zien op de C12 Laturbie en de D8 Peking-to-Paris.




Bij het agressieve uiterlijk van de C8 Aileron zou je denken dat er ook redelijk wat pit in zit. En dat is dan ook zo. Achter de twee zetels ligt namelijk een 4.2 liter V8 uit de schappen van Audi die goed is 400 pk. Hierdoor accelereert de Spyker vanuit stilstand naar honderd km/h in slechts 4,5 tellen en kan hij een topsnelheid van 300 km/h halen. Schakelen kan met twee transmissies. Een automatische zesversnellingsbak van ZF die je bedient met schakelflippers achter het stuurwiel of een handgeschakelde zesbak. Het ‘open’ schakelmechanisme is zowel bij de handbak als de automaat zichtbaar.

Waarom zou je eigenlijk naar de radio luisteren terwijl je kunt genieten naar een heel andere geluidsbron, een donkerbruin klinkende V8?

Om een fatsoenlijk weggedrag te verkrijgen heeft Spyker een nieuwe onafhankelijk dubbele wishbone-ophanging gemonteerd. De kenmerkende ‘Aeroblade’-velgen hebben plaatsgemaakt voor nieuwe 19-inch aluminium exemplaren. Tegen een meerprijs levert Spyker ook 19-inch ‘Rotorblade’-velgen welke geïnspireerd zijn op de motorturbines van een jumbojet. Dit is tevens een eerbetoon aan de luchtvaartgeschiedenis van het merk. De velgen zijn vóór verpakt door rubber in de maat 235/35 en achter 295/30. Achter de velgen schuilen remmen van AP Racing. Gekleurde remklauwen met daarop het woord ‘Spyker’ worden aangeboden als optie. Keramische remschijven zullen later eveneens als optie verkrijgbaar zijn.

Het interieur is zoals bij elke Spyker apart, stijlvol en van hoge kwaliteit. Door de toegenomen lengte heeft de C8 Aileron bovendien meer interieurruimte. Het leder is van hoge kwaliteit en is afkomstig uit de Litano range van Dutch Royal Tannery Hulshof. Er kan gekozen worden uit veertien verschillende lederkleuren. Maar als de klant speciale wensen heeft voor het interieur, dan kan dit uiteraard tegen een meerprijs geregeld worden. Opvallend zijn de luchtroosters die in de vorm van een propeller van een vliegtuig zijn vormgegeven. Voor de rest zijn alle denkbare toeters en bellen aanwezig. Denk aan een multifunctioneel LCD-scherm, een audiosysteem van Kharma, iPod aansluiting en Bluetooth. Maar waarom zou je eigenlijk naar de radio luisteren terwijl je kunt genieten naar een heel andere geluidsbron, een donkerbruin klinkende V8?







Spyker levert de C8 Aileron in 16 standaard kleuren waarvan sommige speciaal voor de C8 Aileron zijn ontworpen. Bij het kiezen van een kleur geldt ook weer dat je tegen een meerprijs zelf de kleur mag bepalen. Zelfs het Spyker Squadron GT2 kleurenthema is leverbaar. Zoals Victor R. Muller al heeft gezegd: “De eerste exemplaren zullen vanaf mei dit jaar op aanvraag kunnen worden gebouwd”.

Spyker zet met deze C8 Aileron een auto op de weg die niet alleen agressief oogt maar daarnaast ook nog eens zeer exclusief is. Een auto waarvan je water van in de mond krijgt, een rasechte Spyker...

Reacties op dit artikel